Denuvo

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
Denuvo
מפתח דנובו פתרונות תוכנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מחזור חיים 23 בספטמבר 2014 – הווה (9 שנים ו־30 שבועות) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה Microsoft Windows עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון קנייני
קטגוריה הגנת תוכנה
irdeto.com/denuvo
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Denuvo Anti-Tamper או Denuvoעברית: דֶנוּבוֹ אנטי-חבלה) היא תוכנת אנטי-חבלה שפותחה על ידי החברה האוסטרית דנובו פתרונות תוכנה GmbH, שהוקמה לאחר תהליך רכישתה של Sony DADC. התוכנה משמשת להגנה של משחקי וידאו כנגד פיראטיות.

החברה טוענת כי Denuvo אינה מנהלת זכויות דיגיטלית (DRM), כי היא נועדה לעבוד כשכבת הגנה נוספת על DRM קיים, כמו Origin Online Access ומערכת ניהול הרישיונות של סטים.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיווחים מוקדמים הציעו כי Denuvo Anti-Tamper ”מצפינה ומפענחת את עצמה באופן שוטף, מה שגורם לה להיות מערכת קשה לפיצוח.”[2] Denuvo Software Solutions הצהירה שהטכנולוגיה ”אינה מצפינה ומפענחת באופן שוטף לשום התקן מדיה. לעשות את זה לא יתן שום יתרון מבחינת אבטחה ומבחינת ביצועים.” החברה לא חשפה כיצד התוכנה עובדת.[1] ב-1 בדצמבר 2014, קבוצת פריצת תוכנה סינית בשם 3DM טענה כי הצליחה להביס את ההגנה של התוכנה. הקבוצה טענה כי הטכנולוגיה כוללת "מכונת הצפנה של 64 סיביות" שדורש מפתחות קריפטוגרפים ייחודיים לחומרה ספציפית בכל מערכת שבה ההגנה מותקנת.[3]

מאוחר יותר, באמצע דצמבר, אותה קבוצה פרסמה קראק למשחק הווידאו Dragon Age: Inquisition, שמשתמש ב-Denuvo Anti-Tamper כדי להגן על מנהל הזכויות הדיגיטלי "Origin Online Access" של Electronic Arts.[4] אך הזמן שלקח לפרוץ את המשחק לקח כמעט חודש, דבר אשר אינו רגיל בקרב משחקי המחשב.[4] כשהחברה נשאלה על הפיתוח, היא הגיבה כי ”כל משחק המוגן בידי Denuvo בסופו של דבר יפרץ.”[4] האתר Ars Technica ציין כי רוב המכירות הלגיטימיות של משחקים משמעותיים מתרחשות תוך 30 ימים מיציאת המשחק וכך מוציאים לאור יחשיבו את Denuvo להצלחה אם זה גרם לפריצת המשחק להיות מסובכת יותר ובכך גם להתעכב.[5]

בינואר 2016 דווח כי הקבוצה הסינית 3DM כמעט התייאשה מניסיון לפרוץ את המשחק Just Cause 3, שמוגן על ידי Denuvo, בשל קשיים הקשורים בתהליך.[6] כמו כן הקבוצה הזהירה, כי בעקבות הטרנד של טכנולוגיות הצפנה, בעוד שנתיים פריצת משחקי וידאו תהיה ככל הנראה בלתי אפשרית.[6][7] תומאס גובאל, אחד ממפתחי Denuvo, מאמין כי ייתכן שמספר משחקי וידאו אקסקלוסיביים לקונסולות בלבד יצאו בסופו של דבר גם למחשב האישי, בעקבות אותה טכנולוגיה.[7]

בפברואר אותה שנה קבוצת 3DM הכריזה כי תנטוש את המחקר על Denuvo Anti-Tamper[8].

באוגוסט 2016 פורסמה פריצת מערכת המאפשרת לשחקנים פירטיים לשחק בכל המשחקים המשתמשים ב-Denuvo על גבי מערכת הרישיונות של סטים. שלושה ימים לאחר שחרור הפריצה, הצליחה Denuvo לחסום אותה. באותו היום, קבוצה אחרת בשם CONSPIR4CY (או בקיצור CPY) שחררה קראק למשחק Rise of the Tomb Raider, הקראק הנ"ל לא ניתן לחסימה ולא מצריך מערכת DRM כדי לשחק במשחק. בנוסף, ב-23 באוגוסט הקבוצה הוציאה פריצה דומה למשחק INSIDE.

