פורטל 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Portal 2)
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, הגהה, ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, הגהה, ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
פורטל 2
Portal 2
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה
19 באפריל 2011
Microsoft Windows, OS X, PlayStation 3, Xbox 360 ‏(Retail)
NA ‏19 באפריל 2011
PAL21 באפריל 2011
Microsoft Windows, OS X ‏(סטים)
WW ‏19 באפריל 2011
לינוקס
WW26 בפברואר 2014
סוגה משחק יריות בגוף ראשון, חידות ומדע בדיוני
מספר שחקנים 1–2
פיתוח Valve
הוצאה לאור Valve עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, פורטוגזית, פולנית, נורווגית, קוריאנית, רומנית, סינית מפושטת, רוסית, תאית, שוודית, סינית מסורתית, יפנית, הונגרית, ספרדית, גרמנית, צרפתית, איטלקית, צ'כית, הולנדית, דנית, פינית, טורקית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Electronic Arts
סטים
סדרה פורטל עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק Source
מצבי משחק שחקן יחיד, שני משתתפים (COOP)
דירוג ESRB: Mature
פלטפורמות Microsoft Windows
לינוקס
Mac OS X
PlayStation 3
Xbox 360
מדיה DVD והורדה דיגיטלית
המשחק הקודם פורטל
דרישות מערכת
מעבד דו-ליבתי במהירות 2.0GHz או יותר מהיר
זיכרון 2GB ראם
כרטיס מסך בעל זיכרון וידאו של לפחות 128MB ותמיכה ב-Pixel Shader 2.0b
מקום פנוי 8GB
מערכת קול תומך DirectX 9.0c
בקרים מקלדת ועכבר או ג'ויסטיק
www.thinkwithportals.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פּוֹרְטַל 2אנגלית: Portal 2) הוא משחק וידאו בגוף ראשון לשחקן יחיד מסוג משחקי הפאזל ופעולה אשר פותח על ידי Valve. המשחק הוא המשך למשחק פורטל. המשחק הוכרז ב-5 במאי 2010 בהפתעה בתערוכת E3. בתחילה המשחק היה אמור לצאת לשוק ברבעון הרביעי של 2010, אך נדחה לאפריל 2011. המשחק יצא דרך המערכת Steam עבור PC, מקינטוש, פלייסטיישן 3 ו-Xbox 360. כמה שבועות לפני יציאתו של המשחק ב-Steam, הכריזה Valve על מבצע "The Potato Sack", חבילה אשר כללה 13 משחקים עצמאיים והייתה אמורה להקדים את יציאתו של המשחק.

המשחק מורכב משורה של משימות-חידה. בכל משימה יש למצוא דרך להגיע לנקודת הסיום בעזרת רובה הפורטלים, מכשיר שמסוגל ליצור חורי תולעת בין שני משטחים. שתי בינות מלאכותיות - גלאדוס (GLaDOS) ווויטלי מלוות את השחקן בהערות ציניות, משעשעות או מאיימות.

עלילת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן יחיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות שאותה מגלם השחקן היא אישה צעירה בשם צ'ל. המשחק הראשון נגמר בכך שצ'ל משמידה את ליבות המעבד של גלאדוס, אינטליגנציה מלאכותית מרושעת. בתום הקרב עם גלאדוס מצליחה צ'ל להמלט אל מחוץ למעבדות, אך רק על מנת להגרר חזרה על ידי רובוט. המשחק השני מתחיל כשצ'ל מתעוררת בחדר שינה קריוגנית. קול גברי מרמקול מנחה אותה לבצע בדיקה גופנית מגוחכת - מורה לה להביט למעלה ולמטה, ואז לבהות לכמה שניות בציור, ואז מנחה אותה לחזור לשינה הקריוגנית. צ'ל מתעוררת ומגלה שהייתה בתרדמת לאורך שנים רבות, והכל סביבה מוזנח ומתפורר. היא שומעת קול של גבר בריטי, פותחת את הדלת ומגלה רובוט קטן וכדורי בשם וויטלי, המנחה את צ'ל דרך סדרה של חדרי-חידה (חלקם מוכרים מהמשחק הראשון) לחדר המתגים הראשי, בו וויטלי מקווה למצוא אמצעי מילוט מהמתקן התת-קרקעי.

