Eazy-E

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריק "Eazy-E" רייט
לידה 7 בספטמבר 1964
קומפטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 במרץ 1995 (בגיל 30)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Eric Lynn Wright עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Eazy-E עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Rose Hills Memorial Park עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות קומפטון, קליפורניה, ארצות הברית
תקופת הפעילות 19881995 (כ־7 שנים)
מקום לימודים Truro Learning Academy, Manuel Dominguez High School, תיכון קומפטון, תיכון ויליאם הווארד טאפט עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה גנגסטא ראפ
חברת תקליטים רות'לס רקורדס
צאצאים Lil Eazy-E עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 12 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריק רייט (7 בספטמבר 1964 - 26 במרץ 1995), המכונה Eazy-E היה ראפר אמריקאי מז'אנר הגנגסטא ראפ. מגדולי הראפרים בכל הזמנים, הקים את להקת N.W.A. שילב בשיריו מילות הסתה וקללות כנגד המשטרה בגלל הגזענות הקשה שחווה בחייו מהמשטרה. בין היתר נודע גם בקולו הגבוה והמיוחד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייט נולד בקומפטון שבקליפורניהמחוז לוס אנג'לס) לקייטי ולריצ'רד רייט. למד ב"תיכון טאפט" בלוס אנג'לס, שם פגש לראשונה את חברו לעתיד, אייס קיוב. כשהיה בכיתה י' סולק מבית הספר. רייט היה צריך לפרנס את עצמו והוא עשה זאת על ידי עסקאות סמים ונשק ולאחר מכן הצטרף לכנופיית "קריפס" (כנופיית רחוב שהחלה את דרכה בלוס אנג'לס והתפשטה ברחבי ארצות הברית כולה) והחל להסתבך עם המשטרה.

N.W.A[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1984 החליט רייט להתחיל בקריירה מוזיקלית כדי להפסיק לעסוק בסמים, ולשם כך פנה לחברו ד"ר דרה, חבר בלהקת ה-World Class Wreckin' Cru' יחד עם DJ Yella. באותו זמן, אייס קיוב כתב את השיר "Boyz-n-the hood", שנחשב לאחד משירי הגנגסטה ראפ הראשונים והמפורסמים ביותר. כאשר הלהקה הניו יורקית HBO סירבה לקנות את השיר בגלל לשונו הבוטה, החליטה החבורה להקים להקה בשם N.W.A) Niggaz with Attitude; "כושים עם חוצפה" בתרגום חופשי). אייס קיוב ודרה התעקשו שרייט ישיר את השיר ולבסוף רייט התרצה.

ב-1987 הקליטה הלהקה את אלבומם הראשון, "N.W.A. and the Posse" בשיתוף עם להקה מקומית שהגיעה מדאלאס שבטקסס בשם "Fila Fresh Crew". האלבום לא הצליח והלהקה צירפה את MC Ren שהיה חבר ילדות של רייט עוד מבית הספר היסודי ואף היה איתו באותה כנופיה. Ren הפך מיד לאחד הקולות הראשיים של הלהקה.

בסוף 1987 הקים רייט בעזרת הכסף שצבר חברת תקליטים בשם רות'לס (Ruthless Records) יחד עם איש העסקים היהודי ג'רי הלר, והם הפכו לחברים טובים. באוגוסט 1988 יצא האלבום השני של הלהקה, "Straight Outta Compton", בגרסתו המצונזרת, והפך להצלחה מסחררת בסצנת האנדרגראונד של לוס אנג'לס, וגם במיינסטרים למרות שכמעט ולא זכה לפרסום ברדיו. Eazy-E ניצל את ההצלחה וחודש לאחר מכן הוציא את אלבומו הראשון "Eazy-Duz-It" שמכיל בתוכו שירים שחבריו ללהקה כתבו לו. האלבום, ששילב הומור וגנגסטה ראפ, זכה לפופולריות רבה, מכר 2 מיליון עותקים, והגיע למעמד פלטינה כפולה.

ב-1989 יצאה הגרסה הלא מצונזרת של אלבומם "Straight Outta Compton" והאלבום הפך מיידית לאחד מאלבומי הראפ הטובים של כל הזמנים בזכות המילים הקשות והקללות כנגד המשטרה.

