אבא עשיר אבא עני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריכת הספר בהוצאה העברית

אַבָּא עָשִׁיר אַבָּא עָנִיאנגלית: Rich Dad Poor Dad) הוא ספר מסוגת "השיפור העצמי" מאת איש העסקים והסופר רוברט קיוסאקי, יפני-אמריקאי אשר גר בצעירותו בהוואי. הספר יצא לאור לראשונה ב-1 באפריל 2000, ובישראל הוא יצא לאור בהוצאת מטר. ב־2022 יצא לאור במהדורה מחודשת עם תובנות חדשות ממה שקרה בשנים אלו.[דרוש מקור]

איש מעולם לא הוכיח שהאבא העשיר, האיש שלכאורה נתן לקיוסאקי את כל העצות בספר לגבי חיי העשירים - אמיתי. כמו כן מעולם לא תועדו רזרבות עושר גדולות שהיו לקיוסאקי לפני פרסום הספר ב-1997.[1]

התוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקיוסאקי היו שני אבות: האחד עני והשני עשיר. לאביו הביולוגי הוא קרא עני, לא משום שחסר לו כסף, אלא משום שהיה שכיר ושאף להתקדם. האב העשיר היה אביו של חברו הטוב, מייק. קיוסאקי כינה את אביו של מייק "אבא עשיר", מכיוון שהאיש רצה לחיות בעושר כבעלים של חברה ולא כעובד שכיר. קיוסאקי מתאר בספרו, "אבא עשיר אבא עני", את ילדותו בחיק משפחתו הביולוגית ואת ילדותו בחיק משפחתו של חברו מייק ואביו ה"עשיר".

קיוסאקי מביע אכזבה ממערכת החינוך וטוען שהיא אינה מכינה את הילדים לעולם האמיתי, העולם הפיננסי, כיוון שאיננה מלמדת השכלה פיננסית. הוא פונה אל הילדים, שהם למעשה המבוגרים של העתיד, ומלמד אותם ואת הוריהם את סודות העושר בשפה פשוטה וברורה. הוא מספק להם דרך מחשבה ייחודית, שלפיה יוכלו לחיות חיים מאושרים וללא דאגות כלכליות. קיוסאקי טוען כי בוגרי מערכת החינוך מבלים את כל חייהם במרוץ עכברים, ובספרו הוא מלמד כיצד לצאת ממנו לדרך חיים טובה יותר.

חלוקת האנשים לרביעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיוסאקי מתאר בספרו כיצד מחולקים אנשי העולם לרביעים:

  • רביע E - מתאר שכירים.
  • רביע S - מתאר עצמאיים בעלי עסק קטן (עד 500 אנשים).
  • רביע B - מתאר אנשי עסקים.
  • רביע I - מתאר משקיעים.

ההבדל בין רביעים S ו-B הוא שאנשי רביע S הם בעלי עסק קטן, כגון רופא פרטי ובעל מסעדה שכונתית, שבהם בעל העסק הוא האדם החכם ביותר בתחום הנתון מבין אנשי צוותו, ואילו אנשי רביע B הם בעלי עסק גדול, אשר יש לו סניפים, והם שוכרים אנשים חכמים מהם על מנת לנהל את העסק. קיוסאקי טוען כי כ-80 אחוז מאוכלוסיית העולם משתייכים לרביעים E או S, והיתר – לרביעים B או I. הוא טוען כי בשני הרביעים הראשונים האדם עובד בשביל הכסף, כלומר, מרוויח כסף בהתאם למספר שעות העבודה אותן הוא משקיע, ולכן סכום זה מוגבל, וכמעט בלתי אפשרי להתעשר בדרך זו. לעומת זאת, טוען קיוסאקי בספרו, כי ברביעים B ו-I, הכסף עובד בשביל האדם, ובדרך זו ניתן למנף את ההכנסות וליצור הכנסה פסיבית בלתי מוגבלת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Helaine Olen, Rich Dad, Poor Dad, Bankrupt Dad?, October 10, 2012, Forbes