תכנות חזותי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תכנות ויזואלי)
הגרסה העברית של סביבת הפיתוח Scratch (הגרסה הישנה). מהפופולריות בשפות המחשב בעלות תכנות חזותי, למתחילים בכל הגילאים.
דפדפן השאילתות של חברת MySql שבעזרתו אפשר לבנות שאילתות SQL באופן חזותי, הוא למעשה GQBE
תכנות חזותי של המחרוזת :" Hello world !" במיקרוביט באמצעות ממשק makecode
תמונת מסך של Visual Basic 6 שמדגימה כתיבה של התוכנית Hello world. התכנות עצמו אינו חזותי, רק אופן הנחת האלמנטים ועיצובם במסך התוכנה.

תכנות חזותי הוא שיטה לפיתוח תוכנה שבה כדי לחולל קוד מקור משתמשים במטפורות של אייקונים המסמלים קטעי קוד ואף מודולים שלמים של תכנות, ובו "מניחים" על גבי טופס את קטעי הקוד ואת הפרמטרים שלהם, מתוך רשימות בחירה ותיבות סימון, על ידי גרירה ושחרור בלוקים המייצגים פקודה או מספר פקודות בתכנות. תכנות זה מתבצע לרוב בסביבת פיתוח משולבת (IDE) כשבנוסף לתכנות החזותי יש בה גם מהדר, Debugger וכדומה.

התכנות בשיטה הזו ידידותי למתכנת, מקצר את זמן הפיתוח ומאפשר גישה קלה לתכנות. בכל שפות הפיתוח גישה זו משולבת במידה מסוימת, גם בשפות עיליות טהורות כמו ++C, פסקל ו-Java משולבות באופן כלשהו גישה של תכנות חזותי.

תחום נוסף שבו משולב תכנות חזותי הוא תחום עיבוד המידע ובסיסי הנתונים, שם אפשר באמצעות מסך GQBE לחולל את הקוד של שפת ה-SQL באמצעות גרירת שדות וטבלאות, ואף לשלב בין כתיבה ידנית טקסטואלית לבין כתיבה חזותית.

בשיטה זו של כתיבה חזותית ישנו חיסכון בהקלדה מיותרת ומניעת שגיאות כתיב. אין צורך לנחש את הפקודות או השיטות השונות, דבר זה יכול להקל על המתכנת המתחיל, אבל הוא גם טוב למתכנת עתיר ניסיון, שאיננו רוצה לכתוב מחדש את הפקודות ולהסתכן בתחביר לקוי.

חברות החלוצות בשיטה זו היו חברת בורלנד עם מחולל היישומים פרדוקס וחברת התוכנה הישראלית מג'יק, שהוציאו מוצרים חזותיים עוד בימי מערכת ההפעלה DOS.

כיום בסביבות פיתוח חדשניות משלבים גם בכתיבת טקסטואלית תכנות חזותי באופנים שונים, כמו הופעת רשימת פקודות או רשימת פרמטרים, כאשר כותבים פקודה מסוימת לשם הקלה על הכתיבה או הוספת כפתורים המחוללים קוד. גם בתיבת העריכה של ויקיפדיה אפשר לראות בהוספת כפתורים המחוללים פקודות פנימיות בסוג של תכנות חזותי.

לצד הביקורת על התכנות החזותי שהוא מראש מגביל את המתכנת ומצמצם את דמיונו ואת יכולתו ויוצר מתכנתים שאינן מכירים את הקוד הבסיסי, ישנה הערכה רבה לסוג זה של תכנות, במיוחד כאשר הוא איננו מגביל את האפשרות של התכנות הטקסטואלי, אלא עומד לצידו ומשלים אותו.

דוגמאות לשפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סביבת הפיתוח של app inventor 2 - מסך הפקודות הניתנות לגרירה

שפות הידועות בשימוש בתכנות חזותי הן VB המייצרת קוד בשפת בייסיק, דלפי היוצרת קוד בשפת פסקל ומחולל היישומים אקסס המאפשר ליצור יישום בסיס נתונים שלם, בלי כתיבת שורת קוד. לאחר מהפכת הדוט נט, נוספו שפות כמו VB.NET ו-C# לתכנות החזותי. ובהן חוזק והועמק התכנות החזותי בהיבטים נוספים.

Visual Basic אינה נחשבת לשפת תכנות חזותית גרידא, כיוון שהתכנות עצמו נעשה על ידי טקסט. ה-IDE שלה כולל עיצוב חזותי ונח על ידי גרירה ושחרור אלמנטים הניתנים לתכנות בצד הטקסטואלי "מאחורי הקלעים".

השפה app inventor(אנ') לפיתוח יישומי מובייל, משלבת הן IDE ויזואלי, היינו גרירת אלמנטים (כמו VB), והן פקודות ויזואליות (כמו סקראצ')[1].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפות תכנות חזותיות נפוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תכנות חזותי בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]