בשיא הצלחת הלהקה, הודיע אייס קיוב כי הוא עוזב את ה-N.W.A בשל חשדות כי Eazy ושותפו הלר גונבים את חלקם של יתר חברי הלהקה בהכנסות. בחלוף מספר חודשים עזב גם ד"ר דרה והקים חברת תקליטים חדשה בשם "Death Row Records". מאורעות אלו הביאו לסופה של N.W.A והיוו את יריית הפתיחה ל"מלחמת שירים" בין Eazy לשני חבריו לשעבר.

הליגה להגנה יהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לסכסוך עם אייס קיוב אשר התבטא בעיקר ב"מלחמת שירים", הפכו חילוקי הדעות עם ד"ר דרה לעימות אלים ומסוכן. חברת התקליטים החדשה של ד"ר דרה, הונהגה על ידי עבריין אלים בשם שוג נייט, אשר שאף לבטל את חוזהו של דרה עם רות'לס ללא כל פיצוי, ג'רי הלר פנה לחבריו בליגה להגנה יהודית אשר ספקו הגנה באמצעות יוצאי צה"ל לשמירה על Eazy והלר במהלך המשא ומתן לביטול החוזה. בשנת 2006, סיפר הלר כי Eazy העריץ את הליגה להגנה יהודית ואף תכנן להפיק סרט אודותיה.

קריירת הסולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1992 הוציא ד"ר דרה אלבום בשם "The Chronic", בו קילל כמה פעמים את Eazy-E והשפיל אותו כתגובה לריב ביניהם, וכך נפתחה "מלחמת ראפ" בין השניים. ב-1993 הוציא Eazy-E את ה-EP שלו, בשם "It's On (Dr. Dre) 187um Killa", שאותו הקדיש במיוחד לד"ר דרה. שם קילל אותו חזרה וגם את סנופ דוגי דוג שלמעשה נוצל על ידי דרה שיקלל את Eazy. קודם לכן, בדצמבר 1992 הוציא Eazy את ה-EP הקצר "Home 4 Tha Sick 5150" שם לא נזכרים חברי N.W.A. ב-1994 התיידד אריק עם להקה בשם "Bone Thugs-n-Harmony". הלהקה הופיעה בכמה שירים באלבומו האחרון של Eazy ב-1995.

הימים האחרונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשנה לאחר אלבום הנגד של רייט שככו הכעסים בין ד"ר דרה ל-Eazy-E והם השלימו ב-1994. הסכסוך עם אייס קיוב גם שכח זמן קצר לפני זה ואף נראה היה כי יש סיכוי לאיחוד של N.W.A וחברי הלהקה התכוננו אליו. ב-1995 עבד רייט על אלבום חדש, "Str8 off tha Streetz of Muthaphukkin Compton", שהיווה התחלה חדשה בקריירה שלו, אך קודם שהספיק להקליט את השירים הגיע לבית החולים, שם אובחן תחילה כסובל מאסתמה נפוצה, אך יותר מאוחר התברר שהוא חולה באיידס. חודש לאחר מכן מת אריק רייט מהמחלה[1]. האלבום האחרון שטרם הספיק לסיים הושלם על ידי אמנים כמו DJ Yella (חברו מלהקת ה-N.W.A) ולהקת "Bone Thugs-n-Harmony", שהקליטו וכתבו שירים חדשים לאלבום.

לאחר מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום, בנו של אריק רייט, אריק רייט ג'וניור המכונה "Lil' Eazy", מנסה לפתוח בקריירה מוזיקלית ולאחד את הלהקה האגדית שבנה אביו. כמו כן הוציא סרט דוקומנטרי על אביו.

הדמות "ריידר" במשחק "Grand Theft Auto: San Andreas" מבוססת על הראפר Eazy-E כאשר הוא מרכיב את אותן משקפי שמש שרייט נהג להרכיב ואת הסיגריה שמייצגת את התעסקותו בסמים. עלילת המשחק מתרחשת באותה תקופה שבה רייט היה פעיל.

בנוסף, בסוף הקליפ לשירו של ד"ר דרה "I need a doctor" נראה ד"ר דרה כורע ליד קברו של Eazy-E.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Eazy-E בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]