אדם (גבינה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדם (גבינה)
Edammer
מאכלים
סוג גבינה
על שם אדם עריכת הנתון בוויקינתונים
אזור מוצא צפון הולנד
מוצא הולנדהולנד הולנד
מרכיבים עיקריים חלב עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
סוג חלב פרות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אֶדָםהולנדית: Edammer) היא גבינה הולנדית מסורתית העשויה מחלב דל שומן או דל שומן למחצה. זוהי הגבינה השנייה בתפוצתה בהולנד אחרי הגאודה, ומהווה כ-27% מכלל ייצור הגבינות במדינה. היא מיוצרת באזורים נרחבים בהולנד אולם רק גבינות המיוצרות בפרובינציה של צפון הולנד זוכות במעמד PDO.

מקורה במאה ה-14 והיא נקראת על-שם עיירת הנמל אדם (אנ') מצפון לאמסטרדם שהיית מרכז לסחר בגבינה. הגבינה מתיישנת היטב ללא צורך בתנאים מיוחדים ולה חיי מדף ארוכים. תכונות אלה הפכו אותה לנפוצה ביותר בתקופת המסעות הגדולים של מגלי העולם בין המאה ה-14 למאה ה-18, במיוחד בקרב יורדי ים ובאזורי ספר, ומשם שאבה את פרסומה העולמי.

הגבינה משווקת בשלושה גדלים, הנפוץ ביותר הוא במשקל 1.7 ק"ג. היא נמכרת גם בכדורים קטנים וצבעוניים בשני גדלים. גבינת אדם הייתה פופולרית בקרב מלחים מצפון צרפת, ולבקשת לואי ה-14 החלו לייצר בצרפת גבינה דומה בשם "מימולט" (אנ').

צבעה הפנימי צהבהב והיא עטופה בפרפין אדום. אדם מיושנת נעטפת בפרפין שחור, משווקת לאחר 17 שבועות ועד 10 חודשי הבחלה. לטעמה מתיקות אגוזית ומליחות קלה. ההתיישנות מחזקת את הטעם ומקשה את המרקם. היא כמעט נטולת ריח בהשוואה לגבינות אחרות. אחוז השומן שבה (28%) נמוך יחסית לגבינות מסוגה ולכן היא מעט רכה יותר לעומתן. בעבר יוצרה אדם מחלב מלא ואחוז השומן בה היה גבוה יותר.

הגבינה פופולרית עד היום בצפון אמריקה ובמדינות הנורדיות, בספרד ובאמריקה הלטינית וכן בפיליפינים שם היא מהווה חלק בלתי נפרד מארוחת חג המולד המסורתית.

בישראל נפוצה גבינה צהובה של חברת תנובה בשם "עמק". היא מבוססת על גבינת אדם ומיוצרת מאז 1942[1]. הגבינה יוצרה במשך שנים רבות בדגם אחד, שבו 28% שומן, ובמאה ה-21 נוספו לה דגמים של 5%, 9% ו-15% שומן.

ערכים תזונתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם
ערך תזונתי ל-100 גרם
מים 41.56 ג'
קלוריות 357 קק"ל
חלבונים 24.99 ג'
פחמימות 1.43 ג'
שומן 27.80 ג'
כולסטרול 89 מ"ג
ויטמינים
 ‑ ויטמין A 243 מק"ג
 ‑ ויטמין B1 0.037 מ"ג
 ‑ ויטמין B2 0.389 מ"ג
 ‑ ויטמין B3 0.082 מ"ג
ברזל 0.44 מ"ג
סידן 731 מ"ג
מגנזיום 30 מ"ג
זרחן 536 מ"ג
אשלגן 188 מ"ג
נתרן 812 מ"ג
מקור: משרד החקלאות האמריקני

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מזון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.