AskPeople

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
AskPeople
AskPeople.png
AskPeople.png
סוג אתר אינטרנט
תקופת הפעילות 2012–הווה (כ־12 שנים)
מייסדים שחר אור
ברק אור
שירותים עיקריים שאלות ותשובות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

AskPeople הוא אתר אינטרנט ישראלי שהושק ב-2012, בסגנון אתרי שאלות ותשובות (אנ') המאפשר לגולשים להתייעץ ולייעץ באופן אנונימי בנושאים שונים.

באתר ניתן לשאול שאלות בנושאי משפחה, כגון זוגיות והורות, אמהות ולידה; שירות צבאי בצה"ל; שאלות להט"ב, שאלות העוסקות בבריאות ותחומים נוספים. התחום הפופולרי ביותר באתר הוא תחום המיניות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר החל את דרכו כאתר ניסיוני בשם "מתייעצים". לאחר זמן מה, נסגר האתר, ונפתח מחדש בגרסתו הנוכחית. האתר החדש החל לפעול ב-1 בספטמבר 2012.

את האתר הקים שחר אור ואת התוכן מנהל צוות אשר מפקח על התוכן המתפרסם באתר וכן אחראי לדווח על מקרים הדורשים התערבות משטרתית, לרוב על ידי סינון של מילות מפתח.

בחודש מאי 2014, פרסם באתר צעיר בן 21 מחיפה שאלה העוסקת באהבה נכזבת[1] באופן אנונימי. גולשים ניסו לעודד את המפרסם ולתמוך בו, אך בסופו של דבר קיבל המפרסם את ההחלטה לשים קץ לחייו. צוות האתר דיווח על העניין למשטרה, אך לפני שהספיקו לפעול נמצאה גופתו במלון בו עבד.[2]

האתר נמנה בין 50 האתרים הישראליים הפופולריים ביותר לשנת 2015 ופעילים בו גופים ועמותות המספקים שירותי בריאות, רווחה ותמיכה נפשית, ובהם מד"א, ער"ן, סה"ר וארגוני להט"ב.

משנת 2020 מפעיל האתר מדור קורונה מיוחד שבו ניתן לשאול שאלות בנושאי קורונה.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

השאלות והתשובות באתר AskPeople מפוקחות באופן מחמיר, ובניגוד לפלטפורמות שאלות ותשובות גדולות אחרות בארץ ובעולם, כל התוכן המפורסם ב-AskPeople מצריך אישור טרם פרסומו על ידי מפעילי האתר, ובמרבית המקרים לוקח זמן רב מהרגע ששאלה נשאלת ועד הרגע שהיא מפורסמת באתר. כמו כן, לא כל שאלה מפורסמת, והאתר אינו מחויב למסור פרטים למפרסמי השאלה מדוע שאלתם לא פורסמה.

על אף הפיקוח המחמיר של התוכן המפורסם באתר, מעת לעת טרולים מנצלים הן את פלטפורמת השאלות והן את פלטפורמת התשובות ומצליחים לעקוף את הפיקוח המחמיר. כך נוצר מצב שבו טרולים משמיצים שואלי שאלות לגיטימיות ומנגד "מזהמים" את מרחב השאלות באתר בשאלות רפטטיביות או שאינן רציניות, ומזוהים על ידי "ציידי טרולים" במסגרת התגובות. בנוסף לטרולים גם בריונים מנצלים את הפלטפורמה מעת לעת על מנת לעלוב באופן אנונימי בשואלי השאלות ובמגיבים.

כחלק מהפיקוח המחמיר של תוכן המשתמשים, לא ניתן לצרף קישורים לתגובות, לציין שמות של ידוענים, גופים עסקיים, מקומות, פרטים ליצירת קשר ובעלי מקצוע, גם כאשר אין הדבר מהווה לשון הרע או פגיעה בפרטיות וכך למעשה גולשים אינם יכולים לספק מידע נוסף ולעיתים גם מידע חשוב ללא פיקוח של מפעילי האתר, שיכול לקחת זמן מה מעת שליחת התגובה ועד למועד אישורה בפועל.

מעת לעת מתפרסמות באתר שאלות הנוגעות לחוויית המשתמש, במסגרתן התקבלו משובים בנושא טיפול בבריונות והצעות אחרות שמטרתן לייעל את השהות באתר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]