אברהם רובינזון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם רובינזון
Abraham Robinson
אברהם רובינזון, 1970
אברהם רובינזון, 1970
לידה 6 באוקטובר 1918
ולבז'יך, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 באפריל 1974 (בגיל 55)
ניו הייבן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Abraham Robinsohn עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים גרמניה, צרפת, בריטניה, ישראל, ארצות הברית
מקום קבורה הר המנוחות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט Paul Dienes עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט Jacob Abraham Steketee, Diana Lydia Dubrovsky, L. Lorne Campbell, Roderick A. Ross, Robert Gibson Phillips, לרי מנביץ, Peter Gust Tripodes, יורם הירשפלד, William Hollis Wheeler, Gregory L. Cherlin, Carol S. Wood, Larry Travis, A. H. Lightstone, עזריאל לוי, E. Mark Gold, Peter Winkler, Leonard Richard Fowell עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית בראואר (1973)
  • סטרלינג פרופסור (1971) עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות יהודי
תרומות עיקריות
פיתוח האנליזה הלא סטנדרטית, ענף במתמטיקה המפתח באופן ריגורוזי את מושג האינפיניטסימל ומושגים הנגזרים ממנו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אברהם רובינזוןגרמנית: Abraham Robinson; ‏6 באוקטובר 191811 באפריל 1974) היה מתמטיקאי יהודי. הוא רכש מוניטין בשלושה תחומים: הנדסה אווירונאוטית, לוגיקה מתמטית, ואנליזה מתמטית, ונודע יותר מכל על פיתוח האנליזה הלא סטנדרטית, ענף במתמטיקה המפתח באופן ריגורוזי את מושג האינפיניטסימל ומושגים הנגזרים ממנו.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובינזון נולד בוואלדנבורג שבגרמניה (כיום ולבז'יך שבפולין) למשפחה יהודית בעלת אמונה ציונית יוקדת. אביו, אברהם רובינזון, נפטר זמן קצר טרם לידתו. בשנת 1933, בעקבות עליית היטלר לשלטון, עלה רובינזון, עם אמו ואחיו הבכור, לארץ ישראל. את שנת הלימודים האחרונה של לימודיו התיכוניים השלים בגימנסיה רחביה. בתחילה התגוררה משפחתו בביתו של מנהל המוסד וידיד המשפחה, אברהם ברתנא, ומאוחר יותר עברה לדירה משל עצמם בדרך עזה.[1]. רובינזון למד מתמטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, ובשנת 1939 קיבל תואר ראשון[דרושה הבהרה]. בזכות הצטיינותו קיבל מלגת לימודים בסורבון והחל ללמוד שם. לאחר חודשים אחדים פלשה גרמניה הנאצית לצרפת, ורובינזון נמלט לאנגליה. בשלב זה שינה את הכתיב של שם משפחתו מ-Robinsohn ל-Robinson. הוא התגייס לחיל האוויר של צרפת החופשית ותרם למאמץ המלחמתי באמצעות לימוד-עצמי של אווירודינמיקה ורכישת מומחיות בתחום משטחי העילוי שבהם נעשה שימוש בכנפי מטוסי הקרב.

בשנת 1946 מונה למרצה בקולג' לאווירונאוטיקה בקריינפילד, ורכש מוניטין עולמי באווירודינמיקה, ובאותה שנה הוענק לו תואר שני במתמטיקה מטעם האוניברסיטה העברית. בשנת 1949 קיבל תואר דוקטור למתמטיקה מאוניברסיטת לונדון, על עבודה בשם The Metamathematics of Algebraic Systems שנעשתה בהנחייתו של זולטן פאל דיינס. בשנת 1951 החל ללמד באוניברסיטת טורונטו ובשנת 1957 עבר לאוניברסיטה העברית בירושלים. הוא היה ראש החוג למתמטיקה עד לשנת 1962. אז עבר לאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. בתקופה זו נודע ברבים בגישתו העושה שימוש בשיטות של לוגיקה מתמטית על מנת להתמודד עם סוגיות בתחום האנליזה המתמטית והאלגברה המופשטת. הוא "הציג לראשונה רבים מרעיונותיה היסודיים של תורת המודלים"[2]. בעשותו שימוש בשיטות אלה, מצא רובינזון דרך לנצל לוגיקה פורמלית כדי להוכיח קיומם של מודלים לא סטנדרטיים עקביים של מערכת המספרים הממשיים, הכוללים מספרים אינסופיים ואינפיניטסימלים. מתמטיקאים אחרים, ובהם וים לוקסמבורג, הראו כי ניתן להגיע לתוצאות אלה באמצעות מסנני-על, דבר שהפך את עבודתו של רובינזון לנגישה למתמטיקאים נעדרי מומחיות בלוגיקה הפורמלית. ספרו של רובינזון, "אנליזה לא סטנדרטית", ראה אור בשנת 1966.

רובינזון התעניין רבות בהיסטוריה ובפילוסופיה של המתמטיקה, ופעמים רבות העיר כי היה רוצה להיכנס אל תוך ראשו של לייבניץ, המתמטיקאי הראשון שניסה לתאר ביסודיות את רעיון המספרים האינפיניטסימליים.

עמיתיו באוניברסיטת קליפורניה תארו אותו כאדם שעמל קשות על מנת להכשיר את הדוקטורנטים בכל רמות היכולת באמצעות הפנייתם למיזמים בעלי רמות-קושי מתאימות, אך גם ככזה שהתלונן על איכותם הירודה של בוגרי האוניברסיטה. אוניברסיטת ייל חיזרה אחריו, ולאחר סירוב ראשוני, הוא ניאות לבסוף ועבר אל שורותיה בשנת 1967, ונשאר בה עד לפטירתו.

פרסם תשעה ספרים ו-130 מאמרים.

אברהם רובינזון נפטר מסרטן הלבלב בשנת 1974.

ארכיונו מופקד במחלקת הארכיונים בספרייה הלאומית בירושלים.[3]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • J. W. Dauben, Abraham Robinson: The Creation of Nonstandard Analysis, A Personal and Mathematical Odyssey, Princeton, NJ: Princeton University Press, 1998
  • A D Young, S Kochen, S Körner and P Roquette, "Abraham Robinson", Bull. London Math. Soc. 8 (1976), 307-323

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אברהם רובינזון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ J. W. Dauben, Abraham Robinson: The Creation of Nonstandard Analysis, A Personal and Mathematical Odyssey, Princeton, NJ: Princeton University Press, 1998 pg. 36
  2. ^ Hodges, W: "A Shorter Model Theory", page 182. CUP, 1997
  3. ^ ארכיון ארכיון אברהם רובינסון, בספרייה הלאומית