מרכזית המפרץ

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.


שגיאות פרמטריות בתבנית:תחנה מרכזית

פרמטרים [ שירות רכבות, חנוכת התחנה, נגישות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ סגירת התחנה, תחנות סמוכות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מרכזית המפרץ
מרכזית המפרץ החדשה מבט אל פנים התחנה
מרכזית המפרץ החדשה מבט אל פנים התחנה
מרכזית המפרץ החדשה מבט אל פנים התחנה
תקופת הפעילות 1 ביולי 2018 – הווה (5 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
אתרים סמוכים צ'ק פוסט, קניון סינמול
שירות אוטובוסים צפון ישראל, מספר קווים לדרום ומרכז ישראל, קווים עירוניים
קואורדינטות 32°47′38″N 35°02′13″E / 32.793922°N 35.036956°E / 32.793922; 35.036956
(למפת חיפה רגילה)
 
מרכזית המפרץ
מרכזית המפרץ
תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
מרכזית המפרץ
נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה

8 בספטמבר 2001

3 ביולי 2018 (רציף מסילת העמק)
מיקום
מיקום מרכזית המפרץ, חיפה
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 32°47′38″N 35°02′13″E / 32.793922°N 35.036956°E / 32.793922; 35.036956{{#coordinates:}}: אי־אפשר שיהיה יותר מתג ראשי אחד בכל דף
אתרים סמוכים צ'ק פוסט, מרכזית המפרץ
מידע על התחנה
שירות רכבות נהריה, עכו, כרמיאל, קריית מוצקין, יקנעם, עפולה, בית שאן, עתלית, בנימינה, תל אביב, מודיעין, לוד, רמלה, קריית גת ובאר שבע
(למפת חיפה רגילה)
 
תחנת הרכבת לב המפרץ
תחנת הרכבת לב המפרץ
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
לחצו כדי להקטין חזרה
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכז
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל
רציפי האוטובוסים הבין עירונים בתחנה החדשה
מראה כללי מכביש 75
מרכזית המפרץ טרם השיפוץ
הרציפים לקווים הבינעירוניים בתחנה המרכזית טרם השיפוץ

מרכזית המפרץ היא המרכז התחבורתי הגדול ביותר בישראל, אשר ממשרת את תושבי מטרופולין חיפה והישובים בסביבתה. היא ממוקמת באזור מסחר ליד כביש 75 וצומת קישון שבצ'ק פוסט במזרחה של העיר חיפה. המרכזית משלבת מגוון רחב של כלי תחבורה: אוטובוסים עירוניים, אוטובוסים בין עירוניים, מטרונית[1][1][1][1][1][1] ורכבת ישראל.

בעתיד תשרת גם רכבת קלה לנצרת ורכבלית לכיוון הטכניון ואוניברסיטת חיפה.

מתחם מרכזית המפרץ החדשה נפתח ב 1 ביולי 2018 אבל הבנייה טרם הסתיימה וחלקים רבים מהאתר בבנייה.

מבנה

במתחם מספר אזורים:

  1. קניון לב המפרץ
  2. רציפי הרכבת של תחנת קו החוף
  3. מתחם המרכזית החדש המשרת אוטובוסים בין עירוניים בקומה 1
  4. רציף הרכבת של קו העמק הנמצא בקומה 2 של המתחם החדש.
  5. רציפים המשרתים אוטובוסים עירוניים מחוץ למבנה הסגור.
  6. רציף המטרונית.

קניון לב המפרץ נמצא בצפון המתחם, צמודים אליו רציפי הרכבת של קו החוף (בין תחנות חיפה מרכז – השמונה וחוצות המפרץ). הכניסה היחידה אל הרציפים היא דרך הקניון.

דרומית לקניות לב המפרץ נמצא המתחם המרכזי כאשר בקומה השניה שלו נמצא רציף מסילת העמק (בין תחנת הרכבת יקנעם – כפר יהושע לתחנת חיפה מרכז – השמונה), בקומה הראשונה נמצאים רציפי האוטובוסים הבין עירוניים. מחוץ למבנה ומזרחית לו נמצאים רציפי המטרונית ורציפי האוטובוסים העירוניים המשרתים את תושבי חיפה, נשר והקריות.

כעת נמצאים בבניה שני גשרים: גשר אשר יחבר את הקומה השנייה של המרכזית עם קניון לב המפרץ וגשר נוסף אשר יחבר את רציפי תחנת הרכבת בקו העמק עם רציפי קו החוף.

