.Acer Inc

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Acer Inc.
宏碁股份有限公司
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה בורסת טייוואן עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Stan Shih עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1 באוגוסט 1976 – הווה (47 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברות בנות
מיקום המטה ניו טאיפיי, טאיוואןטאיוואן טאיוואן
ענפי תעשייה מחשבים, חומרה, אלקטרוניקה
מוצרים עיקריים מחשבים אישיים ומחשבים ניידים, מחשבי לוח, שרתים, רכיבי אחסון אלקטרוניים, צגים, וטלפונים חכמים
הכנסות 234,285,354,000 דולר טאיוואני חדש (נכון ל־2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
רווח תפעולי 24,716,786,000 דולר טאיוואני חדש (נכון ל־2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
רווח 2,632,565,000 דולר טאיוואני חדש (נכון ל־2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 7,240 (נכון ל־2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.acer-group.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Acerסינית: 宏碁股份有限公司; בפין-יין: Hóngqi Gǔfèn Yǒuxiàn Gōngsī; נהגה: "אֵיְיסֵר") היא חברה טאיוואנית ותאגיד רב-לאומי, לייצור חומרה ואלקטרוניקה הממוקמת בעיר ניו טאיפיי, טאיוואן. בין מוצרי החברה ניתן למנות מחשבים אישיים ומחשבים ניידים, מחשבי לוח, שרתים, רכיבי אחסון אלקטרוניים, צגים, וטלפונים חכמים. Acer היא יצרנית המחשבים הרביעית בגודלה בעולם.

בתחילת שנות האלפיים, הציגה Acer מודל עסקי חדש, והפכה מיצרנית למפתחת ומשווקת, ומפקחת על תהליך היצור דרך היצרנים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Acer נוסדה על ידי סטן שאי, אשתו, וחמישה אנשים נוספים בשנת 1976 בשם "מולטיטק" (Multitech). החברה החלה כמפיצה של רכיבים אלקטרוניים ומתמחה בתחום המעבדים. היא ייצרה את מחשבי ה-Micro-Professor, והפכה ליצרנית מחשבים בולטת. שם החברה שונה לאחר מכן בשנת 1987 לשם Acer.

בשנת 1993 דיווחה החברה על רווח של 35 מיליון דולר. סך כל המכירות הוערכו בכ-3 מיליארד דולר בשנת 1994, והרווח עלה ל-205 מיליון דולר. בשנת 1995 התקדמה החברה מהמקום ה-14 למקום ה-9 בין יצרניות המחשב הגדולות ביותר, כאשר היא מאפילה על חברות מתחרות בולטות כגון HP, דל, וטושיבה.

בשנת 1998 החברה עברה שינוי פנימי של ארגון מחדש. לא ניכרה השפעה בעקבות השינוי ומחירי המניות ירדו, והחברה עברה שינוי נוסף. אחת הסיבות המרכזיות לנפילה הגדולה בביצועי החברה בעולם היא העסקה שחתמה עם יבמ ביוני 1999. היקף עסקה זו, שנחשבה בזמנה לעסקה הגדולה ביותר שחתמה חברה טאיוואנית עם חברה אמריקאית, היה 8 מיליארד דולר. במסגרתה אמורה הייתה אייסר לרכוש מיבמ כוננים קשיחים, שבבים וציוד נוסף, ואילו יבמ התחייבה לרכוש את מחשבי אייסר בהסכם OEM (הסכם ייצור צד שלישי) שבמסגרתו מייצרת אייסר מחשבים, הנמכרים תחת הלוגו של יבמ. בעקבות ההאטה בשוק המחשבים ב-2000, קיצצה יבמ את היקף ההזמנות מאייסר, והחברה נקלעה למצוקה. ואולם בזאת לא תמו צרותיה. ב-2000 איבדה מנייתה 81% מערכה, בזמן שהבורסה בטאיוואן ירדה בכ-44% בלבד. אייסר נאלצה לפטר כ-10% מכוח העבודה שלה ולהציג תוכנית רה-ארגון דרמטית. במסגרת תוכנית זו אייסר נפטרה מעסקי הייצור שלה לטובת התמקדות בפיתוח ועיצוב תוך השארת עסקי הייצור לחברות OEM. בסוף שנת 2000 החליטה אייסר להתפצל לשתי חברות עצמאיות: חברה למחשבי אייסר ממותגים, וחברה המשמשת קבלנית ייצור עבור מותגים אחרים (Wistron).

