SUV

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לנד רובר ריינג' רובר דור רביעי
מרצדס-בנץ G-קלאס דור שני
טויוטה לנד קרוזר פראדו J120 מ-2005
מיצובישי פאג'רו דור שלישי

SUV הן ראשי התיבות של Sport Utility Vehicle (מילולית: רכב ספורט־תועלת) הוא סוג של כלי רכב הנראה מבחוץ כמו רכב שטח, אך הוא למעשה מיועד לנסיעה על כביש סלול. לכן נקרא בעברית גם רכב "כביש-שטח" או רכב "פנאי-שטח" ואף "ג'יפ".

רכב פנאי חולק איתו מאפיינים מסוימים של רכב שטח, כמו הנעה כפולה, נעילת דיפרנציאל וגלגל אחורי. בניגוד למכוניות קונבנציונליות, המונעות על ידי הנעה קדמית ולעיתים רחוקות יותר על ידי הנעה אחורית, לרכבי SUV יש בדרך כלל הנעה כפולה (4×4). רכבי SUV מסוימים כוללים גם יכולת גרירה של טנדר. העיצוב של רכב SUV כולל תא מנוע גדול יחסית, ובדרך כלל גם מנוע בנפח גדול. לעיתים קרובות לרכבי SUV יש גרסה ארוכה וגרסה קצרה.

רכבי ה-SUV זכו לפופולריות גדולה בארצות הברית בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 ובמהלך תחילת העשור הראשון של המאה ה-21. הפופולריות של רכבי SUV נמצאת בדעיכה מאז בעיקר בשל העלייה המשמעותית של מחירי הדלק והמשבר הכלכלי העולמי ב-2008. בשל כך, רכבי SUV מסורתיים שהתבססו על שלדת סולם בדומה לרכב שטח וטנדר, מוחלפים בהדרגה בסוג כלי רכב המכונה קרוסאובר, שהוא בעל שלדה אחודה בדומה למכונית נוסעים, שמשקלה נמוך יותר ותורמת לצריכת דלק טובה יותר.

רכבי SUV זכו לביקורת על צריכת הדלק הגבוהה, זיהום האוויר והסיכון המוגבר שהם גורמים לכלי רכב אחרים בעת תאונת דרכים. זאת בגלל הגודל, הקשיחות, והפגושים הגבוהים שלהם. קיימים גם רכבי SUV היברידיים כדוגמת הפורד אסקייפ ההיברידי, אולם מנוע הבעירה הפנימית שלהם גדול יותר מאשר במכונית היברידית, בשל המומנט הרב שצריך בנסיעה בשטח, והם מחייבים הפעלה רציפה שלו, במיוחד בנסיעה בשטח, כך שהחיסכון שלהם בדלק מוטל בספק. ביקורת הוטחה גם נגד רכבי SUV חשמליים,[1] כיוון שייצור רכבי SUV, מזהם יותר את הסביבה מאשר ייצור מכוניות רגילות, כך שהם נראים יותר כמו גרינווש מאשר מאמץ לצמצום פליטת גזי החממה.[2] בנוסף, הועלתה ביקורת על הפרסום של רכבי SUV בכך שהרכבים מופיעים כאשר הם מוצגים בשטח טבעי ובכך מהווה גרינווש[3][4]. לדוגמה בשנת 2023 החליטה הרשות הבריטית האחראית לנהלי פרסום, ה-ASA (ראשי תיבות של Advertising Standard Authority), לאסור על שידור פרסומות של חברת טויוטה, שלטענתה קידמו את השימוש בכלי הרכב באופן שאינו מתחשב בהשפעה שיש להם על הטבע והסביבה (אף כי הרכב שהופיע בפרסומות, טויוטה היילקס הוא טנדר ולא SUV)[5].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא SUV בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ History, Kreisel Electric (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Bigger is not better - how SUVs are killing the climate, Greenpeace International (באנגלית)
  3. ^ "An Analysis of the Impact of Sport Utility Vehicles in the United States" (PDF). נבדק ב-2010-12-31.
  4. ^ "2002 Vehicle Inventory and Use Survey". United States Census Bureau. בדצמבר 2004. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ אתר למנויים בלבד צפריר רינת, פרסומות לרכבי שטח בבריטניה נפסלו בגלל "חוסר התחשבות בטבע", באתר הארץ, 27 בנובמבר 2023