Mac OS Classic

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Mac OS Classic
צילום מסך של גרסה הראשונה של Mac OS מ-1984
צילום מסך של גרסה הראשונה של Mac OS מ-1984
מפתח אפל
משפחה Mac OS
מודל קוד קוד סגור
מחזור חיים 24 בינואר 1984 – הווה (40 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 9.2.2 ב־5 בדצמבר 2001[1]
סוג ליבה Nanokernel
סוג רישיון קנייני
מצב עבודה היסטורי, נזנח
פלטפורמות מוטורולה 68000, PowerPC עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Mac OS Classic (במקור רק Mac OS) היא מערכת הפעלה של מחשב המקינטוש של אפל ממשפחת ה-Mac OS אשר הושקה בין השנים 1984 עד 2001, מחליפתה היא ה-OS X שהושקה בין השנים 2001 עד 2015 ואותה החליפה ה-macOS שהושקה ב-2015 וממשיכה עד היום (2020). החברה שאבה השראה (בתשלום וברשות) בכמה היבטים מהעבודה החלוצית שבוצעה על ידי "זירוקס פארק" - מרכז החקר הנסיוני של חברת זירוקס, אך שיפרה ושכללה אותם במידה ניכרת.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת ההפעלה של המק הוצגה לראשונה בשנת 1984 במחשבי המקינטוש הראשונים. המערכת כללה מספר גדול של חידושים כמו תצוגה גרפית על המסך התואמת לתדפיס (WYSIWYG, מה שאתה רואה הוא מה שתקבל), שימוש בצלמיות, כפתורים, חלונות, מטאפורת המכתבה (שולחן העבודה), תפריטי גלילה, גופנים, שימוש בתיקיות, תפריטים בראש המסך, עבודה באמצעות עכבר, ושלל המצאות נוספות המצויות בשימוש עד היום בכל מחשב אישי.

למערכת בסיסית זו הוסיפו עד מהרה מתכנתיה של אפל (ביניהם בלט בתחום זה ביל אטקינסון) שורה של תוכנות. בין השאר נולדו אז על המק מעבד התמלילים מק-רייט (שכל מעבדי התמלילים מאז מחקים את מראהו וצורת עבודתו הבסיסית), תוכנת האיור מק-פיינט ותוכנת הכרטיסיות היפר-קרד. הופעתה הראשונית של מערכת-ההפעלה של המק בשנת 1984 הייתה פריצת דרך משמעותית בתקופה שבה מחשבים לא היו נפוצים כמו היום ומערכות ההפעלה ששלטו בשוק היו מבוססות ממשק שורת פקודה כגון DOS.

אפל המשיכה לחדש ולשלב תכונות חדשות במערכת-ההפעלה במהלך השנים כמו קינון תיקיות, תמיכה בצבע, ריבוי תוכנות בו-זמנית, תפריט גישה מהירה ליישומים, רב-לשוניות, רישות מובנה ושיתוף קבצים, עזרים שולחניים (תוכנות עזר קטנות), תמיכה בכתובות זיכרון ב-32 סיביות, כינויים (בחלונות, קיצורי דרך), גרור והשלך, תסרוט המכתבה ויישומים, יישום של זיכרון וירטואלי, רישות מקומי קל להפעלה ושימוש, טכנולוגיית TrueType (טכנולוגיית גופנים שיצרה אפל ואומצה גם בחלונות), טכנולוגיית QuickTime לנגינת מוזיקה וסרטים, תמיכה בקלט ופלט של קול ותמונה, ועוד.

במהלך השנים עברה אפל מספר מהפכים. הראשון שבהם התחולל בשנת 1994 כאשר עברה אפל משימוש במעבדי מוטורולה 68000 למעבדי PowerPC שפותחו במשותף על ידי אפל, י.ב.מ ומוטורולה. לצורך כך יצרה החברה מנגנון אמולציה מיוחד במערכת ההפעלה, שאפשר להריץ תוכנות ישנות וחדשות גם יחד, בלי הפסד מהירות ניכר. אף שלא היה מדובר בחידוש טכנולוגי, היה מעבר זה הצלחה גדולה עבור אפל והפעם הראשונה עד אז שבה בוצע בהצלחה מעבר בין סוגי מעבדים תוך שמירה על תאימות לאחור.

שנה מאוחר יותר, עם צאתה של חלונות 95 של מיקרוסופט, היה ברור כי אחרי עשר שנים החל יתרונה הטכנולוגי הגדול של מערכת ההפעלה של המק להשחק ונדרש שינוי מהותי. אפל המשיכה להוסיף טכנולוגיות וחידושים למערכת, אך אלו יצרו רושם הולך ומתחזק של הוספת איפור למערכת שגילה התחיל להיות ניכר בה. ריבוי המשימות היה שיתופי, מה שיצר בעיות יציבות.

שנתיים אחרי כן, בשנת 1997, נואשה אפל מנסיונותיה ליצור את הדור החדש של מערכת-ההפעלה של המק על בסיס המערכת הקיימת ורכשה את חברת NeXT שבבעלותו של סטיב ג'ובס (שהיה מייסד אפל והמנכ"ל שלה) כדי ליצור את הדור הבא של מערכת ההפעלה שלה על בסיס מערכת ההפעלה מבוססת היוניקס של נקסט, NeXTStep.

עבודת הפיתוח המאומצת על מערכת זו נמשכה כשלוש שנים, שבסופן הציגה אפל בתחילת שנת 2001 את מערכת-ההפעלה Mac OS X, שהכילה שורה ארוכה של חידושים.

Sosumi[עריכת קוד מקור | עריכה]

Sosumi (נשמע באנגלית כמו "so sue me"- אז תתבעו אותי) הוא שם קובץ קול שנכלל במערכת ההפעלה Mac OS החל מגרסה 7. הקובץ כולל צליל מוזיקלי קצר. שמו הוא בדיחה פנימית והוא ניתן כחלק מהסכסוך המשפטי בין חברת אפל לחברת המוזיקה אפל רקורדס על השימוש בשם "אפל" כסימן מסחר. חברת התקליטים תבעה מחברת המחשבים לא להשתמש בשם "אפל" בהקשרים של מוזיקה ובידור.

אחד מהתוכניתנים של אפל, ג'ים ריקס, נזקק לצורך תוכנית שעליה עבד לקובץ של צלצול פשוט. הוא קרא לקובץ "chime" (צלצול). אולם במחלקה המשפטית של אפל דחו את השם, בשל היותו "מוזיקלי מדי". ריקס שקל כמה אפשרויות, וביניהן Let it Beep (פרפרזה על שם השיר Let It Be), ובסוף החליט לנסות את השם "sosumi". לעורכי הדין מהמחלקה המשפטית סופר שמדובר על שם יפני שלא קשור למוזיקה[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Mac OS Classic בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]