תום יורק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תום יורק
Thom Yorke
לידה 7 באוקטובר 1968 (בן 55)
ולינגבורו, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה תומאס אדוארד יורק
מוקד פעילות בריטניה
תקופת הפעילות מ-1985
מקום לימודים אוניברסיטת אקסטר, בית ספר אבינגדון עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק אלטרנטיבי, מוזיקה אלקטרונית, ארט רוק
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית, איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים אקס-אל רקורדינגס
שיתופי פעולה בולטים רדיוהד
אטומס פור פיס
בן או בת זוג Dajana Roncione (19 בספטמבר 2020–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.radiohead.com
פרופיל ב-IMDb
חתימה חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס אדוארד יורקאנגלית: Thomas Edward Yorke; נולד ב-7 באוקטובר 1968) הוא זמר אנגלי, סולן להקת רדיוהד. ב-2006 הוציא לאור את אלבום הבכורה שלו, The Eraser, שזכה לביקורות חיוביות[1]. משנת 2009 הוא משמש גם כסולן של הסופרגרופ אטומס פור פיס.

יורק נחשב לאחד המוזיקאים המשפיעים בעולם. ב-2002 המגזין Q דירג אותו במקום השישי ברשימת האנשים המשפיעים בתעשיית המוזיקה[2]. ב-2005 רדיוהד דורגו במקום ה-73 ברשימת "מאה האומנים הגדולים של כל הזמנים "של המגזין רולינג סטון[3] ובשנת 2008 יורק דורג במקום ה-66 ברשימת "מאה הזמרים הגדולים של כל הזמנים" של אותו מגזין[4].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יורק נולד ב-1968 כשעינו השמאלית סגורה לגמרי, ועבר חמישה ניתוחים בילדותו. הוא טוען שבעקבות הניתוח האחרון חלה במחלת הצנחת.

משפחתו של יורק התגוררה באוקספורדשיר. אביו היה פיזיקאי. יורק קיבל את הגיטרה הראשונה שלו בגיל 7. את ההשראה לנגן הוא קיבל לאחר שצפה בגיטריסט של קווין, בריאן מיי מופיע בתוכנית טלוויזיה. השיר הראשון שכתב נקרא "Mushroom Cloud". בגיל 10 הוא הצטרף ללהקה הראשונה שלו בבית הספר הציבורי לבנים, שם הוא פגש את חבריו ללהקת רדיוהד בעתיד, אד או'בריאן, פיל סלוואי והאחים קולין גרינווד וג'וני גרינווד. יורק סיפר כי בית הספר היה גיהנום עבורו ולכן בילה שעות רבות בחדר המוזיקה שבבית הספר. על תהליך בחירת החברים ללהקה סיפר כי פיל נבחר מכיוון שהיה מבוגר יותר ובעל ניסיון, אד נבחר כי היו לו בגדים מעניינים והוא שמע את הסמית'ס, קולין נבחר כי ידע לנגן על גיטרה למרות שלא ידוע היה עדיין האם יהיה טוב גם בנגינה על גיטרת בס וג'וני נבחר כי היה עילוי מוזיקלי ידוע.

ב-1986 הקים יורק עם חברי הלהקה לעתיד להקה בשם "On a Friday", אך הלהקה הפסיקה את פעילותה לאחר זמן קצר, כאשר חבריה הלכו ללמוד באוניברסיטאות. יורק למד באוניברסיטת אקסטר אמנות ואנגלית. בלימודיו הכיר את סטנלי דונווד שמלווה את הלהקה עד היום ואחראי לעיצוב הגרפיקה של כל אלבומיה וכן לעיצוב אלבומי הסולו של יורק. באותה תקופה, הוא עבד כ-DJ.

ב-1987 יורק וזוגתו באותו הזמן, רייצ'ל אואן, היו מעורבים בתאונת דרכים. יורק לא נפגע, אך חברתו סבלה מצליפת שוט[5]. בעקבות התאונה פיתח יורק פוביה ממכוניות, ובעקבות כך השיר "Airbag" (כרית אוויר) מהאלבום OK Computer נכתב.

