KTM

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
KTM
KTM
KTM
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה Swiss Stock Exchange (KTMI) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים האנס טראקנפולץ
תקופת הפעילות 1934–הווה (כ־90 שנה)
מיקום המטה Mattighofen Judicial District עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי מאטינגהופן, אוסטריה
ענפי תעשייה תעשיית הרכב עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים אופנועים, טרקטורונים, מכוניות
הכנסות 605.7 מיליון אירו (2008) (מכירת 92,385 אופנועים ב-2008)
מנכ"ל Stefan Pierer עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 1,987
 
www.ktm.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אופנוע KTM דיוק 620 1994 (גרסת הסופרמוטו הראשונה בייצור סדרתי)
אופנוע מרוצי ה-GP של KTM ממותג רד בול שהוכן עבור הרוכב מיקה קאליו בקטגוריית 125 סמ"ק 2005 (מקום שני בטבלת האליפות בעונה זו)

KTM ‏(KTM Sportmotorcycle AG) היא יצרנית אוסטרית של מכוניות, אופנועים וטרקטורונים. בשנת 2012 היא הייתה יצרנית האופנועים הגדולה באירופה, ויצרנית אופנועי השטח (עם התמקדות באנדורו) ואופנועי הראלי הגדולה בעולם.

מרכז החברה ממוקם במאטינגהופן ושם גם נמצא מרכז הפיתוח של החברה וכן מחסני החלפים, האביזרים ופסי ההרכבה. משרדים ראשיים נוספים ממוקמים בשוקי היעד הגדולים, בעיקר בארצות הברית ומספר מדינות באירופה. בבעלות KTM נמצאות חברת הוסאברג השוודית וחברת הוסקוורנה האיטלקית (שוודית במקור).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה הוקמה בשנת 1934 על ידי המהנדס האנס טארנקפולץ בעיר מאטינגהופן שבאוסטריה. ההתחלה הייתה כסדנת מתכת ועל כן נקראה "Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen" (או בקיצור: KTM). רק בשנת 1953 החלה החברה בייצור אופנועים. עם 20 עובדים בכל החברה, עמדה התפוקה על שלושה אופנועים ביום בלבד. בשנת 1955, הפך איש העסקים ארנסט קרונריף למחזיק מניות בחברה ולכן שונה שמה ל"Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen" (כשראשי התיבות של השם החדש נשארו זהים). באותם ימים, כל מכלולי הכלים והחלקים יוצרו במלואם על ידי KTM.

במשך כל שנות קיומה, הייתה KTM למובילה מבחינה טכנולוגית בתחום האופנועים. היא הייתה לחברה הראשונה שייצרה מנוע 4 פעימות מקורר מים לשימוש באופנועי שטח (שנת 1982), טכנולוגיה שהועתקה על ידי כל היצרניות העוסקות בתחום (סוזוקי רכשה מ-KTM רדיאטורים בתחילת דרכה עם מנועים מקוררי מים לאופנועים). ב-1986 הייתה KTM ליצרנית הראשונה שהציעה בכלים מתוצרתה בלמי דיסק הן מלפנים והן מאחור לאופנועי שטח. ב-1998 הציגה KTM בולמי זעזועים ללא מערכת מנופים, בשם PDS, ובכך הורידה באופן משמעותי את המשקל הבלתי מוקפץ של הבולם (סדנת הנישה הייעודית ATK עשתה זאת כבר בשנת 1987, אך KTM הייתה ליצרנית הגדולה הראשונה שמייצרת זאת באופן סדרתי). בהמשך, הייתה KTM ליצרנית הראשונה ששילבה מערכות מצמד הידראוליות בכל דגמיה, ולראשונה שהציגה אופנוע סופרמוטו ייעודי למרוצים, בייצור סדרתי.

פיננסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1992 הכריזה החברה על פשיטת רגל ופוצלה ל-3 חברות:

  • KTM Sportmotorcycles GmbH. בשנת 1994 שונה שמה ל: KTM Sportmotocycles AG.
  • חברת האופניים KTM Fahrrad GmbH
  • חברת ייצור הראדיאטורים KTM Kühler GmbH

שיתוף הפעולה עם פולריס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005, סיפקה החברה כ-80,000 אופנועים ברחבי העולם והחלה בשיתוף פעולה עם פולריס האמריקאית, שאף רכשה כ-25% ממניות KTM. במסגרת החוזה, היו אמורות 2 החברות לעזור אחת לשנייה בהתפשטות בתוך שוקי הבית של כל אחד מהצדדים, לתמוך בפיתוח כלים חדשים ובסופו של דבר, להתמזג לחברת אם אחת. בשנת 2006 הודיעה KTM במפתיע על סיום החוזה, תוך שהיא רוכשת חזרה מפולריס את חלקה בחברה. בהודעה שפורסמה לאחר מכן, נאמר כי KTM תמשיך במכירת מנועי ה-Racing מתוצרתה לפולריס, בנפחי ה-450 ו-510 סמ"ק, ובמקביל תפתח טרקטורונים בעצמה. ואכן, בשנת 2007 הציגה KTM את טרקטרוני הקרוס קאנטרי המכונים XC, בזוג נפחים: 450 ו-510 סמ"ק. מנועי טרקטרונים אלו מבוססים על מנועי האופנועים בנפחים דומים, אך בניגוד למנועים שנמכרים לפולריס, מנועים אלו פותחו מחדש כדי להתאים לצורכי רכיבת הטרקטרונים. בשנת 2008 נוספו זוג טרקטרוני מוטוקרוס למגוון הדגמים, והם משווקים בשם SX בזוג נפחים שונים: 450 סמ"ק (דגם 450SX) ו-476 סמ"ק (המכונה 505SX).

שיתוף הפעולה עם בג'אג' אוטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש נובמבר 2007 רכש קונצרן הרכב ההודי בג'אג' אוטו נתח של 14.5 אחוזים מ-KTM Sportmotocycles AG ושתי החברות חתמו על חוזה לשיתוף פעולה במסגרתו KTM תספק את הידע לייצור אופנועי 125 ו-250 סמ"ק מקוררי אוויר ובג'אג' תבצע את ההפצה והחדירה לשוק ההודי ולשווקים אסיאתיים נוספים. בדצמבר 2007 רכשה בג'אג' מניות KTM נוספות והרחיבה את השליטה ליותר מ-20 אחוזים. בספטמבר 2008 גדל חלקה של בג'אג' אוטו ב-KTM ל-25.86 אחוזים ובמרץ 2008 בוצעה רכישה נוספת שהגדילה את חלקה ל-31.72 אחוזים. בחודש מרץ 2010 פורסם כי בג'אג' מתכוונת להגדיל את חלקה באחזקת מניות KTM ליותר מ-50 אחוזים. KTM הכחישה פרסומים אלו והצהירה כי חברת ההחזקות CROSS המחזיקה כעת ב-50 אחוז ממניות החברה, לא מתכוונת למכור את חלקה, בעיקר לאור ההתאוששות מהמשבר הכלכלי העולמי. התאוששות שבאה לידי ביטוי בבלימת הירידה במכירות ובהגדלת נתחי השוק בשווקים האירופאים. בנובמבר 2010 הודיעה KTM כי בג'אג' אוטו הגדילה החזקותיה בחברה לכדי 38.08 אחוזים.

שיתוף פעולה עם יצרניות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד מכירת מנועי ה-4 פעימות מסדרת ה-Racing של החברה עבור טרקטרוני פולריס, נמכרו מנועי סדרה זו גם ליצרנית האופנועים האיטלקית Beta (בנפחים 400, 450 ו-510 סמ"ק) עד לסוף 2007. באוקטובר 2008 פורסם כי KTM תמכור מתלים מתוצרת WP, מכלי דלק וכן את מעטפת הפלסטיק לאופנועי המוטקרוס של יצרנית האופנועים הבריטית CCM.

מיתוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שרכשה ב-1995 את הוסאברג, אימצה KTM את הסלוגן של החברה השוודית הקטנה לעצמה, ומאז מפרסמת את כל מוצריה תחת המוטו: "Ready To Race" וזאת כדי להדגיש את המחויבות שלה למרוצים ואת העובדה כי אופנועי החברה מפותחים בתנאי מרוץ מפרכים ונועדו לעמוד במעמסה קשה. כמו כן, מייצג הסלוגן את העובדה כי הכלים מתוצרתה מגיעים כשהם "מוכנים למרוץ" ומלבד התאמות בסיסיות, אין צורך בהשקעה כספית נוספת על מנת להכין את הכלים למרוצים. בשל זאת, בכל רחבי העולם מתומחרים אופנועי השטח של KTM כ"פרימיום" - גבוה יותר מאופנועים מקבילים (בעיקר יותר מכלים יפניים), זאת בשל האבזור היוקרתי והאיכותי המותקן על אופנועי ה-KTM כסטנדרט. החל משנת 2010 מלווה הסיסמה "Are You Ready?" את פרסומי אופנועי הכביש של היצרנית.

צבעי KTM הרשמיים, המלווים את כל מוצריה, הם כמעט תמיד בצבעי כתום שחור, על מנת לחזק ולהשריש את זהות המותג בקרב הרוכבים ולהבדילו מהמתחרים. במקרים נדירים, הוצגו גרסאות בצביעה אפורה, שחורה או לבנה כדי לייחד ולהדגיש גרסה בייצור מוגבל או כדי לגוון את מבחר הצבעים המוצעים ללקוח, בעיקר בתחום אופנועי הכביש. הבחירה בצבע הכתום כמייצג, נעשתה ב-1995 בעזרתו של סטודיו Kiska הבריטי, המלווה את החברה ושותף לעיצובי האופנועים והרכבים מאז ועד היום.

KTM מעורבת בחסות מלאה או חלקית בכל מרוץ אופנועי שטח ברמה בינלאומית ברחבי העולם. חלק נכבד ממאמצי השיווק ויחסי הציבור של החברה, מתרכז בפעילות מרוצים אינטנסיבית, כשכסף רב מושקע בפיתוח אופנועי מרוץ מתקדמים וגיוס רוכבים מקצועיים המהווים את הטובים שבספורטאי התחום.

אחת לשנתיים, עורכת KTM פסטיבל ללקוחותיה באירופה. הפנינג זה מתייחד בכך שאינו פונה לקהל הרחב או ללקוחות פוטנציאליים, אלא מתמקד רק בלקוחות הקיימים בעלי אופנועים. במסגרת האירוע נערכים מרוצים ורכיבות הדגמה רבות וכן מוכשרים זה לצד זה מסלולי אנדורו, סופרמוטו, מוטקרוס וכביש באותו המתחם. ב-2007 נערך האירוע בהונגריה. ב-2009, בשל המשבר הכלכלי העולמי, בוטל האירוע שאמור היה להתקיים בבלגיה. באוקטובר 2008 נערך פסטיבל KTM הראשון בישראל, בתמיכת היצרנית, בהשתתפותו של מתחרה העבר ג'ובאני סאלה האיטלקי. באוקטובר 2010 נערכת פסטיבל KTM השני בארץ, בהשתתפותו של אלוף העולם באנדורו 5 פעמים, סאמולי ארו.