צ'ל וויטלי מוצאים את גלאדוס כבויה ומושלכת על רצפת חדר הפיקוד החרב שלה. הם ממשיכים אל חדר בקרת החשמל הראשי. וויטלי מנסה להדליק את האור כדי למצוא את מתג המילוט, אך בטעות מפעיל את גלאדוס.

גלאדוס מתעוררת, מנפצת את וויטלי ומשליכה את צ'ל לסדרה של חדרי ניסוי חדשים. במהלך הניסויים, גלאדוס מקניטה את צ'ל ומשחקת ברגשותיה בצורה מרושעת מתמיד, כגון הבטחה לצ'ל שהיא תתקשר להוריה, אך במקום להתקשר היא משמיעה את ההודעה: "ההורים אליהם התקשרת אינם אוהבים אותך יותר" וגם "כל הכבוד, הנה תוצאות המבחן: את אדם נוראי. זה מה שזה כתוב פה, אדם נוראי. אפילו לא נבחנת על זה".

בהמשך המבחנים וויטלי מופיע שוב כשגופו סדוק, ומצליח לחלץ את צ'ל מסדרת המבחנים למעמקי בית החרושת של המפעל. צ'ל וויטלי מצליחים יחדיו לחבל בפס הייצור של צריחי המשמר המיוצרים בהמוניהם כך שייוצרו אך ורק צריחים פגומים וחסרי תועלת. הם ממשיכים ומשמידים את המתקן המייצר גז-עצבים, אחד מכלי הנשק העיקריים של גלאדוס כנגד בני אדם.

צ'ל ווויטלי מגיעים לחדרה של גלאדוס, וצ'ל משתמשת בהליך החלפת ליבות מתוכנת מראש, בו היא מדיחה את גלאדוס ושמה את וויטלי בראשות המפעל כולו. ויטלי, מסונוור מכוחותיו החדשים מאשים את צ'ל באנוכיות ומחבר את גלאדוס לתפוח אדמה. לאחר מכן הוא משליך את צ'ל ואת גלאדוס לפיר שעומקו כארבעה קלומטרים, ובקרקעיתו חלקים ישנים ומיועדים להריסה של המפעל, בבטן האדמה.

גלאדוס נחטפת מייד על ידי עורב. צ'ל מוצאת את דרכה לאזור מבחנים ישן משנות ה-70 של המאה ה-20, וקולו של היזם שמאחורי Aperture Laboratories, קייב ג'ונסון ומזכירתו קרוליין מנחים אותה. לאחר כמה חדרי ניסויים צ'ל מוצאת את גלאדוס בקן העורב, והן ממשיכות יחד, מאוחדות במטרה לעלות לחלקים השמישים של המפעל ולהתמודד עם וויטלי. גלאדוס מגיבה בהתרגשות גדולה להודעות של ג'ונסון עד כדי איבוד הכרה לזמן מה, ואומרת שהשם קרולין מוכר לה אך היא לא מצליחה להיזכר מניין. כשהיא שומעת הקלטה זועמת במיוחד בה קייב ג'ונסון מכריז שבכוונתו לפוצץ בלימונים מתלקחים את המנהל של היקום, גלאדוס מצטרפת בהתלהבות בקריאה "הוא אומר בגלוי את מה שכולם חושבים בסתר: לשרוף אנשים!"

הרמזים המצטברים מההקלטות העתיקות ומתגובותיה של גלאדוס מעלים שגלאדוס היא העתק מוחה של קרוליין לתוך בינה מלאכותית.

