GCC

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
GCC
מפתח מיזם גנו
מחזור חיים 23 במאי 1987 – הווה (36 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 13.2 (27 ביולי 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה חוצה-פלטפורמות
נכתבה בשפות C, ‏C++‎, ‏Fortran, ‏Java.
סוג רישיון הרישיון הציבורי הכללי של גנו (עם חריגות)
קוד מקור https://gcc.gnu.org/git/gcc.git עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה מהדר
gcc.gnu.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

GCC הוא ה־GNU Compiler Collection (בעבר GNU C Compiler), מהדר לשפות מחשב שונות, בעיקר שפת C ו־C++, שפותח כתוכנה חופשית במסגרת מיזם GNU. ‏GCC החל כמהדר לשפת C, ובהמשך הורחב למספר שפות נוספות, בהן C++, Java ו־Fortran.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהדר, ששימש בתחילת דרכו לשפת C בלבד, היה אחד המיזמים הראשונים של מיזם גנו, משום שהמיזם היה זקוק למהדר להידור כל קוד שיכתב במסגרתו. את המיזם התחיל ריצ'רד סטולמן שהפיץ את הגרסה הראשונה ב־22 במרץ 1987 באמצעות FTP מ־MIT. המהדר נחשב באותו זמן להישג מרשים במיוחד, בעיקר משום שנכתב על ידי אדם אחד. המהדר היה מודולרי ומהיר, ועלה ביכולותיו על מהדרים מסחריים רבים. ב־1990 תמך המהדר ב־13 ארכיטקטורות שונות.

בשנת 1997 קבוצת מתכנתים, שלא הייתה מרוצה מקצב הפיתוח האיטי של המהדר, פתחה אותו כמיזם עצמאי וכללה בתוכו מספר גרסאות נסיוניות. המהדר החדש נקרא EGCS (ראשי תיבות: Enhanced/Experimental Gnu Compiler System - מערכת הידור נסיונית/משופרת של גנו), ובשנת 1999 מהדר זה הפך ל־GCC ה"רשמי".

רישיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרישיון של GCC היה מלכתחילה GPL וכלל סעיף נוסף שמבטיח שהקוד שנוצר לא יידרש להתאים לכללי ה־GPL. החל מגרסה 4.5 שונה הרישיון על מנת לאפשר כתיבת תוספים[1].

כמו שאר תוכנות מיזם גנו, קרן התוכנה החופשית מחזיקה בידיה את זכויות היוצרים לכל הקוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]