ABS (פלסטיק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אקרילוניטריל בוטאדיאן סטירן
Acrylonitrile butadiene styrene (ABS)
-
-
מספר CAS ‏9003-56-9
רכיבי ה-ABS

אקרילוניטריל בוטאדיאן סטירן או ABS (שם מלא באנגלית: Acrylonitrile butadiene styrene) הוא פולימר סינתטי אמורפי תרמופלסטי נפוץ (פלסטיק). ABS משמש לייצור רכיבים קלים וקשיחים ביציקה או בוואקום פורמינג כגון צינורות, ראשי מחבטי גולף (בשל היותו בולם זעזועים טוב), חלקי רכב, צלחות נוי לגלגלים, קופסאות, קסדות מגן וצעצועים כגון לבני ("קוביות") "לגו".

הרכב כימי וייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסחתו הכימית של ה-ABS היא (C8H8· C4H6·C3H3N)x.

זהו קופולימר המיוצר מפילמור של סטירן ואקרילוניטריל בנוכחות פוליבוטאדיאן. היחסים נעים בין 15%-35% אקרילוניטריל, 5%-30% בוטאדיאן ו-40%-60% סטירן. יחסים שונים של חומרי הגלם מקנים תכונות שונות לתוצר הסופי.

אקרילוניטריל הוא מונומר סינתטי המופק מפרופילן ואמוניה, בוטאדיאן הוא פחמימן המופק מבוטאן וסטירן הוא מונומר המופק מפחם.

התוצר הוא פולימר ארוך של פוליבוטאדיאן המשובץ במקטעים קצרים יותר של פוליסטירן ופוליאקרילוניטריל.

קבוצות הניטריל משרשראות פולימר סמוכות נמשכות זו לזו בשל קוטביותן והופכות את ה-ABS לחזק יותר מפוליסטירן. הסטירן מקנה לחומר את פני השטח החלקים והנוצצים והבוטאדיאן מקנה גמישות גם בטמפרטורות נמוכות. ל-ABS תכונות שימושיות בטמפרטורות של 20- ועד 80 מעלות צלזיוס. ABS מצטיין בקשיחותו, עמידותו לשחיקה וגזירה, חומצות ובסיסים וממסים שומניים בטווח רחב של טמפרטורות ואחוזי לחות. ניתן להקנות לו גם עמידות בפני חמצון, קרינת אולטרה סגול וחסינות לאש על ידי תוספים מתאימים. חומצה חנקתית וחומצה גופרתית מרוכזות פוגעות ב-ABS, כמו גם פחמן ארבע-כלורי ואצטון.

לשם ייצור קילוגרם אחד של ABS משתמשים בכ-2 ק"ג של נפט לחומרי גלם ואנרגיה, אך ניתן למחזרו בקלות מספר רב יחסית של פעמים. חומר שמוחזר 4–5 פעמים מאבד מעמידותו וגמישותו ועל כן מתאים למספר מצומצם של שימושים.

עלות ייצורו של ABS כפולה בקירוב מזו של פוליסטירן, ולכן משתמשים בו כאשר יש דרישה לעמידות, ברק, קשיות ובידוד חשמל המצדיקות את תוספת המחיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ABS, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)