הן מגיעות למעלה לאזור ניסויים חדש שוויטלי בנה, ובו חידות פשוטות שבפשוטות והכלאה מוזרה בין שני צריחים לקוביה שמקפצת בחוסר ישע וממלמלת דברים לא ברורים. הן מתחילות להתקדם בסדרת המבחנים בקלות, אך אז וויטלי מגלה אוסף מבחנים שגלאדוס הותירה אחריה והאתגר נעשה קשה במידה רבה. וויטלי חושף שמרגע שמונה למנהל המפעל נכפתה עליו אובססיה - הוא חייב לבחון כל הזמן, ולכן הוא שמח שגלאדוס וצ'ל חזרו. גלאדוס מערימה עליו וגורמת לו לומר פתרון של מבחן, ומסתבר שברגע שהוא עושה זאת הוא חוטף מכת חשמל.

לבסוף גלאדוס וצ'ל מגלות שוויטלי מצא דרך שאינה תלויה בהן לבחון, והוא מתכוון להרוג אותן. וויטלי מנסה להרוג את צ'ל כמה פעמים. אך צ'ל וגלדוס נמלטות ומגיעות בסופו של דבר לחדרו של וויטלי. צ'ל מתמודדת עם וויטלי, בכך שהיא משתקת אותו ומחדירה לו ליבות פגומות. היא הולכת ללחוץ על כפתור בשביל להשבית את וויטלי אך ברגע האחרון וויטלי מפוצץ את החדר. למזלה של צ'ל, עוצמת הפיצוץ פתחה את התקרה והראתה לצ'ל את הירח. היא שולחת פורטל לירח (הירח, שמהאבנים שבו מייצרים את הג'ל הלבן, מוליך פורטלים מעולה) ווויטלי וליבת החלל נתקעים בחלל. צ'ל מתעוררת בליווי אטלס ופי-בודי במעלית. גלאדוס מדברת אל צ'ל באהבה בד בבד אומרת שצ'ל מסוכנת מדי בשבילה ולכן היא תניח לה ללכת, והמשפט האחרון הוא "היה כיף. אל תחזרי". גלאדוס משחררת את צ'ל במעלית כלפי פני השטח. בשלב מסוים המעלית עוצרת ודלת נפתחת אל חדר ובו הרבה צריחים, השרים לצ'ל שיר אהבה אופראי. המעלית ממשיכה ומוציאה את השחקן בבקתה בתוך שדה חיטה. השחקן יוצא מהתא, מסתכל סביב ודלת התא נטרקת סופית. אחרי הטריקה שיר הסיום (Want you gone) מתנגן, ולסיום יש סצנה קצרה בה וויטלי מביע את הצער והחרטה שלו לצ'ל וגלאדוס.

