JDAM

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערכת GBU-31 JDAM מורכבת על פצצת סימן 84
פצצת סימן 84 ללא ערכת JDAM
F-35I מטייסת מנ"ט 5601 של חיל האוויר הישראלי, נושא פצצות סימן 84 מותקנות ערכת GBU-31 JDAM לפני ניסוי הפצצה חודרת בונקרים, יולי 2023
מערכת JDAM מורכבת על מטוס F-16I סופה

JDAM (ראשי תיבות של Joint Direct Attack Munition, מכונה בצה"ל "ברד כבד") היא מערכת זנב ההופכת פצצות אוויר פשוטות, שעד כה נפלו במסלול בליסטי חופשי, למדויקות, המכונות "פצצות חכמות". המערכת פותחה על ידי חיל האוויר האמריקני במשותף עם חיל הים האמריקני ומיוצרת על ידי חברת בואינג האמריקאית. השימוש המבצעי הראשון שלה היה ב"מבצע כוח מאוחד" בשנת 1999.

הערכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העֶרְכָּה (kit) כוללת משטחי ניהוג, חיבור למחשב המטוס, מערכת הנחיה אינרציאלית ומערכת ניווט מונחה לוויינים עם מחשב. הערכה מורכבת תוך דקות ספורות על פצצת ברזל. מערכות אלו יכולות לשפר את רמת הדיוק של פצצות רגילות, בכל מזג אוויר.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לשגר את הפצצה בכל תנאי מזג אוויר ובכל תנאי הראות, ביום ובלילה, לעומת פצצה מונחית לייזר, הנדרשת לתנאי סביבה ומזג אוויר נוחים יחסית (ללא עננות או עשן), על מנת שסמן הלייזר יוכל לציין את המטרה, וראש הפצצה יוכל לעקוב אחרי הסימון.

פצצת JDAM היא מסוג "שגר ושכח", מה שמאפשר למטוס להטיל מספר פצצות ביעף אחד, כאשר כל פצצה מונחית אל מטרה אחרת. פצצות לייזר, לדוגמה, דורשות לעיתים סימון רציף של המטרה. הסימון נעשה על ידי כוח קרקעי או על ידי מטוס שחג באוויר. פצצת ה־JDAM אינה תלויה במטוס או בכוח קרקעי, מכיוון שהיא מונחית באמצעות לווייני GPS.

מחיר הערכה כ־21,000 דולר, סכום נמוך יחסית לחימוש מונחה. בנוסף, הפצצות דורשות תחזוקה מועטה.

אופן השימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הטיסה או במהלכה, מזין הטייס למחשב ההפצצה את מיקום המטרה. במהלך הטיסה מעדכן מחשב המטוס את מערכת הניווט האינרציאלית של הפצצה במיקום המטוס. לאחר שהפצצות מוטלות, הן מחשבות את מיקומן באמצעות ניווט אינרציאלי משולב GPS, וכנפוני הניהוג נוהגים אותן אל המטרה.

JDAM בחיל האוויר הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצבא הזר הראשון שרכש את ערכת ה-JDAM הוא חיל האוויר הישראלי, בו היא מכונה ברד כבד. כדי להתאים את מטוסי ה־F-16 לנשיאת הפצצות החדשות, הוחלף בלוק התוכנה של המטוס.

פצצה מתקדמת יותר היא פצצת ה־SPICE של חברת רפאל. הפצצה נעזרת במערכת ניווט לוויינית ובהנחיית ראש ביות אלקטרו־אופטי (השוואת תמונה של המטרה בהשוואה לתמונה המתקבלת מעדשת הפצצה). בחיל האוויר מכונה הפצצה ברד פלדה וברד קל.

דגמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא JDAM בוויקישיתוף