תחנת הרכבת כפר ג'יניס

תחנות רכבת היסטוריות בישראל רכבת ישראל
כפר ג'יניס
שרידי תחנת הרכבת כפר ג'יניס
שרידי תחנת הרכבת כפר ג'יניס
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה בזמן מלחמת העולם הראשונה
סגירת התחנה כתחנת נוסעים ב-1933
כתחנת משא בשנות ה-50
מיקום
מיקום ממזרח לנמל התעופה בן-גוריון, סמוך למתקני התעשייה האווירית
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°59′43″N 34°54′26″E / 31.995221°N 34.907331°E / 31.995221; 34.907331
תחנות סמוכות תחנת הרכבת לוד, תחנת הרכבת ראש העין דרום, תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על התחנה
קווים העוברים בתחנה המסילה המזרחית עריכת הנתון בוויקינתונים
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תחנת הרכבת כפר ג'יניס או תחנת הרכבת תעופה (שם קודם באנגלית Kafr Jinis) היא תחנת רכבת היסטורית על המסילה המזרחית. התחנה שכנה בקטע המסילה בין לוד לראש העין, ממזרח לנמל התעופה בן-גוריון ובסמוך למקום בו נמצאים בימינו מתקני התעשייה האווירית, איירפורט סיטי וצומת אלעל. התחנה עתידה לשוב ולפעול עם פתיחתה המחודשת של המסילה המזרחית החדשה בשנת 2026.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחנה נושאת את שמו של כפר ג'נס, שהיה מיושב בתקופה הממלוכית ובתקופה העות'מאנית. חלק מהכנסות המיסים של כפר ג'נס הוקדשו למוסד העימארה אל-עאמרה, מוסד הצדקה הגדול שהקימה הורם סולטאן, אשתו המועדפת של סולימאן הראשון בירושלים בתקופה העות'מאנית.[1][2]

בזמן מלחמת העולם הראשונה הוקמה על ידי הטורקים המסילה המזרחית. במהלך כיבוש ארץ ישראל על ידי הבריטים בנו כוחות ההנדסה מסילות ברזל ששימשו כקווי אספקה אל החזית. לאחר כיבוש לוד ורמלה והמשך התקדמות הכוחות צפונה, הוקמה במקביל למסילה המזרחית מסילה צרה ברוחב 2.5 רגל (כ-762 מ"מ) מתחנת הרכבת לוד אל תחנת ראש העין. בסמוך לכפר ג'יניס התפצלה ממנה לכיוון מזרח מסילה עד לכפר א-לובאן שנבנתה דרך בית נבאלא, לאורך נחל בית עריף.[3] לאחר המלחמה הורחבה המסילה המזרחית לרוחב תקני והמסילה הצרה פורקה. על בסיס התוואי לא-לובאן נבנתה שלוחה ברוחב תקני בת 4.5 קילומטרים לבסיס הצבאי שהוקם בסמוך לבית נבאלא.[4] בסמוך לנקודת ההתפצלות הוקמה תחנת רכבת ששירתה את תושבי המקום כמו גם את נמל התעופה שהוקם בסמוך, אך שרות הנוסעים הופסק ביולי 1933.[5] בזמן מלחמת העולם השנייה נבנתה שלוחה נוספת מעט מצפון לתחנה לכיוון מערב אל הבסיס הצבאי בתל השומר (אז תל ליטווינסקי). השימוש בשתי השלוחות הופסק אחרי מלחמת העצמאות, אך התחנה המשיכה לשמש תחת השם "תעופה" עוד מספר שנים רכבות משא שהובילו דלק לשדה התעופה ושמשה גם כתחנת רכבת תפעולית, אך השימוש בה נפסק בשנות ה-50.

במקום יש מסילה בודדת וניתן לראות בצד המסילה שרידים של מספר מבנים ישנים ששימשו את התחנה. באזור בית עריף, כפר טרומן ושוהם ניתן למצוא שרידי סוללה וגשרים של השלוחה לבית נבאלא ולא-לובאן. כ-2.5 קילומטרים מדרום למקום התחנה, חוצה מסילת ירושלים - גנות את המסילה המזרחית, כאשר הראשונה מחוברת לאחרונה בקשת מסילתית מכיוון נמל התעופה בן-גוריון לכיוון לוד. חיבור הקשת לקו הרכבת למודיעין קיבל את השם "צומת תעופה מערב" והחיבור למסילה המזרחית קיבל את השם "צומת תעופה דרום", המשמרים את השם העברי של הצומת ההיסטורי בתחנה.

חידוש התחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.

במסגרת פיתוח מסילות הרכבת ותכנון מחדש של המסילה המזרחית החדשה מתוכננת הפעלתה מחדש של התחנה תחת השם החדש - תחנת הרכבת שוהם. התחנה אמורה לשרת את תושבי היישוב שוהם, איירפורט סיטי ואת עובדי התעשייה האווירית שנמצאת בסמוך. תחנה זו מתוכננת להיפתח עם חנוכת המסילה המזרחית החדשה בשנת 2026.

באוקטובר 2019 פרסמה רכבת ישראל מכרזים בקטע D בפרויקט המסילה המזרחית החדש. המכרז כולל את תכנונה של תחנת תעופה-שוהם החדשה ביחד עם גשר להולכי רגל אל קריית שדה התעופה המתוכנן לעבור מעל כביש 40 ואת שדרוג והכפלתה של מסילת הרכבת באורך 7.5 ק"מ בין התחנה לכיוון תחנת הרכבת לוד. מקטע הפרויקט הצפוני לתחנה הוא מקטע C והוא כולל בין היתר את הכפלתה של מסילה באורך 17 ק"מ עד לאזור ראש העין.[6] שדרוג המסילה יכלול אף הפרדה מפלסית מתחת למחלף אל על העתידי.

במאי 2023 משרד התחבורה פרסם מכרז להקמת תחנת רכבת בשוהם[7].

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רועי מרום, גִ'נְדַאס בשערה של לוד: אבן פינה לחקר העורף הכפרי של העיר 1948-1459, לוד-דיוספוליס 7, 2021, עמ' 19-16
  2. ^ יניר מילבסקי ויהודה רפיואנו, ח' כפר ג'יניס, 2974-A*, עתיקות 113, 2001, עמ' 97-93
  3. ^ Paul Cotterell, The Railways of Palestine and Israel, p. 24
  4. ^ Paul Cotterell, The Railways of Palestine and Israel, p. 33
  5. ^ מגזין HaRakevet גיליון 69, יוני 2005, עמוד 15
  6. ^ הדמיות תחנת תעופה בהודעת דוברות רכבת ישראל, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות, 23 באוקטובר 2019
  7. ^ אסף גולן, מיזם "המסילה המזרחית": תחנת הרכבת שוהם יוצאת לדרך, באתר ישראל היום, 16 במאי 2023