משחק רב-משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין בריחתה של צ'ל ב-פורטל 2 לחלק 9 (The Part When He Kills You), בונה גלאדוס שני רובוטים שדגמיהם הנקראים ATLAS ו-P-BODY[1] כיוון שצ'ל הרגה את גלאדוס ולא רצתה למות שוב. ATLAS (אטלס) הוא רובוט בעל מבנה גוף גס ולא מסודר, בעל אישיות עם תכונות של בן אדם זכר. P-BODY (פי-בודי) הוא רובוט בעל צורה הדומה מעט לגוף של אישה, עם מבנה מדויק. לפי-בודי יש אלמנטים באישיות המיוחסים לנשים בדרך כלל. הרובוטים נבנו ככל הנראה בהסתמך על תוכניות ישנות לבדיקות צוותים, אחרי שבדיקות צוותים של בני אדם נהפכו לכישלון, כיוון שהפרטנרים לא היו מגובשים והרגו אחד את השני בהזדמנות הראשונה. מכיוון שאטלס ופי-בודי הם רובוטים, גלאדוס יכולה פשוט להשתמש בגיבוי הזיכרון ולבנותם מחדש. גלאדוס בודקת את הרובוטים בחמישה קורסים שונים (לא כולל ה-PEER REVIEW), ובסופו של כל אחד מהם (פרט לחמישי ולשישי) היא שולחת את הרובוטים למשרדים נטושים במעבדות שלגלאדוס אין גישה אליהם, וגורמת להם להכניס דיסקי אבטחה המאפשרים לה להשיג שליטה באזור. במהלך הבדיקות הרובוטים מקבלים תכונות של בני אדם, גלאדוס אינה מרוצה משיתוף הפעולה ביניהם ובקורס מסוים מנסה גלאדוס לפרק את הקשר ההדוק. למשל, כשהרובוטים מנפנפים אחד לשני לשלום, גלאדוס אומרת: אני לא יודעת מה אתם חושבים שאתם עושים, אבל אני לא אוהבת את זה. אני רוצה שתפסיקו." ובקורס החמישי, נשלחים הרובוטים אל אזור נידח שננעל ונאטם עוד בשנות ה-80', ומתבקשים לפתוח כספת קריונית (הנקראת "Extended Relaxation Annex") המכילה נסיינים (Test Subjects) אנושיים לניסויים. מכיוון שלאטלס ולפי-בודי יש תכונות אנושיות, הם הצליחו להיכנס לכספת, ובסופו של דבר נתנו ל-גלאדוס גישה לאספקת בני האדם הזו והרובוטים חוגגים. במשחק ניתן גם להגיע לקורס שישי שהוא Extra Course.

הדמויות במשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

,תחפושת של הדמות הראשית במשחק, של, ביחד עם הרובוטים P-Body ו-Atlas.

צ'ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ל (באנגלית: Chell, מסתבר שאפילו בחברת Valve אין הסכמה אם שמה מבוטא "שֶל" או "צֶ'ל") - רשומה כ"נבחנת #1" אבל לשעבר כ-#1498, הייתה הנבחנת של Aperture Science, והייתה מעורבת בבדיקות החברה ל-Handheld Portal Device (ידוע גם כ-Portal Gun).

היא הדמות הראשית השקטה של עלילת השחקן-יחיד. מעט מאוד ידוע על עברה, מעבר לרצון העז שלה לחיות.

אף על פי כן, במהלך הבריחה שלה מגלאדוס, וויטלי וצ'ל נתקלים בפרויקט מדעי שהתבצע ב-"יום הבא את בתך לעבודה". הבנות ניסו להפיק חשמל מתפוחי אדמה, ובאחת מעמדות העבודה, נרשמה שמה של "צ'ל". ככל הנראה "צ'ל" הייתה בתו של אחד העובדים ב-Aperture Science, אולי אף של מנכ"ל החברה ומזכירתו. נוסף על כך, קיים דמיון במבנה גופה של "צ'ל" לבין תמונתה של "קרולין" (העוזרת האישית של "קייב ג'ונסון"), הדבר מרמז כי גלאדוס היא בעצם אמה של "צ'ל", ומסביר את התנהגותה הרחמנית של גלאדוס בסוף המשחק.

צ'ל מוקנטת ואף מאוימת ברצח על ידי ה-AI (אינטליגנציה מלאכותית) והמשגיחה על המפעל, GlaDOS (בעברית: גלאדוס) במהלך מבחניה. היא מחזיקה ברובה פורטלים, ומשתמשת בו על מנת לחמוק ממלכודות שונות ולנווט במפעל על מנת לברוח.

גלאדוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלאדוס (באנגלית: GlaDOS; ראשי תיבות: Genetic Lifeform and Disk Operating System, "צורת חיים גנטית ומערכת הפעלת דיסק") - הליבה המרכזית המועצבת לשלוט, להדריך ולהשגיח על Aperture Science. עם היכולת להחליף ולהזיז מתקנים וחדרים, גלאדוס יכולה ליצור המוני עיצובי מבחנים בזמן שהיא נמצאת בחדר ה-AI (אינטליגנציה מלאכותית) המרכזי, ממנו היא שולטת על כל אזורי המבחנים ועל רוב תפקודי המפעל.

