תמר רותם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמר רותם
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 10 בינואר 1965 (בת 59) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תמר רותם (נולדה ב-10 בינואר 1965) היא עיתונאית, סופרת, מבקרת ספרות ועורכת ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בחיפה וגדלה בבני ברק, בת למשפחה חרדית בת 7 ילדים. אמה היא הסופרת יהודית רותם. בוגרת סמינר בית יעקב ע"ש שצ'רנסקי בתל אביב. בוגרת תואר ראשון בספרות ובבלשנות אנגלית באוניברסיטת בר-אילן, בוגרת תוכנית העמיתים של עלמא בית לתרבות עברית[1]. ב-2022 זכתה בפרס שר התרבות לסופרים בראשית דרכם על ספרה "מעבר לים" (שוקן).[דרוש מקור]

ב-1996 החלה לכתוב במקומון "צומת השרון" של רשת שוקן וערכה את מגזין הפנאי שלו. ב-1997 החלה לעבוד בעיתון "הארץ", כעורכת-משכתבת ולכתוב מדור חינוך. מראשית שנות ה-2000 סיקרה את החברה החרדית בעיתון "הארץ" והתמקדה בין השאר בתהליכי שינוי בחברה זו ובמתח בין הקצנה לפתיחות, שמרנות ומודרניות. הפנתה זרקור לבעיות החברה החרדית, העוני, מצוקת הדיור, הנשירה, האפליה כלפי ספרדים, מצוקות הנשים החרדיות, אלימות נגד נשים ומסורבות גט. התמחתה בקבוצות חרדיות קיצוניות. חתומה, בין היתר, על גילוי נשות הטליבאן. מנגד ליוותה מקרוב את מהפכת ההתמקצעות וההשכלה בציבור החרדי ואת היציאה בשאלה של יחידים ומשפחות[2]. בשנים אלה כתבה גם כתבות מגזין ופרסמה ראיונות ומאמרי דעה. ב-2013–2015 הייתה כתבת התרבות של מוסף גלריה וסיקרה תיאטרון ומחול וכן כתבה ביקורות ספרות.

ב-2015, השתתפה בסרט "גרסה דינקותא" של אחותה נועה רוט, יוצרת קולנוע דוקומנטרי, על סיפור משפחתה[3]. הסרט התחרה בפסטיבל דוקאביב[4].

מאז 2016 היא כתבת עצמאית, כותבת ועורכת ספרים, מפרסמת ביקורות ספרות במוסף ספרים בהארץ וכן כותבת פרוזה.

ב-2021 ראה אור ספרה הראשון, "מעבר לים" שראה אור בהוצאת שוקן. הרומן - המבוסס על מכתבים משפחתיים ומסמכים רבים - מספר על חמש שנים שבהן עשה האמן נחום גוטמן בבירות האמנות הסוערות של אירופה בראשית שנות ה-20 של המאה העשרים ומשרטט את דיוקן האמן כאיש צעיר. בתחקיר טקסטואלי ראשון מסוגו חשפה לראשונה את דמותה של פ"פ, הלוא היא פרידה פליגלמן, אהובתו של גוטמן שהייתה אנתרופולוגית וסופרג'יסטית פורצת דרך. הצעירה האמריקאית היהודייה שגוטמן קשר עמה את חייו באותן שנים מאירה את דמותו של האמן באור חדש[5].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתגוררת בתל אביב-יפו, אם לשניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]