תומאס קוק ובנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס קוק ובנו
Thomas Cook and Son
תומאס קוק, מייסד החברה
נתונים כלליים
מייסדים תומאס קוק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1849–2002 (כ־153 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה שירותים פיננסיים, מלבד ביטוח ופנסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרסומת לטיול בארץ הנילוס ובארץ ישראל, 1902
תיאור פעילותה של החברה לקראת מסע וילהלם השני לארץ ישראל, 1898

תומאס קוק ובנואנגלית: Thomas Cook and Son) הייתה חברת נסיעות, שהוקמה על ידי תומאס קוק, הנחשבת לחברת הנסיעות הראשונה בתקופה המודרנית. החברה, שהוקמה באמצע המאה ה-19 וזכתה להצלחה רבה. בספטמבר 2019 הגישה חברת האם קבוצת תומאס קוק בקשה לפשיטת רגל[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקים החברה, תומאס קוק (אנ') (1808–1892), היה כומר בפטיסטי יליד העיירה דרבישייר שבאנגליה. במהלך המתנה לקו מרכבה עלה אצלו הרעיון להקים חברה שתקל על נסיעות. ב-5 ביולי 1841 הוא ארגן מסע של 570 מפגינים מלסטר באמצעות רכבת לעיירה לאפבורו (Loughborough) הסמוכה. קוק הסדיר את התשלום לחברת הרכבת בעבור הנסיעה והאוכל במהלכה, וקיבל עמלה על שירותיו. מסע זה היה הראשון שבו נשכרה רכבת לשימוש פרטי.

במהלך השנים הבאות הוא המשיך בניהול נסיעות מאורגנות של לחברות ולתלמידי בית ספר, ובשנת 1844 חתם לראשונה על הסכם קבוע להתקשרות עם חברת הרכבות של מחוזות מידלנד (Midland Counties Railway). הצלחה זאת הניעה אותו להקים חברה הפועלת תחת שמו. בשנת 1845 הוא ארגן מסע של כמה מאות תיירים מלסטר לליברפול. ב-1846 הוא פשט רגל לאחר ניסיון לא מוצלח לארגן מסע של כ-350 נוסעים מאנגליה לסקוטלנד, ואולם בשנים הבאות הוא הצליח להתאושש וחברת התיירות שלו החלה להצליח. בשנת 1851 הוא ארגן נסיעות המוניות לביקור בתערוכה הגדולה שנערכה בלונדון. בשנת 1855 הוא ארגן את הסיור הראשון מחוץ לגבולות בריטניה, שבו הוא הדריך שתי קבוצות לבלגיה, הולנד, צרפת - שם המסע כלל ביקור בתערוכה בינלאומית וגרמניה. בשנים הבאות הסיורים הבינלאומיים של החברה גדלו בהקפם, וכללו לא רק את אירופה אלא גם את ארץ ישראל ומצרים. השפעתו במצרים הייתה כה רבה עד שהיו שכינו את תעלת סואץ בשם 'תעלת קוק'.

ב-1865 הוא נכנס לשותפות עם בנו, ג'יימס מייסון קוק, שהיה בעל חוש עסקי מפותח, והם קראו לחברה שלהם 'תומאס קוק ובנו'. משרדי החברה שכנו בלונדון, ובבעלותם היה מלון הסמוך למשרדים, ובו חנות לציוד למטיילים הכולל מדריכים, מזוודות, טלסקופים וכו'. באותה שנה נסע תומאס קוק לראשונה לארצות הברית והחל להרחיב את פעולות החברה ליבשת אמריקה. בשנת 1872, בגיל 63, יצא תומאס לסיור סביב העולם: באוניה לניו יורק, משם ברכבת לסן פרנסיסקו, משם באונייה ליפן ומשם לסין (אזור), סינגפור, הודו, מצרים וארץ ישראל, טורקיה, יוון, איטליה וצרפת. המסע המורחב ארך 222 יום, ובהמשך הפך לאירוע שנתי, ששימש השראה לספר מסביב לעולם בשמונים יום.