פעילות במרוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

KTM התחילה בספורט מוטורי בתחום המוטוקרוס. מאז, זכתה החברה ביותר מ-220 תוארי אליפות וניצחונות שונים במגוון תחומים בעיקר באליפות העולם באנדורו, אנדורו ששת הימים הבינלאומי ומרוצי אקסטרים אנדורו חד פעמיים (כדוגמת מרוץ "האחרון ששורד" בו ניצחה בכל המרוצים משנת 2005 ואילך). כמו כן, פועלת החברה במרוצי קרוס קאנטרי ברחבי העולם (בארצות הברית גם בטרקטרונים בליגת ה-GNCC), וכן במוטוקרוס, אנדורו קרוס ועוד. בנוסף, זוכה החברה להצלחה בתחום מרוצי הראלי רייד כדוגמת ראלי דקר (אותו ניצחה ברציפות בקטגוריית האופנועים מ-2001 ואילך), וכן ראלי הפרעונים וראלי אטלס. ב-2003 החלה KTM לפעול גם בתחום מרוצי הכביש במגוון נפחי מנועים וקטגוריות, כשמירב ההצלחה מגיעה מתחום הסופרמוטו ומרוצי אופנועי גרנד פרי בקטגוריית ה-125 וה-250 סמ"ק. בשנים הקרובות מתכוונת KTM להתרכז במרוצי הסופרבייק, באמצעות אופנוע הספורט החדש שפתחה - ה-RC8 1190R. ב-2009 זכתה KTM להישג מרשים עם ה-RC8R כשרוכבי קבוצתה הרשמית זכו במקום הראשון והשני באליפות הסופרבייק הגרמנית.

סדרות מנועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות המנועים אותם מייצרת KTM ב-2010:

2 פעימות SX ו-EXC: מנועים בעלי צילינדר יחיד. משמשים את אופנועי המיניקרוס, המוטוקרוס, הפרירייד והאנדורו. אופנועי ה-2 פעימות עושים שימוש במאיידים בעוד דגמי ה-4 פעימות עושים שימוש במערכת הזרקת דלק

4 פעימות SXF: הזרקת דלק, צילינדר יחיד בעל זוג גלי זיזים עליוניים ו-5 הילוכים בלבד. משמשים את אופנועי הסופרמוטו והמוטוקרוס, את דגם הראלי, ה450RR וכן את טרקטרוני המוטוקרוס.

4 פעימות EXC ו-XC: הזרקת דלק, צילינדר יחיד בעל גל זיזים יחיד ו-6 הילוכים. משמשים את אופנועי האנדורו והטרקטרונים.

LC4: הזרקת דלק, צילינדר יחיד, 4 פעימות, 6 הילוכים ומערכת "קלאץ' מחליק". מנוע זה המחליף את סדרת ה-640 LC4 שיוצרה בין השנים 1993–2007, הוצג בסוף 2007 ונחשב למתקדם בתחומו. כמו כן, זהו מנוע החד צילינדרי 4 פעימות החזק ביותר בייצור סדרתי (בין 63 כ"ס עבור דגם האנדורו, דרך 65 כ"ס לדגם ה-Duke ועד 70 כ"ס לדגם הראלי וה-DUKE 690 R ).

LC8: שני צילינדרים בתצורת V, בעל הזרקת דלק, 6 הילוכים. מנוע זה הוצג לראשונה ב-2002 בראלי הפריז דקר כשהותקן באופנועי הקבוצה הרשמית. ב-2003 ניצח ה-950 ראלי בעל מנוע ה-LC8 את המרוץ המפרך, ומייד לאחר מכן הוצא אל מחוץ לרשימת תצורות המנועים המותרים לשימוש במרוצי ראלי של ה-FIM (פדרציית האופנועים הבינלאומית). באותה שנה הוציאה KTM לשוק הציבורי את האדוונצ'ר 950 העושה שימוש באותו מנוע. סדרת ה-LC8 מיוצגת על ידי מגוון נפחים והספקים, החל ב-799 סמ״ק עם 94 כ״ס באדוונצ׳ר 790 וכלה ב-1301סמ״ק ו-180כ״ס בסופר דיוק R 1290.

