VST

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Virtual Studio Technology (ר"ת: VST) היא טכנולוגיה המאפשרת להפעיל כלי נגינה ואפקטי שמע מבוססי תוכנה כפלאג אין בתוך תוכנות להפקת מוזיקה. הטכנולוגיה פרצה דרך בשנות ה-90 המוקדמות, וכיום הפכה לכלי יצירה מקובל, תוך שהיא מסמנת את המעבר של מוזיקאים רבים לעידן המחשוב.

כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוספי VST פועלים בדרך כלל בתוך תחנת אודיו דיגיטלית (DAW), כדי לספק פונקציונליות נוספת, אם כי קיימים כמה מארחי פלאגין עצמאיים התומכים ב-VST. רוב התוספים של VST הם מכשירים (VSTi) או אפקטים (VSTfx), אם כי קיימות קטגוריות אחרות - למשל מנתחי ספקטרום ומדים שונים. תוספי VST בדרך כלל מספקים ממשק משתמש גרפי מותאם אישית המציג פקדים הדומים למתגים וכפתורים פיזיים בחומרת אודיו. כמה תוספים (לעיתים ישנים יותר) מסתמכים על היישום המארח עבור ממשק המשתמש שלהם.

מכשירי VST כוללים סימולציות תוכנה של סינתיסייזרים וסמפלרים ידועים. אלה בדרך כלל מחקים את המראה של הציוד המקורי כמו גם את המאפיינים הקוליים שלו. דבר זה מאפשר למוזיקאים ומהנדסי הקלטות להשתמש בגרסאות וירטואליות של מכשירים שאחרת עלול להיות קשה ויקר להשגה.[1]

מכשירי VST מקבלים תווים כמידע דיגיטלי באמצעות MIDI, ומוציאים אודיו דיגיטלי. תוספים של אפקט מקבלים אודיו דיגיטלי ומעבדים אותו עד ליציאות שלהם. הודעות MIDI יכולות לשלוט גם בפרמטרים של מכשיר וגם בפרמטרים של תוסף האפקט. רוב היישומים המארחים (Host) יכולים לנתב את פלט השמע מ-VST אחד לכניסת השמע של VST אחר (שרשור - Chaining). לדוגמה, ניתן לשלוח את הפלט של סינתיסייזר VST דרך אפקט הדהוד VST.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא VST בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Cost Of Developing VST Plugin: Several Factors (With Table), integraudio.com (באנגלית אמריקאית)