פעילות מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רדיוהד

ב-1991, הוקמה "On a Friday" מחדש, לאחר שכל חבריה סיימו את הלימודים באוניברסיטאות. באותו זמן, עבד יורק כמוכר חליפות לגברים, עד שהלהקה הוחתמה בחברת התקליטים "Parlophone" ושינתה את שמה לרדיוהד. היא התפרסמה ב-1992, בזכות הלהיט "Creep". הקהל הישראלי הכיר את השיר במקור מהפרסומת הראשונה ששודרה בערוץ 2 לקסטרו, למרות שבאותה פרסומת ביצע את השיר דווקא ירמי קפלן. ב-1993 הגיע יורק עם רדיוהד ל-3 הופעות ברוקסן המיתולוגי בתל אביב, אחר כך חזר איתה להופעות ב-1995 באצטדיון רמת גן וב-2000 ל-3 הופעות, 2 בסינרמה ואחת בתיאטרון קיסריה.

יורק מנגן בעיקר על גיטרה חשמלית, גיטרה אקוסטית ופסנתר, אך הוא יודע לנגן גם בגיטרת בס ובתופים. בנוסף הוא התנסה במוזיקה אלקטרונית. בין השפעותיו המוזיקליות הבולטות ביותר ניתן למצוא להקות כמו הביטלס, טוקינג הדס, פיקסיז, אר.אי.אם, הסמית'ס, הזמרים ניל יאנג, ג'ף באקלי ואלביס קוסטלו, אמן הג'אז צ'ארלס מינגוס והספיק להקליט עם אמנים רבים כמו ביורק, בק, אנקל (די ג'יי שאדו וג'יימס לאוול), פי ג'יי הארווי ועוד. יורק נחשב לאחד הסולנים והכותבים הייחודים והמרשימים בדורו, ונבחר פעם אחר פעם על ידי מגזיני מוזיקה לאחת הדמויות המשפיעות בתעשיית המוזיקה[2]. יורק מרבה לשלב ויברטו ופלצט בשירה והניגוד בין קולו העדין והנקי לבין התכנים המינוריים החוזרים בשיריו הם שניים ממאפייניו הבולטים כזמר ויוצר.

ב-10 ביולי 2006 הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו, The Eraser, ומספר חודשים לאחר מכן יצא EP נוסף, מהלך שרדיוהד עושים כמעט עם כל אלבום, בשם "Spitting Feathers". עד היום הוציא עם להקתו רדיוהד 9 אלבומי אולפן, ועוד מספר אלבומי בי סייד. האחרון שבהם, "Moon shaped pool", יצא במאי 2016. בשנת 2009 הקים יורק להקה חדשה, אטומס פור פיס. הלהקה קמה במקור על מנת לנגן את אלבום הסולו של יורק על במה, אך בהמשך נוצרו חומרים מוזיקליים חדשים והלהקה הוציאה אלבום בכורה, Amok, ב-2013. בין חברי ההרכב נמצאים פלי בסיסט הרד הוט צ'ילי פפרז ונייג'ל גודריץ', מי שהפיק את כל אלבומי רדיוהד. ב-26 בספטמבר 2014 הוציא יורק את אלבום הסולו השני שלו, "Tomorrow's Modern Boxes". האלבום יצא לאור דרך הביטורנט והופק על ידי שותפו הקבוע נייג'ל גודריץ'.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום יורק גר באוקספורד. ניהל מערכת יחסים ארוכה עם רייצ'ל אואן, אמנית ומרצה, אותה הכיר באוניברסיטה. לאחר 23 שנות זוגיות משותפת הזוג החליט להפרד. ב-18 בדצמבר 2016, רייצ'ל אואן נפטרה מסרטן. ליורק ולאואן שני ילדים - נוח, שנולד ב-2001 ואגנס, שנולדה ב-2004. אחיו, אנדי, היה הסולן של הלהקה Unbelievable Truth.

יורק הוא טבעוני[6], תומך בסחר הוגן, מתנגד לגלובליזציה ולארגון הסחר העולמי[7]. הוא גם פעיל בתחום איכות הסביבה. הוא מספר שהוא מעריץ את הכתבות הפוליטיות של נועם חומסקי. באשר לישראל, תום יורק הבהיר כי הוא מתנגד בכל תוקף לחרם תרבותי ואקדמי על ישראל, ואף רמז שלדעתו החרם רק הגביר את כוחו הפוליטי של בנימין נתניהו[8].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תום יורק בהופעה ב-2006

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם אטומס פור פיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]