בשנת 1878 הביאו חילוקי דעות בין תומאס קוק לבנו ג'יימס לפירוק השותפות ביניהם, והבן השתלט למעשה על החברה. ג'יימס קוק הרחיב מאוד את פעילות החברה מחוץ לאנגליה. בשנת 1890 תומאס וג'יימס הלכו שניהם לעולמם, והחברה עברה לידיהם של שלושת בניו של ג'יימס קוק. בשנת 1928 נמכרה החברה במפתיע לחברה הבלגית Wagons-Lits, שהייתה המפעילה של האוריינט אקספרס והמתחרה הרצינית היחידה של תומאס קוק ובנו[2]. החברה המשיכה לשגשג תחת ההנהלה החדשה, אך משנכבשה פריז במהלך מלחמת העולם השנייה והמשרדים הראשיים של Wagon-Lits נוהלו תחת שליטה נאצית, החרימה הממשלה הבריטית את הפעילות האנגלית של החברה. החברה המשיכה לפעול תחת ניהול ממשלתי, ובשנת 1941 עברה השליטה בחברה לתאגיד חברות הרכבת הבריטיות. בשנים שלאחר המלחמה המשיכה החברה לשגשג, אך היקף השליטה שלה בשוק התיירות קטן עם השנים בעקבות ייסוד חברות תיירות נוספות.

בשנת 1972 הופרטה החברה ונמכרה לידי הבנק הבריטי 'Midland Bank', ולאחר שבנק זה נכנס לקשיים כלכליים, נרכש חלק נכבד מהחברה על ידי רוברט מקסוול בשנת 1988[3]. בשנת 1992 נמכרה החברה ל-Westdeutsche Landesbank (הבנק השלישי בגודלו בגרמניה).

ב-23 בספטמבר 2019 הפסיקה החברה לפעול לאחר שקרסה תחת נטל חובותיה[4].

חידושים בתחום התיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, חברת תומאס קוק ובנו היא למעשה חברת הנסיעות הראשונה בעולם. ככזו, רבים ממושגי היסוד המוכרים היום בתחום התיירות, הם למעשה חידושים של החברה, ובעיקר של מייסדה תומאס קוק.

  • בשנת 1846, כהכנה למסע התיירות שארגן תומאס קוק לליברפול, הוא בחן היטב את המסלול והוציא לאור חוברת של 60 עמודים המתארת את המסע. חוברת זאת נחשבת לספרון התיירות (brochure) הראשון שהודפס.
  • בשנות ה-70 של המאה ה-19, כחלק מארגון המסעות ברחבי אירופה, התקשר תומאס קוק עם בעלי מלונות ברחבי היבשת וקיבל הנחות לנוסעיו בלינה ובמזון בתמורה להפניית נוסעיו אל אותם מלונות. בעקבות כך הוא הדפיס בשנת 1868 קופונים שאותם הנוסעים יכלו לרכוש באנגליה, ולשלם עבורם תמורת הלינה והמזון במלונות המיועדים ברחבי היבשת.
  • המחאות נוסעים (Traveler's check) - בשנת 1874 החל תומאס קוק בהדפסת מעין איגרות חוב, שלהם הוא קרא 'circular note' ואותם יכלו הנוסעים לרכוש באנגליה ולהחליף בכסף מקומי ברחבי היבשת. אגרות אלו הפכו ברבות הימים להמחאות הנוסעים המקובלות היום.

אחד החידושים המרכזיים בפעילות חברת תומאס קוק ובנו הייתה בהוזלת עלויות הנסיעה והשהייה בחו"ל. בעקבות כך התאפשר לשכבות הביניים לצאת לטיולי נופש ברחבי העולם, זכות שעד לאותה תקופה הייתה שמורה רק למעמד העליון (למורת רוחם הגלויה של אנשי המעמד העליון).

נסיעות מפורסמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1872 הוביל תומאס קוק בעצמו סיור מסביב לעולם, שנמכר לנוסעים ב-210 גינאות לאדם. מסע זה הפך לנוח בעקבות פתיחת תעלת סואץ 3 שנים קודם לכן, ב-1869. הסיור כלל מסע באוניית קיטור מאנגליה לארצות הברית, חציית ארצות הברית לרוחבה ברכבת, משם באונייה ליפן, ובהמשך עבר המסע בהודו ובסין. המסע הראשון נגמר עבור רוב הנוסעים בים האדום, ומשם עלו הנוסעים על אונייה חזרה לאנגליה - בעוד שתומאס קוק עצמו המשיך משם לסיור במצרים וארץ ישראל, טורקיה, יוון, איטליה וצרפת. קוק חזר לאנגליה לבסוף לאחר 222 יום. בהמשך הפכו המסעות מסביב לעולם לאירוע שנתי, ולהצלחה מסחרית גדולה. מסעות אלו היוו את ההשראה לספרו של ז'ול ורן 'מסביב לעולם ב-80 יום'.

