תא שערה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תא שערה
שיוך איבר קורטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אנטומי שבלול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוליך עצבי חומצה גלוטמית עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (1057) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
מזהה נרולוקס sao1582628662 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תא שערה

תא שערה הוא קולטן חושי הנמצא באדם במערכת שיווי המשקל, ובמערכת השמיעה. בעולם החי משמשים תאי שערה כקולטנים חושיים מכניים גם במערכות אחרות: למשל, במכרסמים משמשות שערות השפם (Whiskers) כמתמירים מכניים לחוש מגע ופענוח מרקמים מהסביבה, אם כי שם לא השערה עצמה היא במבצעת את ההתמרה החושית, אלא קולטנים מכניים המעצבבים אותה ומתרגמים את תנועותיה. תאי השערה באוזן הפנימית מבטאים תעלות יונים בעלות מנגנון פתיחה מכני באמצעותן מסוגל התא להתמיר את תנודת השערה לאות חשמלי. באוזן הפנימית, התא משדר אות אלקטרו-כימי בתגובה לתזוזה של נוזל בשבלול הנגרמת בעקבות פגיעת גלי קול בעור התוף, או בתגובה לתזוזת נוזל באיבר שיווי המשקל הנע יחד עם תזוזת האורגניזם.

אצל היונקים[1], תאי השערה במערכת השמיעה ממוקמים באיבר על שם קורטי (איבר השמיעה) על קרום בזילרי דק בתוך השבלול של האוזן הפנימית. המוח יכול להוות שליטה על תאי השערה ולשנות את פעילותם, ובאמצעות שינוי כימי הוא שולט על יכולות השמיעה.

סידור תאי השערה באוזן הפנימית[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הקרום הבזילרי מסודרים תאי השערה בארבע שורות:

שורה של תאי שערה פנימיים שאחראיים על העברת האות למוח.

שאר השורות מכילות תאי שערה חיצוניים שקשורים, בין היתר, להגברה קוכליארית.

הקצוות של תאי השערה נמצאים בתוך הקרום הטקטוריאלי.

מכול תא שערה יוצאות מספר שערות המחוברות זו לזו בחוטים דקים אל הנוזל שבאיבר הקורטי, הנוזל מהווה ריכוז גבוה של אשלגן. תפקידם העיקרי של תאי השערה הוא לקלוט את גלי הקול ולהפוך אותם לאותות כימיים. האותות הכימיים הללו מועברים כאותות חשמליים במערכת העצבים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תא שערה בוויקישיתוף

}}

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mark F. Bear, Barry W. Connors, Michael A. Paradiso, Neuroscience: exploring the brain, 4. ed, Philadelphia: Wolters Kluwer, 2016, ISBN 978-0-7817-7817-6