IPA (סוג בירה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף IPA (בירה))
אינדיה פייל אייל
India pale ale
IPA של מבשלת הקראפט הישראלית "הרצל"
IPA של מבשלת הקראפט הישראלית "הרצל"
סוג בירת אייל
אחוז אלכוהול לרוב בין 5 ל-7
צבע צהבהב/אדמוני
טעם מריר, כשותי

 אינדיה פייל אייל או IPAאנגלית: India pale ale; "אייל בהיר הודי") הוא סגנון בירה בעל מרירות וטעמי כשות מודגשים, שמשתייך לקטגוריית האיילים הבהירים.

הסגנון החל להתפשט באנגליה בשנת 1815 וצבר פופולריות רבה, בעיקר בתור בירה שמיועדת לייצוא להודו (שנמצאה תחת שלטון של חברת הודו המזרחית הבריטית עד שנת 1858) ולמקומות נוספים. במהלך המאות ה-19 וה-20 דעכה שוב הפופולריות של המשקה המריר, עד שנות ה-90, אז הוא זכה לאהבה מחודשת כסגנון המועדף על מבשלות הקראפט.

תתי-סגנונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Black IPA[עריכת קוד מקור | עריכה]

IPA שחור הוא אמנם לא אייל בהיר כפי ששמו מעיד, אבל הוא חולק את הטעמים המרירים והכשותיים שאופייניים ל-IPA. השימוש בלתת קלויה מעניקה לבירה טעם מאלטי כהה שלא אופייני ל-IPA לרוב.

ה-IPA השחור הראשון בושל בראשית שנות ה-90 על ידי גרג נונאן (Greg Noonan) מ-Vermont Pub & Brewery ונמכר במזיגה מהברז בלבד, אך לא צבר פופולריות בארצות הברית עד שנת 2009.

Brut IPA[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוט היא גרסה קריספית ויבשה מאוד של IPA, שהומצאה על ידי קים סטורדוואנט (Kim Sturdavant) מ-San Francisco's Social Kitchen and Brewery. לייצור הברוט, מוסיפים המבשלים את האנזים עמילאז כדי להיפטר מכל הסוכרים.

Double IPA[עריכת קוד מקור | עריכה]

IPA כפול או IPA אימפריאלי הוא גרסה חזקה יותר וכשותית מאוד של IPA, שמכילה לרוב יותר מ-7.5% אלכוהול בנפח.

New England IPA[עריכת קוד מקור | עריכה]

IPA ניו אינגלנד (NEIPA), שמוכר גם בשמות Hazy IPA ("ערפילי") או Juicy IPA ("עסיסי"), הוא סגנון מתקתק, ארומטי יותר ומריר פחות מ-IPA קלאסי, שהומצא בשנת 2004 על ידי ג'ון קימיך ממבשלת אלכמיסט (Alchemist Brewery) שבווטרברי (Waterbury), ורמונט.

הסגנון מאופיין בטעמים הדריים ופרחוניים עסיסיים, תוך שימת דגש על ארומות הכשות ולא על מרירותה. לבירה גוף כבד וחלק וצבעה עכור וערפילי/מעונן. תכונות אלה מושגות בעזרת שילוב של מספר טכניקות בישול, כולל שימוש בזנים ספציפיים של שמרים, תזמון הוספת הכשות וכוונון פרופיל המים.

הסגנון הוכר כסגנון בירה נפרד על ידי איגוד המבשלים בשנת 2018. תת-סגנון של הניו אינגלנד הוא ה-Milkshake IPA (מילקשייק IPA), שהוא למעשה IPA ניו אינגלנד בתוספת לקטוז, בעל גוף קרמי יותר.

Triple IPA[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריפל IPA הוא גרסה חזקה יותר וכשותית יותר של IPA, שמכיל לרוב למעלה מ-10 אחוזי אלכוהול.

West Coast IPA[עריכת קוד מקור | עריכה]

IPA של החוף המערבי הוא סגנון של IPA מאוזן מאוד ויבש בעל טעמי לתת מינימליים, גוף צלול וטעמי כשות מודגשים.

White IPA[עריכת קוד מקור | עריכה]

IPA לבן הוא סגנון שמשלב בין הטעמים של ה-IPA האמריקאי ושל בירות החיטה הבלגיות.

בירת IPA בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל יש מספר מבשלות המייצרות בירה בסגנונות שונים של IPA בהם:וויט ראביט, בירה הרצל, בירה אלכסנדר, בירה מלכה, בירה נגב, מבשלת שריגים, בירה שפירא ועוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא IPA בוויקישיתוף