אילן קובלסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
אילן קובלסקי, 2011

אילן קובלסקי (נולד ב-14 בדצמבר 1950) הוא מאמן כדורסל ישראלי. כיום (2009) קובלסקי הוא חבר הנהלת איגוד הכדורסל בישראל, חבר בהנהלת אס"א (איגוד ספורט אקדמאי), חבר בוועדה לקידום הנשים בספורט בישראל, חבר בארגון FISU העולמי ורכז הספורט במרכז הבינתחומי בהרצליה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובלסקי נולד והתחנך בעיר הרצליה. בנעוריו היה שחקן כדורסל במועדונים מקומיים. בגיל 18 התגייס לחיל האוויר שם שימש כמדריך ספורט ומאוחר יותר כקצין אימון גופני. בין היתר פעל לשיפור היכולת הגופנית של חיילים בשירות סדיר ולארגון אליפויות וליגות של חיל האוויר. לאחר סיום שירותו חזר לשחק כדורסל בהרצליה. בשנת 1977 סיים תואר ראשון לחינוך גופני בסמינר הקיבוצים ובמקביל סיים קורס מאמני כדורסל מטעם בית ספר "נט הולמן" להכשרת מאמנים במכון ווינגייט. באותה שנה החליט לפרוש ממשחק פעיל ולהתמקד באימון.

בראשית דרכו כמאמן פתח קובלסקי בהרצליה את בית הספר לכדורסל של מכבי הרצליה. מאוחר יותר, יחד עם מאמן הכדורסל אריה מליניאק, פתח בית ספר לכדורסל ברמת השרון ובמקביל היה שותף לפתיחת כיתת ספורט ראשונה ברמת השרון בחטיבת הביניים "עלומים". בין בוגרי כיתת הספורט היו הטניסאי עמוס מנסדורף, הג'ודוקא רות מגן, שחקני הכדורסל יואב קדמן, נדב הנפלד, רותם ארליך ואחרים. בשנת 1981 הקימו קובלסקי ומספר רכזי ספורט את ליגת ה"קט-סל" בישראל, ליגה שמטרתה הקניית יסודות המשחק לילדים בגילאי 11–12.

בשנת 1978 החל קובלסקי את קריירת האימון המקצועני כשמונה לעוזרו של גרשון דקל בקבוצת בית"ר תל אביב. בעונה זו הקבוצה הצליחה לשמור על מקומה בליגה העליונה למרות שנחשבה לקבוצה חלשה. שנה לאחר מכן מונה למאמן קבוצת הפועל אור יהודה מליגת המשנה ובתפקיד זה החזיק שלוש עונות. במקביל מונה למאמן קבוצת הנערים (גיל 16) של בית"ר תל אביב. לאחר מכן שימש מאמן במחלקת הנוער של מועדון מכבי רמת גן, ובשנת 1983 מונה לעוזרו של מולי קצורין בקבוצה הבוגרת של מכבי רמת גן. באותה עונה הקבוצה הגיעה עד לחצי גמר גביע המדינה בכדורסל. בשנת 1984 מונה למאמן אליצור נתניה מליגת המשנה. בעקבות פעילותו כמאמן קבוצות נוער החליט איגוד הכדורסל למנותו למאמן נבחרת הנוער מחוז דרום ולאחראי לאיתור ופיתוח כישרונות בדרום הארץ.

בשנת 1987 שב קובלסקי לשתף פעולה עם מולי קצורין, הפעם בקבוצת הפועל חולון, בה שיחקו באותה העת קני בניסטר, מייק קרטר, ישראל אלימלך וניב בוגין. בשנה זו הפועל חולון השתתפה בפעם הראשונה במפעל אירופי (גביע קוראץ'). קובלסקי המשיך עונה נוספת בחולון, הפעם כעוזרו של המאמן האמריקני מרוין קסלר. בשנת 1989 שב לשתף פעולה עם מולי קצורין, הפעם בהפועל גליל עליון, בה שיחקו ברד ליף, אנדרו קנדי, ויין קמבל, דורון שפר, עדי גורדון ודייוויד בלאט. בשנת 1991 הקבוצה הגיעה לגמר הפלייאוף וגמר גביע המדינה נגד מכבי תל אביב. בפלייאוף הפסידה הקבוצה בשלושה משחקים. את משחק גמר גביע המדינה בו הפסידה הקבוצה 90–92 ניהל קובלסקי לאחר הרחקתו של קצורין.

ב-1992 מונה קובלסקי למאמן אגודת ספורט רמת השרון, אך פוטר לאחר שבעה משחקים על רקע חילוקי דעות עם הנהלת המועדון. בהמשך אותה עונה מונה למאמן הפועל חולון במקום אפי בירנבוים והקבוצה סיימה במקום השישי בליגה. קובלסקי המשיך עונה נוספת בהפועל חולון, ובעונה זו סיימה הקבוצה במקום העשירי. בעונה השלישית בקבוצה פוטר קובלסקי לאחר 18 משחקים כתוצאה ממחלוקת עם ראשי הקבוצה, והוחלף על ידי השחקן מייק קרטר ורמי הדר.

