9/11 ההבדל הקטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
9/11 ההבדל הקטן
Loose Change
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
בימוי דילן אוורי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Korey Rowe עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דילן אוורי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה דילן אוורי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2005 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 91 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט תיעודי, סרט תעמולה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.loosechange911.com
tt0831315, tt0914809, tt3029910/ דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

9/11 ההבדל הקטןאנגלית: Loose Change) היא סדרה של שלושה סרטים בסגנון תיעודי שנוצרו על ידי קולנוען חובב בשם דילן אייברי, בין השנים 2005 ל-2007, והופצו באינטרנט. הסרטים טוענים שפיגועי 11 בספטמבר הם מבצע דגל כוזב, תוצאה של קנוניה בממשל האמריקאי, שרצה להאשים גורמי טרור בפיגוע וכך לקדם את מטרותיו. הסרט טוען לחריגות במהלך הפיגועים שלא תואמות חוקים פיזיקליים.

בישראל הסרט שודר בערוץ 8, ביום הזיכרון לפיגועי 11 בספטמבר, תחת ההצהרה שהסרט משקף את דעות יוצריו בלבד.

טענות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מסתמך על עדי ראייה ועל תצלומים מזמן הפיגוע, כדי לטעון שאת מגדלי מרכז הסחר העולמי אי אפשר היה למוטט רק עם מטוסים, שהנזק לפנטגון לא יכול היה להיווצר על ידי התרסקות מטוס, שבטיסה 93 לא נמצאו גופות נוסעי המטוס, ושבקלטת שבן לאדן הכין בעקבות הפיגוע יש אי התאמות. בעקבות פופולריות תאוריית הקשר הזאת הממשל האמריקאי החליט לענות על מרבית הטענות שהציג הסרט.

מרכז הסחר העולמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הטענות המרכזיות היא שאי אפשר למוטט את מגדלי מרכז הסחר העולמי רק בעזרת מטוס - ממספר סיבות. הסיבה הראשונה היא שבדו"ח הבנייה נאמר במפורש שהמגדלים יעמדו בפני פגיעת מטוס. בנוסף, בזמן מלחמת העולם השנייה פגע מפציץ בקומה ה-79 של בניין האמפייר סטייט, גרם לנזק של מיליונים ולהרג של 14 אנשים, אך לא גרם לקריסת הבניין.

בתשובה לטענות אלו הממשל ציין שדו"ח הבנייה רשלני ושלפי מהנדסים ואדריכלים, המגדלים לא יכלו לעמוד בפני פגיעת מטוס גדול. לגבי הטענות בקשר לבניין האמפייר סטייט, הממשל אמר שהבניינים בנויים בצורה שונה, שהמטוס שפגע בו היה קטן יותר מהמטוסים שפגעו במגדלי התאומים, ושחלקו כן קרס - החלק העליון, אך בגלל תכנונו הוא לא קרס לגמרי.

בנוסף, נטען שלא הגיוני שהממשל הצליח למצוא דרכונים בין ההריסות, אך לא הצליח למצוא את מנועי המטוסים שפגעו במגדלים, למרות שהיו מוגנים על ידי פלדה חזקה. הממשל הגיב שהמנועים הותכו, ושהדרכונים ככל הנראה שרדו כי עפו מהבניין זמן קצר לאחר פגיעת המטוס בו.

טענה אחרת קשורה לבניין מספר 7 - בניין באזור מרכז הסחר שגם התמוטט, אך בגלל אש פנימית שהציתה מכלי דלק שנמצאו בתחתית הבניין. האש התפשטה ממגדלי התאומים, והשריפה גרמה לפגיעה ביסודות בניין מספר 7. הסרט טוען שכמות האש שהגיעה מהמגדלים דלה מדי מכדי לגרום לשריפה, ושלא ייתכן שהמגדל התמוטט בצורה טבעית.

בתשובה לטענות הממשל מסר שהיסודות בבניין מספר 7 היו חלשים יותר מבשאר הבניינים, ושפיצוץ מכלי הדלק היה מספיק כדי לגרום לקריסתו.

הפנטגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שמטוס התרסק לתוך הפנטגון וגרם לו לנזקים רבים, הועלו השערות כי הפגיעה נוצרה על ידי טיל שיוט, ושלא הגיוני שמטוס גרם לכל-כך הרבה נזק. בנוסף נטען שלא הגיוני שהמטוס פגע בחלק לא חשוב יחסית מהפנטגון - חלק שמאוד מרוחק ממשרדו של שר ההגנה האמריקני, שנכח במקום בעת ההתקפה. בנוסף נטען שלא הגיוני שההתרסקות לא מתועדת במצלמה כלשהי, מכיוון שבאזור מאות מצלמות ביטחון.

הממשל האמריקני הגיב ואמר שכשמטוס מתרסק לתוך בניין הוא נהפך לכדור של אש, ולכן סביר שהוא יגרום לאותן פגיעות כמו טיל שיוט. בנוסף, נאמר שבלי מידע מודיעיני אי אפשר לדעת איזה חלק בפנטגון מכיל מה, כי כל חלק בו דומה לחלקו האחר, בגלל מבנהו המחומש. לגבי החוסר בחומר מצולם - נמסר שרוב המצלמות מכוונות לקרקע, ולכן לא סביר שהן יצלמו את האירוע. הקלטת היחידה שהראתה את הפגיעה פורסמה רק מספר חודשים לאחר הפיגוע, מכיוון ששימשה כעדות בבית המשפט, אך איכותה לא טובה ואי אפשר להבין ממנה מהו החפץ שמתרסק לתוך הפנטגון.

טיסה 93[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שטיסה 93 התרסקה נוצר הרושם שלא נמצאו גופות, כי חוקר מקרי מוות שזומן למקום טען שאין מה לחקור, כי אין באזור אף גופה. החוקר מאוחר יותר אמר שדבריו הוצאו מהקשרם, ושלא היה מה לחקור כי סיבת המוות הייתה ברורה, ושבאזור כן נמצאו שרידי בני אדם.

בנוסף, נטען שהתמונות של התרסקות טיסה 93 לא אמינות, ושאין צילום אמיתי של האירוע.

אוסמה בן לאדן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הפיגוע אוסמה בן לאדן הפיץ קלטת וידאו בה הוא לוקח אחריות על הפיגועים. לטענת הסרט בקלטת יש כמה דברים שגויים - למשל היד שבה משתמש בן לאדן כדי לכתוב, והאיכות הירודה של הקלטת, לעומת קלטות אחרות שהפיץ באיכות טובה יותר. לטענתם זה מעיד על כך שהקלטת ישנה, והוקלטה הרבה לפני שאר הקלטות שהפיץ. בנוסף, הוא נראה עונד טבעת זהב - דבר שאסור על פי האסלאם, ולטענתם הוא גם נראה שונה משהוא נראה בקלטות האחרות שהפיץ.

הממשל האמריקני הגיב ואמר שקשה לראות באיזו יד בן לאדן משתמש, כי שולחן מסתיר את ידיו, ושהאיכות הגרועה היא שגורמת לבן לאדן להראות קצת שונה, אך זהו אותו אדם.

אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לטענות המרכזיות, הועלו על ידי יוצר הסרט טענות קטנות נוספות, שנראו לו לא הגיוניות. למשל איש על אחד מהמטוסים החטופים שהתקשר לאמו, אך משום מה ציין את שמו המלא, ודיילת שעבדה שנים במנהטן, אך לא זיהתה את מגדלי התאומים והתייחסה אליהם כ"בניינים בוערים". בין היתר נטען שחלק מחוטפי המטוס עדיין חיים, ושמספר אנשים, שביניהם יוצרי הסרט, דיברו איתם כחודשיים לאחר הפיגוע, ושלא ייתכן שהם יחיו אם הם היו על המטוסים שהתרסקו לתוך מגדלי התאומים.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הסרט נמתחה ביקורת חריפה, על כך שהוא מסלף עובדות ומציג טענות שידוע שהוכחו כלא נכונות. בנוסף, בוקרו מסקנות והאשמות היוצר - שאוסמה בן לאדן לא האחראי לפיגועים, ושברור שהממשל האמריקני הוא זה שביצע את הפיגוע. דבריו פורשו כהסתה נגד ארצות הברית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]