אורציל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורציל
כתיב כימי C₄H₄N₂O₂ עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 66-22-8
חומציות 9.45
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המבנה הכימי של אורציל

אורציל (Uracil) הוא בסיס חנקני, נגזרת של פירימידין, המהווה מרכיב מרכזי ב-RNA. אורציל מסומן בגנטיקה באות U. אורציל בודד וסונתז לראשונה בשנת 1900 מתאי זרע של דג מליח.

כשאורציל נקשר לפחמימה ריבוז בקשר גליקוזידי מתקבל הנוקלאוזיד אורידין (Uridine). כשאורידין נקשר לקבוצת זרחה מתקבל הנוקלאוטיד אורידין מונופוספט (UMP); הלה משתתף באופן ישיר בבניין ה-RNA.

אורציל הוא הבסיס החנקני היחיד אשר מופיע אך ורק ב-RNA ולא ב-DNA. הבסיס המקביל לו ב-DNA הוא תימין. אורציל זהה כמעט לחלוטין בהרכבו הכימי לתימין. ההבדל בין אורציל לתימין הוא בקבוצת מתיל הקיימת בתימין וחסרה באורציל. בדומה לתימין נקשר אורציל בזיווג בסיסים לאדנין באמצעות שני קשרי מימן (RNA הוא אמנם לרוב חד-גדילי אך במרבית המקרים ייווצרו על גבי ה-RNA מבנים שניונים, כגון סליל אלפא, אשר מתבססים על קשרי מימן, ולעיתים מולקולת ה-RNA תקיים קשרי מימן עם מולקולת RNA אחרת. כמו כן, בזמן תהליכי השעתוק והתרגום נדרש זיווג בסיסים עם ה-DNA ועם הריבוזום, בהתאמה; בנוסף קיימים סוגי וירוסים אשר החומר התורשתי שלהם הוא מסוג RNA דו-גדילי). לאורציל יש נטייה גדולה יותר מתימין להפוך לציטוזין, דבר היכול להוות גורם למוטציות גנטיות, אולם מכיוון ש-RNA היא מולקולה זמנית, בעלת אורך חיים קצר (דקות אחדות עד מספר ימים), הדבר אינו מהווה לרוב הפרעה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורציל בוויקישיתוף