מספר יצרניות משחקים שהטמיעו את דנובו במשחקיהם נאלצו להוריד או הורידו מרצונם, את ההגנה ובכך שחררו את המשחקים מההגנה של דנובו. כך במקרה של id Software, שהורידה את דנובו מהמשחק דום בעדכון ששוחרר בדצמבר 2016, ובמקרה של קרייטק שנאלצה להוריד את ההגנה מהמשחק The Climb עקב עלויות התחזוקה הגבוהות ובעקבות קריסתה הכלכלית של קרייטק. גם Playdead, מפתחי המשחק Inside, הורידו את ההגנה ממנו.

בינואר 2017, הקבוצה CPY המוזכרת לעיל, החלה לפרוץ משחקים בעלי הגנת Denuvo בקצב מהיר ואף בתחילת מרץ 2017 הצליחה לפרוץ את המשחק Just Cause 3, הישג שסימל בעיני רבים הצלחתם של השחקנים הפיראטים במאבק מול Denuvo.

בקיץ 2017 קבוצה בשם STEAMPUNK שחררה פריצות לכל המשחקים בעלי הגנת ה-Denuvo שעוד לא נפרצו וביניהם : Unravel, FIFA 17, Battlefield 1 ועוד.

ב-15 באפריל 2018 CPY פרצה את המשחק Far Cry 5 לאחר 19 ימים מיציאתו לאור.

ב-11 בנובמבר 2018 CPY פרצה את המשחק Assassin's Creed Odyssey, שנאמר על ידי Denuvo שיהיה בלתי ניתן לפריצה, לאחר כחודש וחצי מיום יציאתו לאור.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר צרכנים טענו שכביכול Denuvo Anti-Tamper מקצרת את אורך חייהם של כוננים מסוג SSD ‏על ידי כתיבה מופרזת של מידע לתוך הכונן.[2][9][10][11] Denuvo Software Solutions הגיבו בטענה כי ”Denuvo Anti-Tamper אינה כותבת או קוראת באופן שוטף משום כונן אחסון כזה או אחר.”[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Denuvo בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Denuvo Software Solutions GmbH‏, Denuvo (באנגלית)
  2. ^ 1 2 קראן קאלר, How The New DRM Denuvo Might Be Damaging Your SSD [Update], ‏‏18 בנובמבר 2014 (באנגלית)
  3. ^ פאול יאונגר, Denuvo DRM has been cracked, ‏‏3 בדצמבר 2014 (באנגלית)
  4. ^ 1 2 3 רובט פורצ'ס, Don't call it DRM: what's Denuvo Anti-Tamper?, ‏‏19 בדצמבר 2014 (באנגלית)
  5. ^ קייל אורנלד, Major piracy group warns games may be crack-proof in two years, ‏‏7 בינואר 2016 (באנגלית)
  6. ^ 1 2 אוון ס. גוד, Piracy group nearly gives up on cracking Just Cause 3, warns of bleak future, ‏9 בינואר 2016 (באנגלית)
  7. ^ 1 2 רוברט פורצ'ס, Finally, tide turns in war with PC game crackers, ‏‏8 בינואר 2016 (באנגלית)
  8. ^ 3DM‏, 3DM:新年开始不再破解单机游戏,汉化仍继续, ‏‏5 בפברואר 2016 (בסינית)
  9. ^ בנג'מין גרודקן, Dragon Age: Inquisition - Meldungen um SSDs zerstörenden Denuvo-Kopierschutz verunsichern Spieler, viel Lärm um nichts?, ‏‏24 בנובמבר 2014 (בגרמנית)
  10. ^ דה-קוהא נגוין, Zerstört neuer Kopierschutz SSD-Laufwerke? - Update mit Denuvo-Statement (בגרמנית)
  11. ^ Gulli.com‏, Denuvo-Kopierschutz zerstört gerüchteweise SSD-Laufwerke, ‏‏21 בנובמבר 2014 (בגרמנית) (ארכיון)