10,000 לפנה"ס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף 10,000 לפני הספירה)
10,000 לפנה"ס
10,000 B.C.
בימוי רולנד אמריך עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מארק גורדון, רולנד אמריך עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רולנד אמריך, הארלד קלוסר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה אלכסנדר ברנר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סטיבן סטרייט
קמילה בל
קליף קרטיס
ג'ואל וירגל
נתנאל בארינג
אפיף בן באדרה
מרקו חאן
טים בארלו
עומר שריף
מוזיקה הארלד קלוסר, תומאס וואנדר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום יולי שטייגר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני לג'נדרי, Centropolis Entertainment עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 7 במרץ 2008
משך הקרנה 109 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, סרט פעולה, סרט מדע בדיוני, סרט הרפתקאות, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 269.8 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו 10000bc
www.10000bcmovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

10,000 לפנה"סאנגלית: BC ‏10,000) הוא סרט הרפתקאות ופנטזיה פרהיסטורי אמריקאי מבית האחים וורנר שיצא בשנת 2008 מאת הבמאי הגרמני רולנד אמריך.

הסרט עוסק במאורעות של שבטים קדומים בסופו של עידן הקרח, בו שבט אחד צד ממותות אך מפסיד לשבט מתקדם יותר ונאלץ להקים קואליציה של שבטים כדי להשיב מלחמה.

הסרט צולם בעיקר בנמיביה ודרום אפריקה אך גם בניו זילנד ובתאילנד, ומככבים בו סטיבן סטרייט, קמילה בל וקליף קרטיס. הקריין של הסרט הוא עומר שריף. הסרט הרוויח מעל 269 מיליון דולר בקופות. עם זאת המבקרים נתנו לסרט ציון נמוך וגם הבמאי אמריך העיר על נושאים בעייתיים בו.

גם מבחינה מדעית הסרט שוגה. האנשים המכונים ניאנדרטלים דומים לבני אדם מודרניים, עופות האימה מוצגים כענקיים מדי והם מעולם לא הגיעו לעולם הישן או לתקופת ההולוקן. גם הסמילודון מוצג כגדול מדי וחי רק באמריקה. באותה תקופה בה הסרט חל לא היו קרחונים ענקיים וגם הפירמידות המוכרות לנו לא נבנו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור הרי אורל לפני 10,000 שנים בקירוב שבט ניאנדרטלים הקרוי "יגאהי" הצד בין ההרים ממותות. ראש השבט הוא לוחם בעל חנית לבנה, אותה קיבל לאחר שגבר על ממותה בהטלת חנית. אשה חשובה בשבט היא האם הנביאה שלה כוחות קסם. בתוך שבטם ישנה נערה בשם אוולט שהייתה השורדת היחידה במתקפת לוחמים אכזריים בשם "השדים בעלי ארבעת הרגליים". אם השבט מנבאת שהלוחמים שקרבים אל הממותות יפגשו באותה עת בלוחמים הללו, אך ראש השבט לא מקשיב לה.

הוא חולק את החנית הלבנה עם טיקטק שמשמש גם משגיחו של הנער דלה. רוב הנערים מאמינים שאביו של דלה בגד בשבט וברח, בעיקר הנער בן גילו קארן, אך טיקטק אומר לנערים להניח לו. הוא נמשך לאוולט והם מתיידדים, אך אסור לו לשאת אותה.

כאשר הם מגיעים אל עדר הממותות, דלה לצד השבט מחפשים ממותה חלשה לפגוע ולא מוצאים. אחת הממותות נתקעת ברשת חזקה ודלה נועץ בה חנית. ואולם החנית לא הורגת אותה והיא מתקרבת להתקיף אותו. ברגע האחרון הוא שולף חנית תקועה מהאדמה ודוקר למוות את הממותה, מאורע שמזכה אותו בנישואים לאוולט ובהנהגה של השבט. עם זאת הוא מבין שהוא לא הרג עם החנית הלבנה ומחזיר את ההנהגה ואת אשתו בגלל האשמה. באותו ערב שבט "השדים" מגיע, הורג רבים מחברי השבט ושובה עוד רבים וביניהם את אוולט המתנגדת לכך.

