eMule

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
eMule
צילום המסך של גרסה 0.50a
צילום המסך של גרסה 0.50a
מפתח Merkur וקהילת eMule
מחזור חיים 2002–הווה (כ־22 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 0.50a (7 באפריל 2010) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה חלונות
נכתבה בשפות C++
סוג רישיון הרישיון הציבורי הכללי של גנו
קוד מקור https://sf.net/p/emule/code/ עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה שיתוף קבצים
www.emule-project.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

eMule (נכתבת בעברית אימיול) היא תוכנת שיתוף קבצים המפותחת כתוכנה חופשית. תוכנה זו אשר פיתוחה החל במאי 2002 כאלטרנטיבה לתוכנה eDonkey2000, מסוגלת להתחבר לרשת ה-eDonkey, וכן לרשת ה-Kad. עקב הפופולריות הגוברת של התוכנה, הקוד שלה שימש ליצירת גרסה ללינוקס בשם xMule וכן גרסה מרובת פלטפורמות בשם aMule.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנדריק בריטקראוז הנודע בכינוי "מרקור" (Merkur), התחיל לפתח את אימיול ב-13 במאי 2002 לאחר שהתאכזב מהתוכנה eDonkey2000. לאורך הזמן הצטרפו אליו מפתחים נוספים וב-6 ביולי 2002 הופץ לראשונה קוד המקור של התוכנה בגרסה 0.02. אתר התוכנה החל לפעול ב-8 בדצמבר 2003.

מודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתור תוכנה חופשית, יש גרסאות מרובות של אימיול אשר מפותחות מחוץ לצוות הפיתוח של הגרסה הרשמית ושונות מהתוכנה המקורית. כל גרסה כזו נקראת גם "מוד". חלק מהתכונות אשר מוכנסות למודים על ידי המפתחים השונים מוצאות את דרכן גם לגרסה הרשמית.

מערכת הקרדיט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר התוכנה מקבלת בקשה להורדת קובץ מסוים, ההורדה לא מתחילה מיידית. התוכנה מנהלת תור אשר אליו נכנסות כל הבקשות להורדה. על מנת לתגמל הדדית משתמשים אשר מעלים חלקי קובץ אחד לשני, התוכנה מנהלת מעקב אחרי הכמות שכל משתמש העלה, ובהתאם מתגמלת אותו בהתקדמות יותר מהירה בתור ההורדות. משתמש יכול להתקדם בתור עד פי 10 יותר מהר עקב העלאה מרובה. שיטת תגמול זו נקראת מערכת הקרדיט של אימיול. אבטחת מערכת הקרדיט נעשית על ידי התאמתות מאובטחת בין משתמשים וכן על ידי שמירת הנתונים על העלאה של משתמש מסוים על ידי אלו שהוא העלה אליהם, ולא על ידי המשתמש עצמו.

ממשק גרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אימיול בנויה בצורה של לשוניות. ניתן לשנות את מראה התוכנה בעזרת שימוש בסקינים. כמו כן, התוכנה תומכת בשינוי שפת הממשק הגרפי, ותרגום לעברית זמין להורדה בצורה אוטומטית על ידי התוכנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא EMule בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של EMule (באנגלית, בגרמנית, בצרפתית, בעברית, בסינית, בספרדית, באיטלקית, בפולנית, בליטאית, באסטונית, בדנית, בשוודית, בהולנדית, בפורטוגזית, בצ'כית, בקטלאנית, בטורקית, בפינית, ברומנית, ביוונית ובבוסנית)
  • אתר הפרויקט ב-SourceForge