תחבורה היום ומחר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תחבורה היום ומחר
תחום תחבורה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון פרדס חנה-כרכור עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.transportation.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תחבורה היום ומחר הוא ארגון שהוקם ב-1998 כדי לקדם תחבורה בת קיימא בישראל.

על פי השקפת הארגון, עידוד תחבורה בת קיימא יתרום לכלכלת המדינה, לחברה ולאיכות הסביבה.

אמצעי תחבורה בת קיימא שהארגון שואף לקדם כוללים בתוכם מערכות תחבורה ציבורית להסעת המונים (כמו הרכבת הקלה בירושלים ונתיבי BRT), וכן עידוד לרכיבה על אופניים, תכנון ערים שיעודד הליכה ברגל. במקביל הארגון מקדם יוזמות חקיקה שיפחיתו את הכדאיות בשימוש ברכב הפרטי, לדוגמה הרפורמה בליסינג שהיה שותף לה בשנת 2007.

כדי להעלות את המודעות בציבור ולקדם את הנושא בסדר היום של מקבלי ההחלטות, מופיעים אנשי הארגון בתקשורת, עורכים סדנאות לאנשי מקצוע ומשתתפים בהליכי תכנון ברשויות המקומיות ובכנסת, מול משרדי האוצר והתחבורה. אתר הארגון מרכז את המידע בנושא.

אנשי הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט כל חברי הוועד המנהל של "תחבורה היום ומחר" הם אנשי מקצוע ואקדמיה מתחום התחבורה, ועליהם נשענת האג'נדה של הארגון. ביניהם פרופ' דוד מהלאל מהטכניון; אינג' פנחס בן שאול שעמד בראש מנהל התכנון והפיתוח של רכבת ישראל בשנים 1990-2000; חני כהן-כספי, מתכננת תחבורה העובדת היום באגד; וח"כ לשעבר מטעם סיעת מרצ מוסי רז שאינו מומחה תחבורה, אך הוא פעיל ציבורי בולט למען דו קיום וסביבה; ד"ר נירית טופול, מרצה למדיניות וממשל במכללת הדסה בירושלים; עו"ד אלונה וינוגרד, מנכ"ל העמותה לחופש המידע; אופיר כהן, יועץ תחבורה בכיר בחברת רום הנדסה; מנהלת העמותה מאז שנת 2007 היא תמר קינן, בעלת תואר שני במסלול תחבורה מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון.

תחומי העניין שבהם עוסקים חברי הוועד המנהל הם תכנון שימושי הקרקע, תחבורה ציבורית, בטיחות בדרכים, צדק חברתי ותחבורה, איכות הסביבה ועוד.

דמות מרכזית בהתהוות הארגון היא של פרופסור קרל מרטנס, בעבר יו"ר הוועד המנהל ומנכ"ל הארגון והיום פרופסור בטכניון. השפעתו על תחומי התוכן, ובניית הקשרים המקצועיים עם גורמי ממשל, חברה אזרחית ואקדמיה הייתה מכרעת.

פעילות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לקידום תחבורה ציבורית ושבילי אופניים, הארגון מקדם יוזמות חקיקה שנועדו להפחית את השימוש ברכב פרטי שהולך ומתרחב בישראל בשני העשורים האחרונים.

במסגרת עבודתו מול גופים שונים במשק, בשנת 2009 הארגון הוציא לאור את "המדריך למעסיקים"[1] שבו הוצעו כלים למנהלים במגזר העסקי כיצד לעודד את עובדיהם לוותר על הרכב הפרטי ולהגיע למקום העבודה בתחבורה ציבורית, ברגל או באופניים.

הארגון היה מעורב בשינוי חישוב ערך ההטבה למס של רכבי חברה וליסינג, שנכנס לתוקף בינואר 2010, והמלצותיו שולבו ב"דוח הוועדה למיסוי ירוק"[2] של רשות המיסים ו"דוח הוועדה לצמצום זיהום אוויר"[3] בהובלת המשרד להגנת הסביבה. הארגון היה שותף בפורום לקידום ארגון נקי ובהעברת חוק אוויר נקי, הישג עליו זכה הפורום בפרס הגלובוס הירוק לשנת 2009.

בדצמבר 2010 העבירה הכנסת את חוק מוקד המידע בתחבורה הציבורית[4] שאותו יזם הארגון, וזה נכנס לתוקפו בתחילת 2012. החוק מחייב את החברות מפעילות התחבורה הציבורית לפרסם את מסלולי הקווים ותדירותם בכל תחנה ותחנה, זאת כדי לשפר את רמת השרות ולהעלות את הביקוש לשימוש בתחבורה ציבורית.

בנובמבר 2012, לאחר מאבק ארוך של פורום ארגוני תחבורה בראשות תחבורה היום ומחר, (בפורום חברים ארגונים נוספים למשל אדם טבע ודין, מגמה ירוקה והחברה להגנת הטבע) פרסם משרד התחבורה את דו"ח ריבה[5] המנטר את רמת השרות של חברות האוטובוסים ובאמצעותו מפקח המשרד על החברות ומוודא שהן עומדות בתנאי המכרזים שלהן.

לאחר הבחירות לכנסת ה-19 בראשית 2013 חבר הפורום לחברי הכנסת תמר זנדברג ממרצ ויריב לוין מהליכוד להקמת השדולה לתחבורה בת קיימא בכנסת.

ב-2011 הקים הארגון את פורום תחבורה וקהילה על מנת לתת מענה לבעיות תחבורה ברמה המקומית, ובמסגרתו קבוצות פעילים יוזמות ומקדמות פתרונות של תחבורה בת קיימא באזורי מגוריהם שבהם מערך התחבורה הציבורית אינו מספיק או אינו קיים כלל.

בין הישגיהם של פעילי הפורום הפעלת קווי תחבורה ציבורית קבועים למכללת תל-חי, ושאטלים לתחנת הרכבת בנימינה שמשרתים את תושבי האזור בחינם. חלק נכבד משיתוף הפעולה של הארגון עם הקהילה בא לידי ביטוי בפרויקט "העתיד הולך ברגל"[6] שמקדם הליכה רגלית של תלמידים לבתי הספר על מנת להקנות להם הרגלים בריאים, לצמצם את מספר כלי הרכב בסביבת בתי הספר ולשפר את איכות האוויר בסביבת מגוריהם.

כדי לסייע לפעילים מקומיים עצמאיים או מאורגנים להוביל יוזמות מקומיות, ב-2012 פרסם הארגון את "המדריך לפעילים"[7], שעיקרו עוסק בהכרת הגופים הרלוונטיים ובדרכי העבודה מולם.

בראשית שנת 2013 פרסם הארגון כנדבך משלים למדריכים הקודמים את "המדריך לרשויות המקומיות"[8], שמטרתו הדרכת הגורמים המקצועיים בעיריות ובמועצות המקומיות כיצד לפעול מול משרדי הממשלה, בראשם משרד התחבורה, וחברות האוטובוסים לקידום תחבורה ציבורית ברמה המקומית.

בנוסף לאלה, הארגון מארגן ועורך מדי שנה מאז 2007 את כנס יום תחבורה ציבורית, בו נידונים הנושאים שעל הפרק בהשתתפות מהנדסי תחבורה וערים, חברי כנסת, שרים ונציגי חברות התחבורה הציבורית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]