ש. פרידמן בע"מ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

ש.פרידמן בע"מ

לוגו החברה (הדמויות מייצגות את האב שמואל ובניו, לאיוש ופרי). בשנות ה-60 הוחלף הלוגו לצורת ריבוע, שנחשב עיצוב "מודרני יותר".
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מייסדים שמואל פרידמן
תקופת הפעילות שנות ה-30 – הווה
משרד ראשי ירושלים
מוצרים עיקריים מקררים, מכונות כביסה, תנורי אפיה, תנורי חימום
אנשי מפתח פרי פרידמן, לאיוש פרידמן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרסומים של פתיליות "פרידמן" בחו"ל

"ש. פרידמן בע"מ" (S. FRIEDMAN LTD) הייתה חברה ישראלית מובילה לייצור מוצרי חימום ומוצרי חשמל ביתיים (כגון: מקררים, תנורי אפייה, מכונות כביסה וכו') בין שנות ה-30 לראשית שנות ה-80 של המאה ה-20.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את החברה הקימו שמואל שמריהו פרידמן ובניו. הם עלו לארץ ישראל מבודפשט, הונגריה, ובשנותיהם הראשונות בארץ התפרנסו מתיקון פרימוסים בבית מלאכה בנחלת שבעה בירושלים. בהמשך החלו בייצור של פתיליות ופרימוסים (שחלקם נמצאים בשימוש עד היום). בשנת 1936 הקימו את מפעל "ש. פרידמן בע"מ" בגבעת שאול בירושלים[1], שבשנותיו הראשונות ייצור כלי קיבול מפח. במהלך מלחמת העולם השנייה ייצר בעיקר עבור הצבא הבריטי[2]. בראשית שנות ה-40 העסיק המפעל בין 150 ל-400 פועלים[3] בהתאם לכמות העבודה וזמינות חומרי הגלם[4]. באותה עת היה מפעל פרידמן המעסיק הגדול ביותר בירושלים[5] ונאמר עליו "או שאתה עובד בפרידמן או שעבדת בפרידמן או שתעבוד בפרידמן". בשנת 1944 הוחל בייצור תנורי חימום[6] ופרימוסים במפעל[7].

לאחר פטירתו של שמואל פרידמן ירשו את המפעל בניו, פרי ולאיוש. לאיוש עבד כמנהל הטכני והוגה הרעיונות של המפעל ופרי פעל כמנהל כספים, המפעל שגשג והיה בין המפעלים הגדולים בישראל בתחומו.

בשנות ה-70 נפטר פרי פרידמן וכעבור כמה שנים נפטר גם לאיוש פרידמן והמפעל סגר שעריו.

בין רעיונותיו המקוריים של לאיוש פרידמן:

  • האבטיפוס של ה"טוסטר אובן" של היום. תהליך הייצור שלו היה יקר מדי ויוצרו רק פרטים בודדים ממנו, שנמצאים בבעלות המשפחה.
  • המקרר הראשון בעולם שבו המקפיא היה למטה והמקרר למעלה. אך גם היצור שלו היה יקר מדי, בשל הצורך בשני מנועי קירור לתפעלו, ומעטים ממנו נמכרו.

לחברה הייתה במשך שנים רבות בלעדיות על יבוא של מותגים מובילים מהעולם, כגון Hotpoint ,Siltal ,Sanyo ו-Sauter, וכן פס ייצור רחב ביותר של תנורי חימום ואפיה, מכונות כביסה, מקררים וכו'.

תנור פרידמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישה מדליקה תנור פרידמן בחדר ילדים בבית שאן, 1969

תנורי החימום "פרידמן", שכונו "פיירסייד", היו מותג ישראלי שנפוץ כמעט בכל בית בישראל בשנות ה-60 וה-70. גוף החימום של התנור היה פתילה שבערה מאספקה של נפט במכל קבוע, ונתונה בתוך גליל קטן מכוסה בכיפת רשת מתכתית, שהתלהטה מחום הבעירה. לוח מתכת קעור ומבריק שימש רפלקטור לאש והפיץ את החום בחדר.

תנור פרידמן הונצח ב"שיר הפטנטים" המפורסם של חיים חפר משנות ה-60 כאחת ההמצאות הישראליות המייחדות את הארץ (חפר החליף את השם "פרידמן" בכינוי "זלמן"): "כי זלמן הוא זלמן מה יש לדבר, כי זלמן תמיד הוא הטוב ביותר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]