מלתחת קפסולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קולקציית קפסולה)

מלתחת קפסולה (ארון קפסולה) היא שיטה לניהול מלתחה בה מרבית הפרטים אינם חולפים מהאופנה ומותאמים זה לזה ולסגנון האישי של בעל\ת המלתחה[1]. מלתחת קפסולה יכולה להיות עונתית או שנתית. הקפסולה העונתית תשמש לעונה אקלימית אחת (כ-3 חודשים) ולאחריה יוחלפו חלק או כל הפריטים בהתאם לעונה החדשה. הקפסולה השנתית תשמש לכל השנה ותכיל בהתאם לכך כמות פריטים גדולה יותר.

הסיאו וגראומן הגדירו מלתחת קפסולה כמלתחה הכוללת בגדים חיוניים שהם כמו פאזל, המסייע להגדיר וללבוש אותם בגדים בשילובים שונים ורבים.[2] מלתחת קפסולה חוזרת לכותרות בזכות ההיבט הסביבתי שלה. כותבי תוכן רבים אימצו אותה תוך קריאה לשינוי והפסקת קניות אופנה מהירה להימנע מבזבוז משאבי זמן וכסף ושמירה על איכות הסביבה[3]. עשרות מיליוני פרטי לבוש מוטמנים בכל שנה, לאחר שנקנו וכמעט לא נלבשו[4]

היסטוריה ופופולריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלתחת קפסולה הוא מונח שהוטבע על ידי סוזי פוקס, מייסדת הבוטיק הלונדוני "מלתחה", במהלך שנות ה-70[5]. על פי פוקס, מדובר במלתחה שמורכבת ברובה מפריטי לבוש קלאסיים באיכות גבוהה שיוכלו לשמש את בעל\ת הארון במשך כמה עשורים אליהם ניתן להוסיף פריטים אופנתיים כמו תיקים, צעיפים, או חגורות בסיס עונתי. המטרה של פוקס הייתה לייעל את השימוש במלתחה על ידי תכנון מקדים ובכך להפחית משמעותית את כמות הפריטים שמגיעים למזבלות תוך תמיכה במעצבים ומפעלים שיוצרים מוצרים באיכות גבוהה. הרעיון הפך לפופולרי ב-1985, כאשר המעצבת האמריקאית דונה קראן השיקה קולקציית של פריטי קפסולה שניתן ללבוש במספר דרכים[6].

החל מעשור הראשון של המאה ה-21, המונח נמצא בשימוש רחב ומתייחס באופן כללי לקולקציות בגדים שנתיות או ענתיות שמורכבות ממספר סופי של פריטים, המתאימים זה לזה בפלטת הצבעים ובסגנון[1][7].

כללי בסיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן פרשנויות רבות למושג "מלתחת קפסולה" וניתן למצוא מגוון מימושים לרעיון שהציעה פוקס, החל ממלתחות הכוללות פריטים בודדים ועד מלתחות הכוללות עשרות פריטים. סוג וסכום הפריטים הנכללים במלתחה מותאם אישית לסגנון, העדפות ואורח חיים. עם זאת יש כמה כללים אוניברסליים:

  • היצמדות לפלטת צבעים מסוימת - תחילה, בחירת צבע או שני צבעי בסיס. בדרך כלל צבעי הבסיס הם שחור, לבן, חום, אפור או כחול כהה (נייבי). רצוי שפריטים מרכזיים במלתחה כמו מכנסיים ומעילים יהיו בגוונים של צבעי הבסיס, כך שיתאימו למרבית הפריטים בארון. לאחר בחירת צבעי הבסיס, נהוג לבחור צבעים מדגישים, שניים עד שלושה, שמתאמים לצבעי הבסיס. צבעים אלו בדרך כלל ישמשו לפריטים כמו חולצות, שמלות ואביזרים. פלטת הצבעים מסייעת ליצירת מלתחה בה כל הפריטים ניתנים להחלפה מכיוון שהפריטים נבחרים מראש כך שיתאימו וישלימו זה את זה.
  • צורות וגזרות קלאסיות - בעוד כמה גזרות מסוימות נכנסות ואופנות מהאופנה, אחרות נחשבות ל"קלאסיות" ואינן כבולות לתקופה מסוימת. לדוגמה - ג'ינס בגזרה ישירה הוא פריט קלאסי, לעומת גינס בגזרה מתרחבת או סקיני ג'ינס. מומלץ לבחור פריטים קלאסיים למלתחת קפסולה, על מנת שההשקעה בהם תשתלם לאורך שנים.
  • בחירת פריטים בהתאם לפרופוציות הגוף - בתוך גבולות הגזרה של פריטים קלאסיים, יש הרבה גזרות וצורות שעשויות להתאים לאנשים עם מבני גוף שונים. הרדוקציה למספר פריטים קטן יותר משמעה הצמדות לגזרות נוחות ומחמיאות בלבד, מכיוון שאין מקום לפריטים שאינם מתאימים כמו כפפה במלתחה מצומצמת. במקרה הזה ניתן לשאוב השראה מתיאוריות על מבנה גוף[8], אך מכיוון שנכנסים למשוואה הרבה שיקולים אישיים, מומלץ לבחון אילו פריטים שימשו את בעל\ת הארון בעבר וגרמו להם להנאה, כמו גם פריטים שמדגישים אזורים שגורמים לבעל\ת המלתחה להרגיש בטוחים בעצמם ובגוף שלהם.
  • בדים ותפירה באיכות גבוהה - מכיוון שהרעיון של מלתחת קפסולה הוא להחזיק פריטי לבוש שניתן לאורך זמן, נעשה שימוש רב בכל פריט במלתחה. לכן, כדאי לבחור בגדים שעשויים היטב כך שצורתם וצבעם יישמרו לאורך זמן.[9]

תהליך יצירת ארון קפסולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך יצירת המלתחה כולל בדרך כלל תהליך סידור ארון באופן מונחה על מנת להבין אילו פריטים יוכלו לשרת את בעל\ת הארון בצורה מיטבית, ולאחר מכן התמקדות ברכישת פריטים באיכות גבוהה שיתאימו זה לזה ולאורח החיים של בעל\ת הארון. בתהליך, מודל הצריכה של הפרט משתנה[1]. הסכום שמשקיעים בפריט בודד עולה אך בטווח הארוך ההוצאות מתאזנות ואף קטנות מכיוון שהפריטים משמשים את בעל\ת הארון לאורך זמן וכמות הקניות יורדת משמעותית.

בהוספת פריטים חדשים למלתחה, בוחנים פריט על פי שלושה מאפיינים מרכזיים: צבע, איכות הבד ואיכות התפירה. אלו מאפיינים אשר יקבעו אם הפריט יישמר לאורך זמן. כמו כן, כל פריט חדש צריך להשתלב עם פריטים קיימים, הוספת בגד לארון צריכה לאפשר מספר רב של שילובים עם פריטים קיימים בקפסולה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]