אסמהאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסמהאן
أسمهان
לידה 25 בנובמבר 1912
סוריה
נהרגה 14 ביולי 1944 (בגיל 31)
מצרים
שם לידה آمال فهد إسماعيل الأطرش עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות סוריה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה מצרית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת ערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג חסן אל-אטרש (19331939)
אחמד בדרח'אן
אחמד סאלם עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמאל אל-אטרשערבית: آمال ٱلْأَطْرَش; 25 בנובמבר 191214 ביולי 1944) המוכרת בשם הבמה אסמהאן (أسمهان) הייתה זמרת ושחקנית דרוזית סורית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסמהאן נולדה באונייה בים התיכון בעת הפלגה, כשמשפחתה ברחה מטורקיה לביירות ומשם לסוריה, בגלל סכסוך בין אביה לשלטונות הטורקיים. היא בתם של פהד אל-אטרש ושל עליאא אל-מונד'ר. לאסמהאן שני אחים הגדולים ממנה, פואד אל-אטרש והזמר פריד אל-אטרש.

משפחת אל-אטרש, משפחה דרוזית מיוחסת, השתתפה במאבק נגד השלטון הצרפתי בסוריה באותה תקופה, הבולט בהם הוא סולטאן אל-אטרש. במהלך המהפכה הסורית עזבה המשפחה את סוריה למצרים.

באחד הימים אירח אחיה פריד אל-אטרש בביתם את דאוד חוסני, מגדולי הזמר הערבי במצרים באותה תקופה. חוסני שמע את אסמהאן הילדה שרה בחדרה, קרא לה וביקש ממנה שתשיר בפניו. הוא נפעם מקולה המיוחד ונתן לה את כינויה "אסמהאן". לאסמהאן קול אופראי, בתחומי סופרן ומצו-סופרן. היא החלה להופיע ולשיר עם אחיה פריד אל-אטרש, והתפרסמה במהירות בעולם הערבי.

בשנת 1934 התחתנה עם בן דודה, הנסיך חסן אל-אטרש, ואז חזרה לסוריה ואיבדה את אזרחותה המצרית. לשניהם בת משותפת בשם כאמיליה. נישואיהם של השניים נמשכו כשש שנים. לאחר מכן התגרשו ואסמהאן חזרה למצרים להמשיך בקריירה שהתחילה לפני נישואיה. קולה ויופייה אפשרו לה להיכנס גם לעולם הקולנוע. בשנת 1941 שיחקה בסרטה הראשון "אנתסאר א-שבאב" (בעברית: ניצחון הנעורים) לצידו של אחיה פריד אל-אטרש, בסרט מבצעים שניהם מספר שירים משותפים. במהלך צילומי הסרט הכירה את הבמאי אחמד בדרח'אן, והשניים התחתנו. נישואיהם נמשכו זמן מועט. שמה נקשר בשמועות על פרשת אהבים עם אחמד חסנין, ראש לשכתו של פארוק, מלך מצרים.

בשנת 1944 שיחקה בסרטה השני "ע'ראם ואנתקאם" (בעברית: אהבה ונקמה) לצידם של יוסף והבי, אנואר וג'די, מחמוד אל-מליגי ובשארה וואכים. לפני סיום צילומי סרטה השני אסמהאן נהרגה, דבר שאילץ את יוצרי הסרט לסיימו תוך שהם מכניסים את מקרה מותה של הדמות ששיחקה, כחלק מן הסרט. אסמהאן שרה בסרט זה מספר שירים המפורסמים מאוד בזמר הערבי, שמושמעים עד היום ומבוצעים על ידי זמרים אחרים. בנוסף לסרטי הקולנוע בהם שיחקה ושרה, שיריה של אסמהאן מופיעים בפסקולי סרטים נוספים, בהם הסרט "יום סעיד".

אסמהאן ביצעה עם הזמר והמלחין עבד אל-ווהאב את הדואט "מג'נון לילה" (בעברית: משוגע לילה) המפורסם.

נסיבות מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות שמועות על שיתוף פעולה מצד אסמהאן עם סוכנות הביון הבריטית בזמן השלטון הבריטי במצרים, כך שתפקידה היה לשכנע את המנהיגים הדרוזים בסוריה שלא להתנגד לפלישת הבריטים ובעלות הברית, ובכך לבלום את התפשטות הנאצים באזור כולו. הבריטים ניתקו קשר עם אסמהאן והפסיקו להזרים לה כספים משהתברר להם שבאותו זמן היא משתפת פעולה עם צרפת. אדוארד ספירס, נציג של בריטניה בלבנון בזמנו, אישר את העובדה שאסמהאן שיתפה פעולה עם כוחות הביון הבריטיים.

ב-14 ביולי 1944 נהרגה אסמהאן בנסיבות מסתוריות, בעת שמכוניתה התדרדרה אל נהר הנילוס. על פי השמועות שרווחו אז, היא נרצחה על ידי סוכנות הביון הבריטית. שמועות אחרות טענו שהייתה זו אזהרה של בית המלוכה המצרי כלפי אחיה, פריד אל-אטרש. שמועה נוספת אומרת שאום כולתום הרגה אותה. יאיר דלאל סיפר שבזמן שירותו כחייל מילואים בעזה בשנות ה-80 נהג מונית עזתי לקח אותו לבית קפה עזתי והצביע על נהג המכונית שדחף את רכבה של אסמהאן לנילוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אסמהאן בוויקישיתוף