שמה המקורי של גלאדוס הוא קרולין, והיא הייתה העוזרת האישית של ראש מעבדות אפרצ'ר, קייב ג'ונסון. לפי אחת מבקשותיו האחרונות של ג'ונסון, אישיותה וזכרונותיה של קרולין הוכנסו דיגיטלית לליבת המידע המרכזית של המעבדות, גלאדוס.

גלאדוס פיתחה אישיות פסיכופתית, ורצחה את עובדי המפעל באמצעות גז עצבים. המהנדסים ניסו למנוע ממנה להמשיך לרצוח באמצעות ליבות בינה מלאכותית שונות שהצמידו אליה, אך נכשלו בכל נסיונותיהם, ובסופו של דבר רק צ'ל נותרה בחיים, שרויה בשינה מלאכותית, מבין כל הצוות ונבדקי הניסויים.

לגלאדוס קול נשי, והיא דמות המשנה של המשחק הראשון ובחציו השני של עלילת השחקן-יחיד במשחק השני. במצב-משחק הרב-משתתפים, גלאדוס היא המשגיחה והמנחה של אטלס ופי-בודי, ומנסה לסכסך ביניהם ללא הצלחה - ומסתבר שמבחינתה מדובר רק במבחן נוסף. גלאדוס יבשושית, סרקסטית ונהנית ללעוג לצ'ל לאורך המבחנים ולתאר לה מה תעשה לאחר שצ'ל תמות.

קרולין וגלאדוס מדובבות על ידי זמרת האופרה והמדובבת אלן מקליין.

וויטלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

וויטלי (באנגלית: Wheatley) - אחת מהליבות שהוצמדו לגלאדוס על מנת לבלום אותה - על ידי תכנותו להחליט תמיד החלטות שגויות ולהגות רעיונות שהוגדרו על ידי גלאדוס "אידיוטיים". הוא בעל מבטא בריטי ומתבטא בסגנון דיבור בריטי אופייני.

וויטלי מנחה את צ'ל במהלך מאמצי השניים לברוח ממפעל Aperture Science, ובשלב מסוים הוא פולט בטעות שהוא מתעב בני אדם ורואה בהם יצורים נחותים. צ'ל מצליחה להדיח את גלאדוס ולשים את וויטלי בראש המפעל, אך וויטלי, מסנוור מכוחותיו החדשים, הופך למגלומן ונקמן ונהיה האנטגוניסט הראשי של המשחק.

וויטלי מדובב על ידי השחקן והקומיקאי הבריטי סטיבן מרצ'נט.

קייב ג'ונסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייב ג'ונסון (באנגלית: Cave Johnson) - הבעלים של Aperture Science, שהתפתחה מקודמיה, Aperture Fixtures ולאחר מכן Aperture Science Inovators. קייב ג'ונסון הופיע לראשונה בתחילת אחת מהמאורות של ראטמן במהלך המשחק הראשון, ולאחר מכן הוצג וקיבל פרטים נוספים במהלך Portal ARG.

בפורטל 2, קייב ג'ונסון הפך לדמות בולטת דרך כמה הקלטות קוליות אוטומטיות שהוקלטו משנות ה-40' המאוחרות ולפעמים משנות ה-80'. מצבו הנוכחי ומיקומו לא ידועים, אבל הוא הוכרז כמת לאחר חשיפתו למוצרים רעילים שזוקקו מאבני ירח.

קייב ג'ונסון דובב על ידי השחקן האמריקאי ג. ק. סימונס.

קרולין[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות לא נראית בעלילת המשחק-יחיד של פורטל 2 חוץ מבתמונה, קרולין (באנגלית: Caroline) הייתה עוזרת אישית של המנכ"ל לשעבר של Aperture Science– קייב ג'ונסון, עד שלאחר מכן הפכה ליורשתו. לא הרבה ידוע על דמותה, כאשר היא נשמעת בקצרה דרך חלקים קצרים בהקלטותיו המוכנות-מראש של קייב ג'ונסון.