האסטרטגיה הייתה נכונה, ועבדה במיוחד באירופה, שם הפכה החברה להיות מותג מוביל בתחום המחשבים. בשנת 2003 צמחו מכירותיה של Acer ב-48% לרמה של 4.6 מיליארד דולר, מה שהציב אותה במקום ה-5 מבין יצרניות המחשב בעולם. החברה המשיכה לצמוח ושיפרה את אסטרטגיות השיווק שלה, ובשנת 2006 מכירותיה השנתיים עלו על 16 מיליארד דולר. נתח השוק של Acer ירד באמריקה במקביל לעליה גדולה באירופה.

בשנת 2008 רכשה החברה את חברת פאקרד-בל (Packard Bell) האמריקאית, מ-NEC (אנ') היפנית.

פעילות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייסר נכנסה לשוק הישראלי ב-1994 עת יצרה שותפות עם יורוקום. באוקטובר אותה שנה הודיעה על כוונתה להקים בראש העין קו ייצור מחשבים משותף עמה. במאי 96' נחנך קו הייצור שהופעל באמצעות חברה-בת חדשה, אייסר-יורוקום ישראל. המפעל אמור היה לייצר כ-3,000 מחשבים בחודש ולספק את צרכיה של ישראל והמזרח התיכון כולו. ב-95' מכרה אייסר בישראל 8,000 מחשבים, כ-4% מהמחשבים שנמכרו בישראל באותה שנה. המפעל אמור היה לשנות את מעמדה בשוק המקומי, ואולם עד פברואר 98' הוא ייצר רק כ-1,000 מחשבים בחודש. בתקופה זו הוחלט להרחיב את המפעל בעקבות זכייה של אייסר במספר מכרזים ארגוניים גדולים, בהם: תע"א, חברת החשמל, מיחשוב כל המתנ"סים בישראל ועוד.[1] ואולם, בסוף 1998 עלו היחסים בין אייסר ויורוקום על השרטון עקב סירובה של אייסר להיענות לדרישתה של יורוקום מאייסר להגדיל את ההשקעה שלה בפעילות בישראל כדי לקדם את מכירות המחשבים. נציגי אייסר שביקרו בישראל מתחו ביקורת על העובדה שנתח המכירות בשוק המחשבים הישראלי ממשיך להיות נמוך, בהשוואה להצלחות בשווקים באירופה ובארצות הברית, בין השאר עקב המתיחות הפוליטית בין ישראל - לבין העולם הערבי והמוסלמי, שסירבו לקנות מחשבים שנוצרו או אף הורכבו בישראל.

הם לחצו על יורוקום להגדיל את היקף המכירות בישראל.[2] ואכן, במרץ 1999 בוטלה השותפות בין אייסר ויורוקום, וזו האחרונה מכרה את קו ייצור המחשבים והשיווק שלה בישראל לחברת קומפיוטרסטור מפתח תקווה ב-5 מיליון דולר.[3] המפעל בראש העין נסגר וחלק ממנו הועבר לפתח תקווה.

בראיון ב-2009 ל"דה מרקר" אמר יאשה מקנוז, נציג אייסר בישראל, כי "אייסר פעילה בישראל בעיקר בשוק הפרטי, שמהווה כ-70% מכלל הפעילות, כאשר המגזר העסקי תופס רק כ-30%. אנחנו פועלים כאן בעזרת שני מפיצים, טכנו-רצף וניופאן. לשוק העסקי יש המון פוטנציאל, וכבר כיום יש ל-ACER הסכמים עם מפעל הפיס והחשכ"ל לאספקת מחשבים, להם נמכרו כ-4,000 מחשבים ניידים תוך חמישה חודשים. אנחנו רוצים לבנות בישראל מערך הפצה, לסקטור העסקי, עם שלושה-ארבעה מפיצים".[4]

מוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא .Acer Inc בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]