RC8R: סדרה חדשה שהוצגה ב-2008, משמשת את רק את דגם הסופרבייק של החברה. זהו מנוע בנפח 1195 סמ"ק בעל 2 צילינדרים בתצורת V, מערכת הזרקת דלק, זוג מצתים והספק גבוה מהמקובל בקטגוריה (כ-175 כ"ס). עד לנובמבר 2010 ייצרה במקביל לגרסת ה-R גם את גרסת ה-RC8, בעלת מנוע ה-1148 סמ"ק וכ-155 כ"ס.

דגמים וקטגוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופנוע מיניקרוס בעת השקת דגמי 2009 בשוודיה

כל אופנועי ודגמי החברה מיוצרים תחת המוטו "Ready To Race" ועל כן כולם מצוידים בפריטי איכות יוקרתיים. כל הדגמים מצוידים במתלים מתוצרת WP המציעים יכולת כיוון והתאמה מלאה, במערכות קלאץ' הידראוליות ומנועים חזקים שאינם מצריכים כל התאמה כדי להשתתף עם האופנועים במרוצים.

ספורט מיני קרוס/ אופנועי ילדים: כל אופנועי סדרה זו הם אופנועי מוטוקרוס מקצועיים שהותאמו למידות ילדים בגילאים של 4 עד 12. מנועי הסדרה הם מנועי 2 פעימות המיוצרים על ידי KTM (בעבר על ידי Beta) ומוצעים לקהל בנפחים: 50, 65 ו-85 סמ"ק. כמו כן, נבדלים הדגמים זה מזה במידות גלגלים שונות המשפיעות על גובה המושב והתאמתו לרוכב הצעיר. לדוגמה: דגם ה-85 סמ"ק נמכר הן בגרסת 17/14 (מידות הגלגל האחורי והקדמי, בהתאמה, באינצ'ים) והן בגרסה גבוהה יותר של 19/16.

מוטוקרוס: סדרת אופנועים מקצועית זו עושה שימוש במנועי 2 פעימות (SX) ו-4 פעימות (SXF). נפחי דגמי 2 הפעימות ב-2010 הם: 125, 144 ו-250 סמ"ק. נפחי דגמי ה-4 פעימות בשנה זו הם: 250, 350 ו-450 סמ"ק. KTM היא היצרנית היחידה המייצרת סדרת מנועים נפרדת בעבור תחום המוטוקרוס והאנדורו, כששאר המתחרות בשוק משתמשות באותם המנועים עם התאמות קלות בעבור כל תחום רכיבה. דגם המוטוקרוס 250SXF הוא היחידי בסדרת המוטוקרוס שמנועו חולק מאפיינים כמעט זהים עם דגם מסדרת האנדורו (ה-250EXCF).

אנדורו: סדרת אופנועים מקצועית זו, שכל דגמי מתקראים EXC, עושה שימוש במנועי 2 פעימות ו-4 פעימות. נפחי דגמי 2 הפעימות ב-2010 הם 125, 200, 250 ו-300 סמ"ק. נפחי דגמי ה-4 פעימות בשנה זו הם: 250, 350, 450 ו-510 סמ"ק (כשהאחרון מתקרא 500EXC). אופנועי האנדורו מהווים את חוד החנית בנתוני המכירות של KTM, והם נחשבים לפופולריים מאוד בקרב רוכבים המעדיפים רכיבה זו. ב-2009 מכרה KTM כ-48 אחוזים מהאופנועים בקטגוריה זו בעולם. בשל הדרישה במרוצי אנדורו לכך שהכלים המתחרים יהיו חוקיים לכביש, מיוצרים ומסופקים אופנועי סדרה זו עם אביזרי רישוי ותקינה אירופאית מלאה ועל כך, מיובאת סדרת ה-EXC לישראל מאז הושקה בשנת 1999.

