אבצן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏פתיח: כינוי מלא
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
שורה 13: שורה 13:
}}
}}
}}
}}
'''אִבְצָן מִבֵּית לֶחֶם''' היה ה[[שופט (תנ"ך)|שופט]] התשיעי ששפט את ישראל ב[[תקופת השופטים]].
'''אִבְצָן מִבֵּית לָחֶם''' היה ה[[שופט (תנ"ך)|שופט]] התשיעי ששפט את ישראל ב[[תקופת השופטים]].


אבצן מוזכר בתנ"ך רק במקום אחד, בשלושה פסוקים בלבד:
אבצן מוזכר בתנ"ך רק במקום אחד, בשלושה פסוקים בלבד:

גרסה מ־11:55, 19 באוקטובר 2022

אִבְצָן מִבֵּית לֶחֶם
מקום קבורה בית לחם או בית לחם הגלילית
פטירה בית לחם או בית לחם הגלילית
שופט ישראל ה־9
7 שנים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אִבְצָן מִבֵּית לָחֶם היה השופט התשיעי ששפט את ישראל בתקופת השופטים.

אבצן מוזכר בתנ"ך רק במקום אחד, בשלושה פסוקים בלבד:

וַיִּשְׁפֹּט אַחֲרָיו אֶת-יִשְׂרָאֵל אִבְצָן, מִבֵּית לָחֶם. וַיְהִי-לוֹ שְׁלֹשִׁים בָּנִים, וּשְׁלֹשִׁים בָּנוֹת שִׁלַּח הַחוּצָה, וּשְׁלֹשִׁים בָּנוֹת הֵבִיא לְבָנָיו מִן-הַחוּץ. וַיִּשְׁפֹּט אֶת-יִשְׂרָאֵל שֶׁבַע שָׁנִים; וַיָּמָת אִבְצָן, וַיִּקָּבֵר בְּבֵית לָחֶם.

אבצן מזוהה עם העיר "בֵּית לָחֶם", בה חי ונקבר, אבל זיהויו של אתר זה שנוי במחלוקת. הזיהוי המקובל הוא עם בית לחם יהודה, היא אֶפְרָתָה, עיר גדולה ומוכרת המוזכרת בתנ"ך פעמים רבות[1]; לפי זיהוי זה, אבצן היה בן לשבט יהודה. לעומת זאת, יש חוקרים המזהים את עירו של אבצן דווקא עם בית לחם הגלילית[2], המשוייכת לשבט זבולון[3].

לפי הכתוב, היו לו שלושים בנים ושלושים בנות, ואת כולם חיתן עם בני זוג משבטים אחרים. הדבר מעיד על כך שאבצן האמין שכשופט עליו להיות המנהיג של כל עם ישראל, ולא רק של השבט שלו, ולכן פעל כדי ליצור קשרים עם שבטים אחרים.

אבצן בתלמוד ובמדרש

במסכת בבא בתרא, מביא רבה בר רב הונא שאבצן הוא בעז: בלילה האחרון לחייו נשא את רות, ומצאצאיו יצאה שושלת בית דוד. הזיהוי של אבצן עם בעז נעשה על סמך התקופה הזהה של מגילת רות וספר שופטים, על פי המיקום הזהה, בית לחם (בהנחה שמזהים את "בית לחם" של אבצן עם בית לחם יהודה, בה התרחשה מגילת רות), ועל פי התנהגותו המנהיגותית של בעז, היאה לשופט. התכונה של הנהגת כל העם במקום ההסתפקות בהנהגת השבט ממנו האדם בא - מתגלה גם בהנהגתו של דוד.

התלמוד[4] מוסיף שאבצן עשה משתאות גדולים לכבוד חתונת ילדיו ולא הזמין אליהם את מנוח, אבי שמשון, משום, שהניח שאשת מנוח עקרה ולכן משפחת מנוח לעולם לא תזמין אותו לשמחות. על כך נענש במות שישים ילדיו בחייו. לאחר מכן נשא את רות שממנה יצא "בן אחד זריז משישים", והכוונה לדוד המלך.

רש"י סובר שמקור שמו הוא "אב צנון", על פי הסיפור במגילת רות: "אבצן - אב לכל הצנונים, שהרי אשה בחורה שכבה אצלו, ונצטנן ולא נגע בה"[5].

הערות שוליים