טיקטק ועוד חבורת גברים מחליטים להשיב את השבויים ודלה מחליט להצטרף אליהם. למטרה מצטרף הבחור הצעיר באקו שאמו נהרגה במתקפה. הם עוקבים אחרי השבט הנודד דרומה לעבר יער עמוק ושם ברגע מוצלח דלה מצליח למצוא את אוולט ולשחרר אותה. עם זאת כל הקבוצה מותקפת בידי עופות אימה רעבים הקוטלים רבים מ"שבט השדים" וכמעט פוגעים בדלה שנאלץ להתחמק. בסערה שחולפת אוולט נלכדת שוב יחד עם באקו. כאשר החבורה ממשיכה לאזור מדברי ודלה מחפש צבאים לצוד הוא נופל למלכודת בעוד יורד גשם ולצידו גם סמילודון נופל למלכודת וכמעט טובע. דלה עוזר לו להשתחרר והוא מחליט לקפץ משם. לאחר שהוא יוצא מהבור השבט שלו מגיע למאסף עם עוד שבט של אנשים שחורים - "נאקו" בראשות נקודו. באמצע קבלת הפנים מגיע הסמילודון וכולם למעט דלה בורחים ממנו. הסמילודון מזהה שדלה הציל אותו, מניח לו ולאנשיו והולך. דבר זה מזכה אותו בנאמנות השבט החדש שמאמין שהסמילודון יעזור להם לשחרר את עבדיהם. דלה גם שומע מטיקטק שאביו הכיר את אנשי השבט והיה חברו של נקודו. הוא גם היה ראש "שבט היגאהי" אך הוא נתפס כעבד עד מותו אצל "השדים".

דלה מגייס את כל שבטי המדבר ויחד הם כורתים ברית ונעים לעבר מעוזם של ה"שדים", בו בנו עיר גדולה עם פירמידות המועמסות על עבדים וממותות. גם בני שבטו נמצאים בין העבדים וביניהם אוולט, אליה מנסה להתקרב המצביא לשווא. מנהיגם של השבט הוא איש עיוור המכונה "האל" והוא נחשב למשמר התרבות האחרון שלהם. כאשר ייפול "האל" גם הם ייפלו. דלה וטיקטק מצליחים להשתחל לעבר העבדים ולשוחח עם חבריהם אך בחזרה השומרים נלחמים עם טיקטק. השומרים נהרגים אך לבסוף גם הוא מת מפצעיו. "האל" שחושב כי אוולט היא יריבתו שיכולה להרוג אותו מבין שהוא צריך להתמקד בדלה.

אלא שדלה מארגן מרד בעזרת השבטים, העבדים והממותות והם הורסים את העיר ומתקרבים לארמונו של "האל", כאשר קארן נהרג בקרב. בניסיון לעצור אותם "האל" מחליט להעביר את כל סמכויותיו על העבדים ועל אוולט לדלה כדי להניח לו. דלה מהנהן ומתקרב אליו ואז הורג אותו עם החנית הלבנה.

העבדים מתחילים לברוח ולהפיל את שבט "השדים", אך מצביא השבט יורה חץ על אוולט והיא מתה בידיו של דלה. דלה הנרגז הורג את המצביא עם החנית. עם זאת אם השבט מעניקה מכוחה האחרון לאוולט ומחייה אותה, תוך שהיא עצמה מתה.

לאחר הניצחון וקריסת עירם של "השדים", השבטים נפרדים אך שבט "נאקו" מעניק לשבט "יגאהי" מעט זרעי צמחים, מהם יתחילו להתחיל בחיים יציבים של חקלאות.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]