זוהי תחנת הרכבת הראשונה בישראל המשרתת שתי מסילות נפרדות.

תרשים התחנה
תרשים התחנה

שטחי מסחר בתחנה

עם פתיחתה של התחנה החדשה, נמתחה ביקורת ציבורית, כנגד החלטת מינהל הדיור הציבורי במשרד האוצר שלא לאפשר הפעלת שטחי מסחר במרכזית המפרץ החדשה. הסיבה, לחצים שהופעלו על ידי הנהלת קניון לב המפרץ, אשר ביקשה להימנע מיצירת תחרות מסחרית, באמצעות הטלת ווטו אפילו על האפשרות של פתיחת בית קפה, או הצבת מכונות שתייה אוטומטיות.

היסטוריה

תחנת האוטובוסים

התחנה נפתחה ב-1 בינואר 2002 כחלק משינוי מערך האוטובוסים בחיפה, במבנה פתוח שבו כ-20 רציפים.

התחנה הוקמה כחלק מהשינוי במערך האוטובוסים בחיפה אשר כלל גם את הקמת מרכזית חוף הכרמל כשנה וחצי מאוחר יותר. השינוי נועד לחסוך בזמני הנסיעה תוך צמצום כמות האוטובוסים הנכנסים אל העיר. לפני פתיחת מרכזית המפרץ, התחנה המרכזית הוותיקה של חיפה בבת גלים שימשה כתחנה סופית לכל הקווים המחברים את העיר עם יישובי צפון ישראל, פרט לנסיעות מסוימות בשעות השיא ובשבתות שהתחילו והסתיימו בהדר הכרמל.

במסגרת השינוי בוטלה הכניסה של כל הקווים האלה לחיפה, והם קוצרו עד מרכזית המפרץ. במקומם הופעלו קווים עירוניים חדשים, שעימם יכולים הנוסעים להמשיך לשכונות השונות של חיפה. כמו כן הופעלה לראשונה בחיפה שיטת כרטיסי המעבר, שאיפשרה נסיעה בכמה קווים עירוניים בתוך חיפה בעלות של נסיעה אחת, והביאה לכאורה להוזלת עלויות הנסיעה. כך, למשל, מחיר הנסיעה מנשר להדר ולעיר התחתית ירד. עבור הנוסעים מצפון להדר והעירה הדבר הוסיף צורך בהחלפת אוטובוס נוספת, אך עבור הנוסעים לנווה שאנן ולכרמל השינוי שיפר את מסלול הנסיעה, שכן במקום החלפת אוטובוס בהדר או במרכזית בת גלים, כעת ההחלפה מתבצעת כבר בכניסה לחיפה.

בסוף שנת 2012 החלה חברת יפה נוף בהקמת טרמינל חדש שבנייתו הסתיימה ביולי 2018. טרמינל זה משתרע על פני שטח של 12,000 מ"ר, ועלות הקמתו הייתה כ-300 מיליון ש"ח. התחנה מחולקת לשני אגפים: באגף הצפוני בן שתי הקומות שוכנים רציפי האוטובוסים הבין-עירוניים ורציפי המטרונית בקומה הראשונה, ובקומה השנייה פועלת שלוחה של תחנת הרכבת עבור רכבות מסילת העמק. האגף הדרומי משרת את קווי האוטובוס העירוניים ומעוצב כטרמינל פתוח.[2]

תחנת הרכבת

התחנה הוקמה בשנת 2001 בשיתוף רכבת ישראל ובמימון מלא של יזמים פרטיים, ונקראה תחנת הרכבת לב המפרץ על שם קניון לב המפרץ (כיום- 'סינמול') הסמוך לה, בעלי השליטה ומתכנניה התבקשו לעצב את מעבר הנוסעים כך שיעבור בתוך הקניון. זוהי התחנה הראשונה שהוקמה בשיטה זו (בעקבותיה הוקמה התחנה הסמוכה - תחנת הרכבת חוצות המפרץ - גם היא בשיטה דומה). התחנה החלה בפעילותה ב-8 בספטמבר 2001.

בתחנה שני רציפי צד המחוברים ביניהם במעבר עילי. ניתן להיכנס ולצאת מן התחנה דרך המעבר העילי, המחובר לאולם נוסעים קטן שנמצא בתוך מרכז הקניות. במעבר זה על הולכי רגל לעבור דרך הקניון. בסוף שנת 2016 נפתחה יציאה נוספת מן התחנה בקצה הדרומי של רציף 1 המגיעה ישירות למסוף האוטובוסים מרכזית המפרץ.