סופר אנדורו 950

הארד אנדורו: תת-סדרה זו קטגורית האנדורו, מייצגת אופנועי אנדורו בעלי מנועי 4 פעימות גדולי נפח ומשקל גבוה יותר, שבזכות תכנון מעט שונה ואבזור שונה, יכולים לשמש בנוחות סבירה גם לרכיבת יומיום ועל כן יכולים להחשב כאופנועים דו שימושיים. עם זאת, כיאה לאופנועי KTM, הם עדיין בעלי אפיון שטח מובהק. בסדרה הנוכחית דגם יחיד: ה-690 אנדורו R, בעל מנוע צילינדר יחיד בנפח 690 סמ"ק.

פרירייד(Free Ride): זו סדרה של אופנועים הנמצאים "במחצית הדרך" בין אופנועי אנדורו לאופנועי טריאל. סדרת אופנועים זו כוללת (נכון ל-2013), 2 דגמים בלבד. האחד בשם "Free Ride 350" ועושה שימוש במנוע 4 הפעימות של דגם ה-350EXCF, והשני, שהוצג באוגוסט 2013, מתקרא "Free Ride 250R" ועושה שימוש במנוע דגם האנדורו - 250EXC.

סופרמוטו: KTM נחשבת ליצרנית הראשונה שהציעה אופנוע סופרמוטו בייצור סדרתי. בשנת 2008 הציעה החברה 2 דגמים המיועדים למרוצים בלבד (קוד סדרה: SMR), שהיו מבוססים על מנועי המוטוקרוס 4 פעימות בנפחים 540 ו-565 סמ"ק (דגם 505SXF שהוגדל נפחו). עם זאת, שלדות ותיבות ההילוכים של סדרה זו, נלקחו מאופנועי האנדורו של החברה. לקראת שנת הדגם 2009 הודיעה KTM כי צימצמה את סדרת ה-SMR לגרסת ה-450 סמ"ק בלבד. ב-2010 הוצעו 3 דגמים שאינם דגמי מרוץ טהורים: ה-690SMC המיועד למרוצי חובבים, וכן ה-990SMT וה-990SMR, בעלי מנועי סדרת ה-LC8 (הספק: כ-115 כ"ס) המיועדים לרכיבה בכביש הציבורי.

ראלי: אופנועים אלו מיוצרים בסדרות מוגבלות בלבד על מנת לעמוד בדרישות התקינה המינימליות של מרוצי הראלי (בהן נדרש שאופנוע סדרתי ייחשב לכזה המיוצר מדי שנה בכמות של 250 יחידות ומעלה). אלו אופנועים מקצועיים מאוד, המגיעים מצוידים בכל הנדרש כדי להתחרות בצורה מוצלחת במרוצי ראלי ארוכי טווח כדוגמת ראלי הפריז דקר וראלי הפרעונים. אופנועים אלו מבוקשים מאוד בקרב המתחרים והן בקרב אספנים. לאחר שמנועי 2 צילינדרים בנפח הגדול מ-750 סמ"ק הוצאו מהראלי מטעמי בטיחות והגבלת מהירות, מציעה KTM את ה-450 ראלי בעל הספק הגבוה מ-70 כ"ס (בעבר היה זה דגם ה-690 ראלי שהוצא מייצור בשל השינוי בחוקי אליפות העולם בראלי). דגם זה נחשב לאופנוע השטח היקר בעולם: מחירו בישראל מוערך ב-320 אלף שקלים (נכון לאוגוסט 2011). המפרט הטכני של דגם הראלי כולל מכל דלק ראשי וזוג מכלים אחוריים, מתלים מקצועיים, רגליות רחבות, בלמי מרוץ, מערכת חשמל מיוחדת המסוגלת להתמודד עם המכשור הנדרש במרוצי ראלי, מערכת תאורה כפולה ועוד.

