FOTA

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עדכון קושחה על גבי האוויראנגלית: Firmware Over The Air; בראשי תיבות: FOTA) היא טכנולוגיה באמצעותה ניתן לעדכן את הקושחה המוטבעת בטלפון סלולרי או מחשב לוח ללא צורך בחיבור להתקנים חיצוניים. FOTA מכונה גם עדכוני תוכנה, עדכוני קושחה וניהול מכשיר.[1][2][3][4][5]

במקור, עד שנת 2002 עדכוני קושחה עבור מכשירים ניידים התבצעו באמצעות ביקור במרכז שירות ייעודי או באמצעות חיבור המכשיר אל המחשב לצורך הורדת הקושחה. שיטות עדכון אלו לוו בסרבול ואף הצריכו מעקב של בעל המכשיר וחיפוש פעיל של עדכוני התוכנה. כיום, מציעים רוב יצרני המכשירים הסלולריים עדכוני תוכנה באוויר, באמצעות ה־FOTA. אם למכשיר הנייד יש אפשרות להוריד עדכוני FOTA, העדכונים מותקנים ישירות מספק המכשיר על גבי האוויר, כלומר ללא צורך בחיבורים מיוחדים.

ה-FOTA מאפשרת ליצרני ומפיצי הקושחה לעבוד בשיטת דחיפה, ולייצא באופן שוטף את העדכונים. כך יכולים יצרני העדכונים לוודא כי בעלי המכשירים משתמשים בתוכנה המעודכנת ביותר, הכוללת לרוב שיפורים ותיקונים לתוכנה. מרבית יצרני הטלפונים הניידים הגדולים מספקים מידע על עדכוני FOTA באתרי האינטרנט שלהם, ולרוב יפרטו אלו דגמים תומכים בעדכונים על גבי האוויר (דרך FOTA) ואלו עדיין דורשים עדכון באמצעות חיבור כבל מחשב.

חברת האנליסטים הבריטית ARCchart מעריכה כי בין השנים 2003‏-2006 נמכרו ברחבי העולם לפחות 230 דגמים התומכים ב-FOTA וכי עד אמצע 2008, לתחזיות החברה, כ-50% מכל משלוח המכשירים הם בעלי יכולות FOTA.[6](הקישור אינו פעיל)

גרסאות ה-FOTA מיוצרות בשפות שונות על ידי היצרנים או היבואנים הרשמיים של מכשירי הטלפון בעולם ועוברות בדיקות טרם העברתם לבעלי המכשירים על מנת לוודא תאימות לשפה.

יצרני הטלפון הנוכחיים המייצרים טלפונים התומכים ב-FOTA כוללים את סמסונג, LG אלקטרוניקה, HTC, NEC, מוטורולה, סניו, Kyocera, שארפ, סוני אריקסון, טושיבה, אפל ועוד.

אופנים שונים לעדכוני FOTA[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות מספר שיטות שונות לעדכון קובצי דלתא והשמתם לחומרה: הטלאה, ריפוד וחישוביות.

הטלאה (Patching)[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיקון כרוך בהחדרת הוראת קפיצה להחלפת הבלוק בתחילתו, המצביעה על הבלוק החלופי. בלוק ההחלפה מצורף לתמונה בשטח התרחבות חופשי. החיסרון הוא שהתמונה איננה זהה ברמת הביט לגרסת היעד המקורית ודורשת כמויות עודפות של זיכרון בהטמעות קושחה בעולם אמיתי.

הוספת שכבה (Padding)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוספת שכבה כרוכה בהוספת זיכרון עודף או "פדים" סביב גושי קושחה שעשויים להיות מוחלפים. הליך זה דורש 10-20% נוספים מזיכרון המכשיר ומצריך תכנון מראש של היצרן במסגרת הליך הפיתוח. בנוסף, גושי זיכרון שאינן בעלות שכבות נוספות, לעיתים קרובות אינן יכולות להתעדכן, דבר המקשה על עדכונים שאינם רציפים.

חישוביות (Computation)[עריכת קוד מקור | עריכה]

חישוביות מעבדת את הפלט ממהדר התוכנה והמקשר ליצירת הנחיות עדכון אופטימליות. גישה זו אינה מפריעה לתהליך הפיתוח ועדיין מייצרת תמונות מדויקות ברמת הביט. הגישה החישובית מאפשרת עדכון של גודלי הקושחה באופן הניתן לחיזוי, תומכת בשדרוגי גרסה לא רציפים ועדכונים ללא הגבלה למכשיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Martin, Chris (23 בפברואר 2012). "Asus is still set on February Android 4.0 upgrade for original Transformer". The Inquirer. נבדק ב-27 במרץ 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "B&B Electronics Expands Its Wireless Reach with Acquisition of Conel and Its Portfolio of Cellular Routers and Gateways". MarketWatch. 2 במרץ 2012. נבדק ב-27 במרץ 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "Cellular module adds FOTA, GSM positioning". Dataweek. 7 במרץ 2012. נבדק ב-27 במרץ 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Hess, Arne (9 במרץ 2012). "UPGRADE: Samsung to offer Android 4.0 for its Galaxy S II end of this week". The Unwired. נבדק ב-27 במרץ 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Gilbert, David (9 במרץ 2012). "Samsung Galaxy S2 Ice Cream Sandwich Update Confirmed (Then Retracted)". International Business Times. נבדק ב-27 במרץ 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ http://www.visionmobile.com/rsc/researchreports/Firmware_OTA_research_paper.pdf