ב-1995 מונה למאמן הפועל גבעתיים והקבוצה סיימה במקום ה-13. לאחר מכן מונה ליועץ המקצועי של אפואל ניקוסיה בקפריסין וזכה איתה באליפות וגביע קפריסין. ב-1996 שב לשתף פעולה עם המאמן מולי קצורין בקבוצת בני הרצליה (לימים הפכה להיות בני השרון) שהשתתפה בגביע אירופה למחזיקות גביע, ועלתה לרבע הגמר.

בשנת 1997 מונה קובלסקי למאמן קבוצת הנשים אליצור חולון. הקבוצה זכתה באליפות ובגביע המדינה, וקובלסקי בעונה זאת נבחר כמאמן העונה בליגת הנשים, על ידי מאמני הליגה ותא עיתונאי הספורט. ב-1998 מונה למאמן אליצור רמלה, אך התפטר בשידור חי לאחר הפסד להפועל גליל עליון בנקודה הפרש על רקע חילוקי דעות מקצועיים עם ראש העיר רמלה יואל לביא. ב-1999 אימן את קבוצת הגברים של גבעת שמואל, אך התפטר לאחר 9 משחקים בשל חילוקי דעות עם יו"ר הקבוצה, וב-2000 שב לאמן את קבוצת הנשים של אליצור רמלה. עבודתו בקבוצה זו הופסקה לאחר 10 משחקים בשל חילוקי דעות עם ראש העיר לביא. לאחר מכן מונה קובלסקי למאמן נבחרת ישראל נשים עד גיל 20 (נבחרת העתודה). בשנת 2001 מונה שוב למאמן הפועל חולון שסיימה במקום ה-14. בשנת 2002 יצא לאמן בארצות הברית בבית ספר תיכון יהודי פרטי במרילנד.

בשנת 1998 הצטרף קובלסקי למרכז הבינתחומי הרצליה. תחילה הקים ואימן את קבוצת הכדורסל של המרכז ומאוחר יותר הקים את מחלקת הספורט התחרותי. קובלסקי מאמן גם את קבוצת כדורסל הנשים של המרכז הבינתחומי, אשר זכתה ב-10 אליפויות אס"א רצופות.

כיום משמש קובלסקי פרשן כדורסל ברשת ב', מגיש תוכנית ספורט שבועית ברדיו Kol Halev במיאמי וכותב במדור הספורט בעיתון ישראל פוסט ובמקומונים.

קובלסקי נשוי ואב לשניים.

פעילות חברתית וקהילתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1993 חבר בסגל המאמנים במכון INSTITUTE FOR INTERNATIONAL SPORT AT R.I UNIVERSITY U.S.A בניהולו ומקימו של המאמן DAN DOYLE, שהמטרה היא להפגיש בני נוער מכול העולם ליצירת מנהיגי העתיד.

בשנת 2000 אילן קובלסקי יחד עם אריה רוזנצוויג מנכ"ל מרכז הספורט של אוניברסיטת ת"א ויו"ר אס"א ישראל ואחרים קיימו בישראל בפעם הראשונה במזרח התיכון, את משחקי המזרח התיכון.
משחקי הים התיכון לסטודנטים ספורטאים (MIDDLE-EAST-MEDITERRANEAN SCHOLAR ATHLETE GAMES) בתוכנית השתתפו 300 משתתפים מירדן, פלסטין, ישראל, ארצות הברית, יוון, דרום אפריקה, אירלנד ועוד. בשנת 2006 הקים אילן קובלסקי יחד עם אריה רוזנצוויג את טורניר השלום לקבוצות כדורסל לסטודנטים בחסות התורם אד פסקוביץ הבעלים של קבוצת אטלנטה הוקס מ-N.B.A טורניר זה מתקיים בכול שנה בחודש מאי בהשתתפות מדינות רבות מאפריקה, אסיה, אירופה ואמריקה.

בשנת 2006 אילן קובלסקי יחד עם אחרים הקים עמותה שנקראת "בדרכי שלי" MY WAY"" ששמה לה למטרה תמיכה בחינוך, ספורט, לבני נוער ואחרים ללא הבדל של לאום .

אילן קובלסקי נבחר על ידי ארגון הספורט האקדמי להיות נציגו בהנהלת איגוד הכדורסל והחל משנת 2006 הוא חבר הנהלת איגוד הכדורסל וחבר בוועדות מקצועיות לנשים וגברים .

אילן קובלסקי חבר הנהלת איגוד הספורט האקדמי החל משנת 2000, כנציגו של המרכז הבינתחומי. אילן קובלסקי משמש החל משנת 2000 כראש מנהל הספורט במרכז הבינתחומי הרצליה והקים את הפרויקט "אקדמיה לספורטאים מצטיינים" שנותן אפשרות לספורטאים מקצוענים.