בשנת 1884 היה הגנרל האנגלי המפורסם ומושל סודאן צ'ארלס גורדון לכוד בחארטום, בעקבות מצור על כוחותיו של אנשי המרד המהדי. ג'ון מייסון קוק התבקש על ידי הממשלה הבריטית לארגן את הסיוע הלוגיסטי שנדרש עבור כוחות הסיוע שנשלחו לעזרתו של הגנרל גורדון. כוחות הסיוע כללו 18 אלף חיילים, ודרשו העברה של 40 אלף טונות ציוד. אולם כוחות הסיוע לא הצליחו להגיע לחרטום בזמן, ובינואר 1885 נפלה חרטום, והגנרל גורדון הוצא להורג.

בשנת 1898 טיפלה חברת תומאס קוק בצדדים הלוגיסטיים של מסע וילהלם השני לארץ ישראל[5].

בארץ ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ ישראל הייתה כלולה ביעדים של חברת תומאס קוק ובנו. בשנת 1896 התפרסם בהמליץ[6]:

"אדון תומאס קוק, הקבלן הגדול אשר על דגלו יהנו כל התרים [התיירים] העשירים זה שנים רבות, כונן עתה סדר מסע מסודר לכל ימי התקופה הזאת: אחת לשבועיים תצא אניה מיוחדת מליברפול נושאת תרים, ועברה ארץ איטליה, ומצרים, וסוריה, ואזיה הקטנה, ויון, ושבה למקומה הראשון ששים יום אתרי צאתה, והוצאות המסע ששים ליטרה שטרלינג, ליטרה ליום, כי הוריד את המחיר כמעט עד לחציו, וכל תקותו היא רק כי בזאת ירבו הנוסעים מאד..."

בימי המנדט הבריטי פעל סניף החברה בארץ ישראל בהנהלה ערבית (המנהל היה דימיטרי סלמה[7]), ובקרב הציבור היהודי עלו טענות שהיא מחרימה את נותני השירות היהודים[8][9] ואינה חושפת את התיירים ליישוב היהודי בארץ ישראל[10][11]. מנגד, היו ששיבחו את יחסו הטוב של מנהל הסניף ליהודים[12].

בשנת 1953 היה לחברה סניף בירושלים ברחוב דוד המלך וסניף בחיפה[13], אך בסוף מאי 1953 נסגר הסניף בחיפה ועלו שמועות שהיא נענתה לחרם הערבי[14][15].

בשנת 1996 מונתה חברת ארקיע לנציגה של החברה בישראל[16].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס קוק ובנו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תומאס קוק לממשלת בריטניה: חלצו אותנו, באתר כלכליסט, 21 בספטמבר 2019
  2. ^ איחוד שתי חברות מפורסמות, הארץ, 9 בפברואר 1928
  3. ^ דן ארקין, 'תומאם קוק' החלה לפרסם חבילות תיור לישראל, מעריב, 23 בינואר 1990
  4. ^ אתר למנויים בלבד בלומברג, אחרי 178 שנה: ענקית התיירות תומאס קוק התמוטטה - מאות אלפי תיירים עלולים להיתקע, באתר TheMarker‏, 23 בספטמבר 2019
  5. ^ טלגרמות, המליץ, 14 באוגוסט 1898
    דברי הימים מסע הקיסר וילהעלם לארץ ישראל, הצפירה, 2 בנובמבר 1898
  6. ^ מכתבים מירושלים, המליץ, 31 בדצמבר 1896
  7. ^ גנבה גדולה, דואר היום, 24 באוקטובר 1923
  8. ^ חרשת התירות בארצנו, דואר היום, 23 במרץ 1922
  9. ^ תור החמור, דואר היום, 13 במאי 1936
  10. ^ בידי חברת קוק, דבר, 12 בנובמבר 1925
    חברת קוק ומורי הדרך שלה, דבר, 16 באוגוסט 1929
  11. ^ החרם עם היהודים, הארץ, 18 במרץ 1924
  12. ^ תיירים, הארץ, 6 במרץ 1932
  13. ^ קוק שרות נסיעות עולמי, מעריב, 16 בינואר 1953
  14. ^ חב' "קוק" אינה מחסלת עסקיה בארץ, הַבֹּקֶר, 16 בדצמבר 1953
  15. ^ שובה של תומס קוק, הַבֹּקֶר, 9 בדצמבר 1960
  16. ^ אביבה קרול, ‏ארקיע תייצג בארץ באופן בלעדי את חברת התיירות תומאס קוק, באתר גלובס, 5 בנובמבר 1996
  17. ^ מפת ירושלים מתוך Cook's handbook for Palestine and Syria, באתר הספרייה הלאומית, אוסף המפות ע"ש ערן לאור