תקורה (מחשבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תקורהאנגלית: Overhead) היא שימוש במשאבים באופן שאינו תורם באופן ישיר לביצוע משימה. במערכות מחשב המונח תקורה מתייחס לניצול משאבים כמו: מעבד, זיכרון, רוחב פס ומשאבים אחרים. כך למשל, מערכת הפעלה היא תקורה, משום שהיא אינה מבצעת עבודת יישום. המטרה היא להפחית את התקורה ככל שניתן. לפעמים הפחתת תקורה באה על חשבון דברים אחרים, כגון: זמן פיתוח יישום. במקרים כאלה מנסים למצוא את נקודות האיזון בה מפחיתים את התקורה במשאבי מחשב ומפחיתים למינימום את הפגיעה בהיבטים אחרים.

תקורה בתקשורת נתונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקשורת נתונים, תקורה (לעיתים נקראת כותרת[1]; באנגלית: Header) היא רצף הבתים הפותח חבילת נתונים העוברת בין שתי תחנות. התקורה אינה מכילה בתוכה את תוכן המסר המועבר אלא את נתוני התקשורת הנוגעים לחבילה, ובהם סוג הפרוטוקול שהיא שייכת אליו, כתובות תחנות המקור והיעד, גודל חלק המסר המצורף, עדיפות, המספר הסידורי ומידע לצורך בדיקת שגיאות שתבוצע בתחנת היעד למסר המתקבל יחד איתה.

לפרוטוקולים שונים במודל השכבות ברשת תקשורת קיימות תקורות שונות. בפרוטוקול UDP כוללת התקורה 8 בתים ומכילה את פורט המקור והיעד, גודל המסר ומידע לבדיקת שגיאות, התקורה בפרוטוקול TCP המקביל מכילה גם את המספר הסידורי של ההודעה, את האישור על קבלת ההודעה הקודמת, גודל חלון השליחה ופרטים נוספים וגודלה 20 בתים.

בחבילת IP כוללת התקורה מידע על גרסת הפרוטוקול (IPv6/IPv4), "זמן החיים" שנותר לחבילה (TTL), מידע האם החבילה מהווה חלק מפיצול שנעשה במהלך השליחה ופרמטרים נוספים. בסך הכל מכילה התקורה בין 20 ל-60 בתים. התקורה המרבית האפשרית בפרוטוקול זה היא כ-10% (במקרה של חבילה בגודל מינימלי של 576 בתים אך עם תקורה בגודל המרבי של 60 בתים).

בחבילת Ethernet מכילה התקורה בנוסף לכתובות ה-MAC של המקור והיעד גם את השדה - Preamble (סדרה של 7+1 בתים שיוצרים את הרצף 10101011....1010110 הפותח את ההודעה ומשמש לסנכרון בין התחנות).

תקורה במעבד[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקורה במעבד היא זמן המעבד שמנצלות תוכנות תשתית, כגון: מערכות הפעלה, מוניטור ניהול טרנזקציות, תקשורת נתונים. מקרה קיצוני של תקורה גבוהה הוא לולאה אינסופית בתוכנת תשתית. במקרה זה לא תבוצע שום עבודת יישום. גם לולאה אינסופית בתוכנת יישום, עלולה לגרום לתקורה גבוהה. תקורת המעבד תלויה בתקורת רכיבים אחרים. במצב של עומס גבוה על הזיכרון (Thrashing), עלולה תקורת המעבד לגדול באופן משמעותי, משום שמנגנון הדפדוף של מערכת ההפעלה, עלול לנצל את מרבית זמן המעבד.

תקורה בזיכרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקורה בזיכרון הוא החלק ממנו המנוצל על ידי רכיבי תשתית. למשל כל מקטע זיכרון מוקצה בערימה בדרך כלל מכיל מצביע לסגמנט הבא, כמו כן קיטוע (פרגמנטציה) גורם פעמים רבות לתקורה גבוהה של הזיכרון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מחשבים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.