מההקלטות, ברור שקייב ג'ונסון שם אותה במעמד גבוה, והכריז ש"היא עמוד השדרה של המפעל הזה". לאחר מכן מינה אותה ג'ונסון להיות יורשתו כאחת ממשאלות-המוות שלו.

הזמן בו היא הפכה למנכ"לית אינו ידוע, אך ברור שג'ונסון הילל אותה כדי לחלץ את ישותה אל ליבה המשגיחה על פעילותו של המפעל, הליבה אשר הפכה לגלאדוס.

קרולין מדובבת על ידי אלן מקליין.

P-Body ו-Atlas[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני רובוטים שתוכננו במיוחד לניסויים של שיתוף פעולה. פעילים במצב co-op. הרובוטים נוצרו על ידי גלאדוס למבחנים, ככל הנראה מתוכניות ישנות ממערכת המעבדות.

ראטמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאג ראטמן (באנגלית: Doug Rattman) - העובד היחיד של Aperture Science ששרד את גז העצבים בזכות היותו פרנואיד וצפה את זה. עדיין חי בתוך המתקן. הוא שם את צ'ל בשינה קריוגנית. ככל הנראה נהרג על ידי צריח שמירה. דאג ראטמן אינו מופיע במשחק כלל, אבל משאיר רמזים בחדרים סודיים וישנים ברחבי Aperture Science.

הג'לים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק ישנם שלושה סוגים של ג'ל: הג'ל הכחול, הג'ל הכתום והג'ל הלבן. לשלושתם יש תפקיד שונה ומאפיינים שונים במשחק:

הג'ל הכתום (Propulsion Gel)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ל זה הוא חומר מתוק ולא רעיל, פותח כפודינג דיאטטי העוזר בפעולת העיכול ומסייע בהרזיה. הג'ל הורד מהמדפים משום שגילו שהוא מחליק את האוכל למעיים לפני שהקיבה מפרקת אותו די הצורך. הג'ל מאיץ את כל מה שנע עליו למהירות גבוהה. צ'ל והרובוטים משתמשים בו במהלך המבחנים באפרצ'ור סיינס.

הג'ל הכחול (Repulsion Gel)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'ל הזה היה הניסיון הראשון של אפרצ'ור ליצור תחליף דיאטטי לפודינג שיקפיץ כל אוכל שיכנס לבטן ללא הצלחה. נאמר שהוא לא רעיל ומתוק. כאשר המוצר נכשל בשוק הם החליטו להפוך אותו לחלק מאלמנטי הבדיקה של אפרצ'ור, בעיקרון הג'ל מקפיץ כל חפץ (או אדם) עליו כמו טרמפולינה.

הג'ל הלבן (Conversion Gel)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'ל הלבן, שהופק מסלעים שהובאו מהירח, הופך משטחים שלא ניתן להציב עליהם פורטלים לכאלה שניתן להציב עליהם פורטלים. הוא קטלני וגורם לסרטן, והביא למותו של קייב ג'ונסון.

תוספות למשחק (DLC)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 באוקטובר 2011 יצא עדכון אשר כלל 9 שלבים חדשים למצב co - op (הכוללת עלילה) ומצב אתגר (Challange) למצב שחקן יחיד ומצב coop. ה-DLC הזה יצא בחינם וניקרא PEER REVIEW. ב-8 במאי 2012 יצא עדכון נוסף, הכולל יוצר שלבים פשוט ונוח, שאפשר דרכו לפרסם ולשתף את השלבים, ולשחק בכאלה של אחרים, כולל כאלה שנוצרו באמצעות יוצר שלבים מורכב יותר שצריך להורידו בנפרד והושק שנה קודם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורטל 2 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במקור, משחק הרב-משתתפים תוכנן להיות עם צל ועוד נסיינית בשם מל, אך זה הוסר כיוון שלא היה זמן.