הכחדת האנושות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הכחדת האנושות היא מצב היפותטי המתאר הכחדה המונית של המין האנושי.

לעיתים נעשה שימוש במונח "אומניסייד" כדי לתאר תהליך או תופעה העשויים להביא להכחדות מינים[1] או אוכלוסיות[2]. במושג נעשה גם שימוש כללי יותר בהקשרים של איכות הסביבה[3] או לחלופין, מלחמה גרעינית[4].

משבר טבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש מגוון של גורמים טבעיים היכולים להוביל להכחדת האנושות. כך למשל אסונות טבע כמו אירועי התנגשות של אסטרואיד בכדור הארץ, באופן דומה להכחדת הדינוזאורים לפי תאוריית אלוורז, או התפרצות-על של הרי געש. מה שיוביל לשינוי אקלים קיצוני ולמשבר אקלים, אשר ימנע קיום חיים אנושיים, התפרצות של מגיפה, ועוד.

מעשה ידי אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ענן פטרייה מהפיצוץ "קאסל בראבו", הנשק הגרעיני הגדול ביותר שניסתה ארצות הברית, 1954.

מאז התפתחות הנשק להשמדה המונית, כמו לוחמה ביולוגית ולוחמה כימית, עלה חשש בינלאומי מפני שימוש בו, אשר עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לאנושות כולה. מאז מלחמת העולם השנייה, רמת הקטלניות הפוטנציאלית שקונפליקט בין בני אדם יכול להסב, הגיעה לרמות שלא נודעו לכל אורך ההיסטוריה. בימי המלחמה הקרה, עלה חשש ממלחמה גרעינית שמתקפת מנע גרעינית תיענה ב"מכה שנייה" ובשימוש בנשק יום הדין, תוך שימוש בדוקטרינת השמדה הדדית מובטחת שתוביל לשואה גרעינית עולמית.

אפשרות נוספת הכחדה עצמית מעשה ידי אדם, למשל מצב של פריון תת-החלפתי בו ההתרבות הטבעית תקטן מדור לדור, עד שהמין האנושי יחדל מלהתקיים. התנועה להיכחדות מרצון של האנושות כדי להוביל בדרך זו להיכחדות המין האנושי.

סכנות הטכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדע הבדיוני מוצגות אפשרויות עתידניות החושפות את המין האנושי לסכנות פוטנציאליות, בייחוד סכנה מפני בינה מלאכותית או ננוטכנולוגיה וננוטכנולוגיה צבאית (למשל "עיסה אפורה").

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הכחדת האנושות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]