ACE (אנזים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבנה האנזים

אנזים ההופך אנגיוטנסין (באנגלית: Angiotensin converting enzyme ובקיצור: ACE; נקרא גם peptidyl dipeptidase A, carboxycathepsin ו-CD 143) הוא אנזים הנמצא בעיקר בנימי הריאה שהופך את אנגיוטנסין 1 הלא פעיל לאנגיוטנסין 2 (ראו אנגיוטנסין).

אנגיוטנסין 2 פועל באמצעות קישור לקולטן AT1, וגורם לתופעות שונות:

  1. הגברת הפעילות הסימפתטית
  2. כיווץ כלי הדם - דבר המעלה את לחץ הדם.
  3. עירור הפרשת אלדוסטרון אשר פועל בתורו להגברת הספיגה מחדש של נתרן בגוף.
  4. עירור הצמא והפרשת ADH.

מעכבי ACE[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מעכבי ACE

במקרים של יתר לחץ דם או אי ספיקת לב ניתנות תרופות המעכבות את פעילותו של האנזים ACE (כגון קאפטופריל, ליזינופריל), השייכות לקבוצת מעכבי ACE. תרופות אלו מדכאות את הפעילות שלו: באמצעות חסימת ההשפעה של אנגיוטנסין 2 על העצבים הסימפתטיים, הן מרחיבות את כלי הדם באמצעות פעילות ישירה (עיכוב פעילות הברדקינין), מעודדות הפרשת נתרן ומים בזכות הירידה בפעילות אלדוסטרון, ולכן בעלות אפקט משתן והקלה במצבי בצקת, ומעכבות תהליכי remodeling של שריר הלב (המתקיימים במצבים של יתר לחץ דם כרוני, אי ספיקת לב או אוטם). תרופות אלה אינן גורמות לרפלקס טכיקרדיה.

תופעות הלוואי של התרופות: ירידה באלדוסטרון, תת לחץ דם, עליה ברמת האשלגן בדם (היפרקלמיה), שיעול כרוני אשר יכול להביא לאנגיואדמה - בצקת הלוע והלשון. אין לתת תרופות אלו כאשר יש סכנה לאי ספיקת כליות חריפה. אין לקחת תרופות אלו במשך כל ההיריון היות שהן מעכבות ככל הנראה את התפתחות העובר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ACE בוויקישיתוף

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.