אדמונד השני, מלך אנגליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדמונד השני, מלך אנגליה
Edmund II of England
לידה 990
ממלכת וסקס עריכת הנתון בוויקינתונים
נרצח 30 בנובמבר 1016 (בגיל 26 בערך)
אוקספורד, ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה מנזר גלסטונברי עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Ealdgyth (1015, אוגוסט 10151016) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית וסקס
אב אתלרד השני, מלך אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Ælfgifu of York עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אדוארד הגולה
Edmund Ætheling עריכת הנתון בוויקינתונים
מלך אנגליה
23 באפריל 101630 בנובמבר 1016
(31 שבועות ו־5 ימים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדמונד השני (וכן אדמונד איירונסייד, באנגלית: Edmund II of England; סביבות 99030 בנובמבר 1016) היה מלך אנגליה מ-23 באפריל 1016 עד יום מותו. זכה לכינוי "איירונסייד" (בעל כוח הסבל) בזכות מאמציו להדוף את הפלישה הדנית של המלך קאנוט הגדול.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדמונד היה בנו השלישי של המלך אתלרד השני מאשתו הראשונה, אלפלאד מנורת'מבריה. אמו נפטרה לפני שנת 996, ואביו נישא פעמיים נוספות. אדמונד לא היה צפוי להיות מלך אנגליה, אך לאחר מותם של שני אחיו הבוגרים, הוא הפך ליורש העצר ב-1014 עם מות אחיו הבכור אתלסטאן. בין אדמונד לאביו החלו מאבקי כוח. אדמונד היה זה שהצליח ב-1015 להדוף את פלישתו של קאנוט הגדול ולכבוש מחדש את וסקס, ובמקביל הוציא אתלרד להורג שניים מבעלי בריתו של אדמונד - סיגפרת' ומורקאר. אדמונד, כצעד מחאה כנגד אביו, נשא לאישה את אלמנתו של סיגפרת', אלדגית'. אתלרד נפל למשכב ומת ב-23 באפריל 1016, ואדמונד ירש את כסאו, אך זכה לתמיכה מועטה בלבד מהאצולה של לונדון, שלאחר כיבוש וסקס בידי אדמונד הייתה נתונה במצור מצד כוחותיו של קאנוט, שהחל צובר אהדה ברחבי אנגליה, בייחוד בקרב האצולה של אזור סאות'האמפטון.

העימות בין קאנוט לאדמונד נמשך עד לתבוסתו של אדמונד ב-18 באוקטובר בקרב אסנדון (Assandun). בתום הקרב הצליחו שני המלכים לדון בתנאי השלום ביניהם, שהותירו את וסקס בידי אדמונד, והעניקו לקאנוט אדמות מצפון לנהר התמזה. בנוסף הסכימו השניים כי לאחר מותו של אחד מהם, יעברו השטחים שבשלטונו לשליטת האחר. אדמונד השני מת ב-30 בנובמבר 1016, על פי ההיסטוריון מהמאה ה-12 הנרי מהנטינגדון, נדקר אדמונד על ידי מתנקש, בעת שעשה את צרכיו בשירותים. ההיסטוריון מהמאה ה-12 ג׳פרי גאימר עולה בקנה אחד עם טענה זאת אך מספר כי המלך נורה על ידי חץ. לעומת זאת ה-Encomium Emmae Reginae שנכתב ב-1041 או 1042 אינו מתאר את מותו של אדמונד כרצח . לאחר מותו, שטחי שלטונו עברו לידי קאנוט שהפך למלך אנגליה. אדמונד נקבר במנזר גלסטונברי בסאמרסט, אך מקום קבורתו המדויק אינו ידוע, כיוון שככל הנראה נהרס בתקופת פיזור המנזרים. שני בניו של אדמונד - אדוארד הגולה (אביו של אדגר אתלינג) ואדמונד, נמלטו לאחר מותו להונגריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדמונד השני, ציור מהמאה ה-18


ערך זה הוא קצרמר בנושא אנגלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.