אפוטקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אפוטקס
נתונים כלליים
מייסדים ברנרד שרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1974–הווה (כ־50 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברות בנות
  • אפוטקס הונגריה
  • Apotex Pharmachem (Canada) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה טורונטו עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה תעשיית התרופות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים תרופה גנרית עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.apotex.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אפוטקס (Apotex) הוא תאגיד תרופות קנדי, והיצרן הגדול ביותר של תרופות גנריות בקנדה המוכר בלמעלה ממיליארד דולר קנדיים בשנה. אפוטקס נוסדה בשנת 1974 על ידי בארי שרמן. נכון ל-2016 העסיקה החברה למעלה מ־10,000 איש, מייצרת יותר מ־300 מוצרים הנמכרים ב־115 מדינות. החברה מייצרת ומפיצה תרופות גנריות למגוון מחלות בהן סרטן, סוכרת, כולסטרול גבוה, גלאוקומה, זיהומים ויתר לחץ דם.

אפוטקס חברה בהתאחדות חברות הפרמה הגנריות בקנדה (CGPA), התאחדות יצרניות התרופות הגנריות (GPhA), וחברה שלא מן המניין במכון בריאות החיות הקנדי (CAHI) וההתאחדות הקנדית לניהול הפצת תרופות (CAPDM).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1980 הייתה אפוטקס הראשונה לשווק גרסה גנרית של התרופה ללחץ דם פרופנולול. באמצע שנות התשעים הרוויחה אפוטקס ממכירות כ־700 מיליון דולר בשנה, ובכך היא שלטה ב-40% משוק התרופות הגנריות בקנדה.[1] ב־2003 החלה אפוטקס לשווק לראשונה גרסה גנרית של התרופה נוגדת הדיכאון פארוקסטין, שבמקור נרשמה בפטנט על ידי החברה הבריטית גלקסו סמית' קליין. שיווק התרופה נעשה "בסיכון", לפני תום הדיונים בנוגע לפטנט בין החברה לגלקסו סמית' קליין.[2]

ב־2006 הסכימו היצרניות ובעלות הפטנט של תרופת פלוויקס (Plavix) סאנופי אוונטיס ובריסטול מאיירס סקוויב עם אפוטקס לישב את התביעה שלהן בעניין הפטנט. במסגרת ההסכם הסכימה החברה שלא לשווק גרסה גנרית של פלוויקס עד ספטמבר 2011 בתמורה לסכום כסף שלא פורסם. במסגרת ההסכם נכלל סעיף שאפשר לאפוטקס להתחיל לשווק את הגרסה הגנרית בארצות הברית עוד לפני תום הפטנט, במקרה שבו ההסכם ביניהן לא יתקבל על ידי משרד הסחר הפדרלי האמריקאי. ביולי ההסכם לא אושר בארצות הברית, וב־8 באוגוסט 2006 החלה אפוטקס לשווק את הגרסה הגנרית, כשבמשך חמישה ימים שבהם התאפשר לה לייצר את התרופה הציפה החברה את השוק במלאי לחודשים של הגרסה הגנרית.

ב־2007 רכשה אפוטקס את יצרנית התרופות הגנרית הבלגית Topgen ESV על מנת להרחיב את עסקיה של אפוטקס באירופה. באותה השנה רכשה החברה גם את החברה הספרדית Lareq Pharma SL מידי Industria Quimica Y Farmaceutica כדי להרחיב את נוכחותה במערב אירופה.[3] ב־2010 השיקה אפוטקס גרסה גנרית של התרופה להורדת כולסטרול ליפיטור של פייזר בקנדה, לאחר דיונים עם פייזר בנוגע לפטנט שנמשכו ארבע שנים. הגרסה הגנרית ששיווקה אפוטקס שווקה בשם Apo-Atorvastatin. ב־2012 החלה החברה לשווק Apo-Rosuvastatin, גרסה גנרית של התרופה הקרדיווסקולרית קרסטור שפותחה ונרשמה במקור על ידי אסטרהזניקה.

ב־2010 הוצבה אפוטקס במקום השמיני ברשימת יצרניות התרופות הגנריות הגדולות בארצות הברית בדוח של FiercePharma, שהתבססה על מכירות במהלך שנת 2009.

ב־2013 השיקה אפוטקס גרסה ביוסימילרית של ניאולסטה של אמג'ן באירופה, המיועדת לטיפול בחולי סרטן המקבלים טיפול כימותרפיה. הגרסה של אפוטקס לתרופה נקראת גרטופיל (Grastofil) ורשומה באירופה על ידי Stada Arzneimittel.

ביולי 2017 תבעה טבע תעשיות פרמצבטיות את אפוטקס ומנכ״ל החברה ג'רמי דסאי וכן עובדת לשעבר בטבע ברינדר סנדהו, בטענה לגניבת סודות מסחריים.[4] בינואר 2018 התפטר ג'רמי דסאי.

ב־15 בדצמבר 2017 נמצאה גופתו של מייסד החברה ברנרד שרמן ושל אשתו בביתם, ומשטרת טורונטו חקרה את המקרה בחשד שנרצחו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפוטקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The real Barry Sherman". The Globe and Mail. 24 בנובמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "A Generic Drug Tale, With an Ending Yet to Be Written". The New York Times. 15 באוגוסט 2006. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Apotex acquires generic drug maker in Belgium". The Star. 5 בדצמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ יורם גביזון, גניבת הסודות של טבע: התפטר המנכ"ל הקנדי שניצל קשר רומנטי, באתר דה-מרקר.