ה-RC8 1190 (לחצו להגדלה)

אדוונצ'ר / אופנועי תיור שטח דו שימושיים: בעבר יוצגה סדרה זו על ידי דגם ה-950 וה-640 סמ"ק (שייצורו הופסק ב-2007). 2 הדגמים האלו התבססו על אופנועי הראלי המקצועיים של החברה (ה-660 וה-950 ראלי), ולטענת KTM הם חלקו עימם יותר מ-90 אחוז מהחלקים. מאוחר יותר כללה הסדרה 3 אופנועים העושים שימוש במנוע ה-LC8: ה-990 אדוונצ'ר בעל מערכת ה-ABS (מוצע בצביעה כתומה או לבנה) וה-990 דקאר בעל מנוע עם הספק ל 115 כ"ס. הדגם השלישי במשפחה הוא ה-990 אדוונצ'ר R בעל מהלך המתלים הארוך יותר וכן גובה מושב ומרווח גחון גבוהים יותר. לדגם זה לא הייתה מערכת ABS והוא הוצע בצביעה שחורה-לבנה עם שלדה כתומה בלבד. ב-2013 הופסק ייצור ה-990 שהוחלף ב-1190, שבו הוכנסו חידושים רבים, החל ממערכות בקרת משיכה, שלל מצבי רכיבה ובדגמי התיור גם מתלים מתכווננים חשמלית. ה-1190 הוצע בדגם ״רגיל״, מוטה כביש עם גלגלי אלומיניום ״19 מלפנים ו-״17 מאחור, ודגם R מוטה שטח עם גלגלי חישורים (״שפיצים״) בקוטר “19 מלפנים ו-״21 מאחור. ב-2015 עדכנו ק.ט.מ. את מגוון האדוונצ׳ר כשהציגו את ספינת הדגל- ה-1290 שהוא עד היום האזוונצ׳ר החזק בעולם, עם מנוע 1301 המנפק לא פחות מ-160 כ״ס ו-נעל 14 קג״מ. ה-1290 הוצג בשלוש תצורות: S;R ו-T. כיאה לספינת הדגל הוכנסו לאופנוע זה כל החידושים ו שכלולים שהיו בידי המפתחים וכך הוא הדבר עד היום. ב-2016 החליטו ב-ק.ט.מ. לעשות סדר בשלל הדגמים וייצור ה-1190 הופסק, הוצג ה-1090 וכעת היו שני דגמים לשני נפחים. 1090 ו-1290 R ו-״רגיל״. ב-2019 הושק נפח חדש, קליל וזריז מוכוון שטח אך עדיין עם יכולות כביש מכובדות, ה-790. אופנוע זה מוצג גם הוא בשתי גרסאות - R ו״רגיל״ כשה-R בעל יכולות שטח משופרות. ב-2020 הוצג נפח חדש לסדרת האדוונצ׳רים-890. בנוסף ל-890R הוצגה גם גרסת ראלי בייצור מצומצם הכוללת שיפורים במשקל ויכולות שטח.

אופנועי כביש: אופנועי סדרה זו עושים שימוש בשלושה נפחים שונים. ה-Duke 690 (עם מנוע בנפח 654 סמ"ק) וה-DUKE 690 R (עם מנוע בנפח 690 סמ"ק) הם בעלי מנועים חד צילינדריים. ה-Super Duke 990 הוא אופנוע סטריטפייטר ("לוחם רחובות") בעל מנוע דו צילינדרי מסדרת ה-LC8 והספק של 124 כ"ס. ה-Super Duke 990R היא גרסה קיצונית עוד יותר בעל מושב יחיד, מתלי מרוצים והספק של 135 כ"ס. אופנוע הסופרבייק בקטגוריה זו הוא ה-RC8 1190R.

