תאונת אי שלושת המילין

תאונת אי שלושת המילין
תאריך 28 במרץ 1979 עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום Three Mile Island Nuclear Generating Station עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°09′12″N 76°43′31″W / 40.153333333333°N 76.725277777778°W / 40.153333333333; -76.725277777778
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
התחנה באי שלושת המילין

תאונת אי שלושת המילין היא תאונה גרעינית שהתרחשה ב-28 במרץ 1979 וגרמה להתכת הליבה של כור גרעיני באי שלושת המילין, פנסילבניה, ארצות הברית.

התאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת הכוח הגרעינית באי שלושת המילין הכילה שני כורים. בעת התאונה היה הכור הראשון מושבת עקב תדלוק. בשעה 4:00, מסיבה שאינה ידועה, כשלה מערכת הקירור המשנית של הכור השני. עקב כך התפתח עומס החום שגרר להפסקת פעולת הטורבינה, הגנרטור, ולבסוף הכור. כתוצאה מכך, הלחץ במערכת הראשית החל לעלות.

בכור היה קיים שסתום שאמור היה להיפתח בעת עליית לחץ ולהיסגר לאחר ירידתו. עם עליית הלחץ במערכת, השסתום נפתח, אך בשל תקלה לא נסגר כשהלחץ ירד. במהרה הלחץ במערכת החל לרדת, ובעקבותיו החלו לצאת האדים שבמערכת הראשית. יציאת האדים דרך השסתום הפתוח גרמה לחיישן לדווח לחדר הבקרה כי המערכת מלאה במים, אף על פי שהיא הלכה והתרוקנה מהם. כתוצאה מכך, כיבה המפעיל בחדר הבקרה את מערכת קירור החירום והפסיק את הזרמת המים למערכת. בהיעדר מים מקררים הטמפרטורה בליבת הכור עלתה עוד יותר, וכ-130 דקות לאחר הכשל הראשוני, כיפת הכור התפוצצה ויסודות רדיואקטיביים השתחררו למערכת.

בינתיים המפעילים בחדר הבקרה החליפו משמרות. המפעילים החדשים שמו לב לחום החריג, וסגרו את השסתום, לאחר שיותר מ-120 אלף ליטר מים דלפו מהמערכת. כ-165 דקות לאחר תחילת האירוע הגיעו המים המזוהמים לגלאים, ואזעקה נשמעה. בזמן זה רמת הרדיואקטיביות הייתה גבוהה פי 300 מהמצופה. שבע שעות לאחר מכן, הוחל בהזרמת מים למערכת, אך רק כעבור 9 שעות נוספות, החום בכור החל לרדת. חלקים גדולים בכור הותכו. בשבועות הבאים שוחררו כמויות גדולות של גזים רדיואקטיביים לאטמוספירה, אך רק כמות קטנה מהם הייתה יוד-131, המסוכן לבריאות. לפי דיווחים רשמיים של סוכנויות ממשל בארצות הברית, התאונה לא גרמה למקרי מוות או לפציעות.

לקחים מהתאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות התאונה הופקה שורת לקחים, בראש ובראשונה כאלה הקשורים לטעויות אנוש בעת לחץ. מערכת החירום בכור עבדה, אך עקב טעות של המפעיל בחדר הבקרה היא כובתה, דבר שאפשר לתאונה לקרות. בנוסף הופקו לקחים הנוגעים לתפעול הכור ולשינויים טכנולוגיים שייושמו בכורים בתחנות כוח גרעיניות העתידות לקום. עם זאת, מאז התאונה כמעט לא הוקמו תחנות כוח גרעיניות נוספות בארצות הברית, למעט אלו שבנייתן החלה טרם התאונה.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "הסינדרום הסיני" - סרט שיצא לקרנים 12 יום לפני התאונה ומתאר אירוע בדיוני של תאונה והתכת ליבת כור גרעיני בפנסילבניה. סמיכות הזמנים והדמיון בין התסריט לתאונה הובילו להצלחת הסרט ולהפיכתו לשובר קופות.
  • מיני סדרה "Meltdown: Three Mile Island" שמתעדת את רגעי התאונה והשלכותיה. הופקה על ידי נטפליקס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]