בשנת 2002 נפתחה בסמוך מרכזית המפרץ (במבנה זמני) שממנה יוצאים קווי האוטובוס לצפון במקום התחנה המרכזית בבת גלים. הסמיכות לתחנה הגבירה את תנועת הנוסעים בתחנת הרכבת.

ב-16 ביולי 2006, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, שותקה תנועת הרכבות לתחנה לאחר שטיל קטיושה פגע במוסכי הרכבת במרכז חיפה והרג שמונה מעובדי רכבת ישראל. רק ב-14 באוגוסט, יומיים לאחר תום המלחמה, חודשה תנועת הרכבות לתחנה וממנה.

כחלק מהקמת מסילת העמק תוכננה הקמת תחנה חדשה במתחם מרכזית המפרץ. עקב עיכוב בבניית התחנה, תחנה זו לא הייתה מוכנה לתאריך הפתיחה המקורי בשנת 2016.

ב-3 ביולי 2018, בעקבות שדרוגו של מרכז התחבורה שונה השילוט בתחנה המקורית ל"מרכזית המפרץ – קו החוף", נפתח הרציף החדש המשרת את מסילת העמק הנקרא "מרכזית המפרץ – קו העמק".

בניית מרכזית המפרץ החדשה

פרויקט מרכזית המפרץ החדשה יצא לדרך ביולי 2015 והתחנה החדשה נחנכה ביוני 2018[3] ונפתחה לציבור ב-1 ביולי 2018.[4]

במהלך בניית המרכזית החדשה, בשלב הראשון הוסטה התחנה הקיימת כ-300 מטרים לכיון מזרח אל עבר כביש 4 והתרחקה ממסילת הרכבת. בשלב השני הוקם בניין בעל שתי קומות ושני גשרים אשר ממוקם מתחת לכביש 75 מערב, כאשר הגשר הראשון לכיון מערב מחובר לחניון כלי רכב עתידי והגשר השני לכיוון דרום מתחבר לתחנת הרכבת מרכזית המפרץ הממוקמת בכיוון דרום-מזרח מן התחנה המרכזית.

תוכניות פיתוח עתידיות

כעת נמצאים בבניה שני גשרים: גשר אשר יחבר את הקומה השנייה של המרכזית עם קניון לב המפרץ וגשר נוסף אשר יחבר את רציפי תחנת הרכבת בקו העמק עם רציפי קו החוף.

בנוסף רכבת ישראל מבצעת עבודות להארכת רציפים 1 ו 2 במסילת החוף.

רכבלית

בשנת 2020 צפוי להפתח בחלק הצפון-מזרחי של התחנה רכבל מפרץ-טכניון-אוניברסיטה.[5][6]

הרכבת הקלה לנצרת


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

שירות אוטובוסים בתחנה

קווים עירוניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

קווים בין עירוניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

מטרונית


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

שירות רכבות בתחנה

קו הרכבת אשקלוןהרצליה (קו השרון - אשקלון)
אשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלחולון – וולפסוןצומת חולוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבני ברק – רמת החיילפתח תקווה – קריית אריהפתח תקווה – סגולהראש העין – צפוןכפר סבא – נורדאוהוד השרון – סוקולוברעננה – דרוםרעננה – מערבהרצליה
תבנית:רכבת ישראל קו ירוק
תבנית:רכבת ישראל קו אדום (כרמיאל)

תבנית:קו בין עירוני באר שבע-כרמיאל

תבנית:רכבת ישראל קו אדום (בית שאן)

היציאה מקניון לב המפרץ אל תחנת הרכבת (2008) טרם שדרוג התחנה, והחלפת שמה ל"מרכזית המפרץ"

.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרכזית המפרץ בוויקישיתוף
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרכזית המפרץ בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ http://www.maariv.co.il/business/car/Article-648281 יותר מ-20 מיליון נוסעים בשנה: נפתחה התחנה המרכזית הגדולה במדינה
  2. ^ אדי גל, 200 מיליון שקל מושקעים בהקמת מרכזית המפרץ, באתר mynet (כפי שנשמר בארכיון האינטרנט), 29 בנובמבר 2012
  3. ^ יגאל חי, מרכזית המפרץ החדשה תיחנך ביום רביעי, באתר המקומון "כלבו", 31 במאי 2018
  4. ^ תבנית:Yent
  5. ^ ,החלו עבודות בניית המרכזית, פורט טו פורט, 2 ביולי 2015
  6. ^ יפה נוף,איך תראה מרכזית המפרץ, סרטון המרכזית החדשה