טרקטורוני קרוס קאנטרי: סדרה זו, המתקראת XC, עושה שימוש במנועי 4 פעימות של אופנועי ה-EXC שיוצרו עד 2007, לאחר שעברו התאמות לתחום הטרקטרונים (בין השאר, שונתה תיבת ההילוכים מ-6 הילוכים קדמיים להילוך אחורי ועוד 5 הילוכים קדמיים). נפחי המנועים שהוצעו ב-2008–2009 הם: 450 ו-510 סמ"ק (כשהאחרון מתקרא 525XC). בדגמים אלו הציגה KTM לראשונה מתלים שאינה מתוצרתה, והשתמשה בתוצרת אוהלינס השוודית במקום במתלי WP ההולנדית (השייכת ל-KTM). לטענת החברה, הבחירה באוהלינס נעשתה בשל העדר מתלים מתאימים ל-WP עבור דגמי ה-XC בעת הצגתם. בשל הדרישה במרוצי קרוס קאנטרי לכך שהכלים המתחרים יהיו חוקיים לכביש, מיוצרים ומסופקים טרקטורוני סדרה זו עם אביזרי רישוי ותקינה אירופאית מלאה ועל כך, מיובאת סדרת ה-XC לישראל מאז הושקה בשנת 2008. לקראת שנת הדגם 2010 עברו דגמי ה-XC שינוי משמעותי: דגם ה-450 סמ"ק ירד מקו המוצרים ודגם ה-525XC זכה לשלל שינויים: מערכת הבלימה הפכה למשולבת, המתלים שסופקו היו מתוצרת WP, שלדת הזנב ודוד הפליטה קוצרו לטובת חיסכון במשקל, לוח שעונים התווסף ועוד שינויים רבים אך מינוריים יותר.

טרקטורוני מוטוקרוס: סדרה זו, המתקראת SX, עושה שימוש במנועי 4 פעימות בעלי זוג גלי זיזים עליונים של אופנועי ה-SXF ובתיבות הילוכים ללא הילוך אחורי. מתלי דגמים אלו מיוצרים על ידי WP. נפחי המנועים המוצעים ב-2008 הם: 450 ו-476 סמ"ק (כשהאחרון מתקרא 505SX). בשל העדר תקינה אירופאית, לא מיובאים כלים אלו לישראל.

ה-X-BOW של KTM בתצוגה

X-Bow: (מבוטא כ"קרוס בואו"). מכונית על זו מיוצרת על ידי KTM במפעל שהקימה לצורך זה באוסטריה, כשהמטרה בתכנון הרכב הייתה בתחילה כדי ליצור מודעות לקיומו של המותג על ידי הקיצוניות המגולמת ברכב. בשל ההתעניינות הרבה, החליטה החברה להרחיב את השקעתה בתחום ולייצר את הקרוס בואו במספרים גדולים יותר משתכננה בתחילה. המכונית הוצגה ב-2006 אך הייצור הסדרתי החל רק ביולי 2008. המכונית, בעלת ההנעה האחורית, 6 הילוכים וחסרת הגג, עושה שימוש במנוע בנפח 1984 סמ"ק מתוצרת אאודי (2.0 TFSI) שיוצע ב-2 הספקים: 240 ו-300 כ"ס. משקל הרכב נמוך במיוחד, מתחת ל-770 ק"ג, בזכות שימוש נרחב בסיבי פחם וסגסוגות מתכת יקרות. מחירה של המכונית בישראל מוערך ב-690 אלף שקלים (נכון למרץ 2010). בתערוכת אוטומוטור השנתית שהתקיימה באפריל 2010 בגני התערוכה, הוצגה ה-X-Bow לקהל הישראלי לאחר שהובאה ארצה לתקופה מוגבלת, למטרות תצוגה בלבד. לא ניתן לייבא רכב זה ארצה באופן מוסדר בשל העדר תקינה מתאימה לחוק הישראלי.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

יבוא מוסדר לישראל החל בשנת 1994 על ידי חברת מוצרי החקלאות "יעדים" שהביאה את אופנועי KTM במקביל לטרקטרוני פולריס. בשנת 2001 נמכר זיכיון הייבוא ל-2 המותגים לחברת לובינסקי, יבואנית פיג'ו וסיטרואן לישראל, שלצורך הטיפול במותגים החדשים, הקימה את ד.ל.ב מוטוספורט. מוטוספורט עוסקת בייבוא KTM, ופולריס לצד מותג הקטנועים פיג'ו הצרפתית.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא KTM בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]