שרן השכל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שָׁרֶן מרים הַשְׂכֵּל-הרפז
שרן השכל
לידה 4 במרץ 1984 (בת 40)
קנדהקנדה טורונטו, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
תאריך עלייה 1985
השכלה האוניברסיטה הפתוחה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה הליכוד, תקווה חדשה
סיעה הליכוד, תקווה חדשה, המחנה הממלכתי, הימין הממלכתי
חברת הכנסת
27 באוגוסט 201525 בדצמבר 2020
(5 שנים ו־17 שבועות)
6 באפריל 2021 – מכהנת
(3 שנים)
כנסות ה-2023, 2425
תפקידים בולטים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שָׁרֶן מרים הַשְׂכֵּל-הרפז (נולדה ב-4 במרץ 1984, ל' באדר א' ה'תשמ"ד) היא פוליטיקאית ישראלית, חברת כנסת מטעם מפלגת תקווה חדשה וחברה במחנה הממלכתי. בכנסת ה-24 כיהנה כיו"ר סיעת תקווה חדשה יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, יו"ר ועדת הקנאביס וחברת הכנסת מטעם מפלגת "תקווה חדשה". בין השנים 2015-2020 כיהנה כסגנית יושב ראש הכנסת וכחברת כנסת מטעם הליכוד. בהכשרתה היא אחות וטרינרית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכל נולדה למשפחה יהודית בטורונטו שבקנדה לעמיר, יליד ישראל, ופביאן בן-עזרא, ילידת מרוקו. המשפחה חזרה לישראל כששרן הייתה בת שנה. היא גדלה והתחנכה בכפר סבא, בצעירותה הייתה מעורבת במועצות התלמידים, הדריכה בתנועת הצופים, והתנדבה בעמותת "מלוא הטנא" בכפר סבא. למדה בתיכון כצנלסון ולאחר מכן במגמת תיאטרון בתיכון אנקורי ברעננה.

התגייסה בשנת 2002 לתפקיד לוחמת במשמר הגבול, סיימה טירונות קרבית רובאי 05, ושירתה בפלוגה כ"ב של משמר הגבול ירושלים בתקופת פיגועי ההתאבדות והאינתיפאדה השנייה. היא נשלחה לקורס מפקדי מג"ב וסיימה ניווטים בהצטיינות עם רובאי 07. נשלחה לשרת כמפקדת טירונים קרביים בבסיס מכמש וסמלת במשמר הגבול באזור ירושלים בזמן האינתיפאדה השנייה.

לאחר השירות הצבאי למדה שנה בארצות הברית והתגוררה באוסטרליה שש שנים, שם הוכשרה כאחות וטרינרית, עבדה בבית החולים לחיות "Bondi Vet", התנדבה בעמותה להצלת חיות בר ועבדה עם תושבים ועם עיריית סידני בפרויקטים לחילוץ חיות בר, טיפול בהן, שיקומן והחזרתן לטבע.

היא בוגרת החוג ליחסים בינלאומיים ומדעי המדינה באוניברסיטה הפתוחה ותוכנית המצטיינים של המכללה למדינאות. עבדה כמנהלת שיווק. היא חברה במועדון הדיבייט של האוניברסיטה הפתוחה, ובשנת 2014 זכתה באליפות ישראל בדיבייט לדוברים בשנתם הראשונה ואף השתתפה בתחרויות דיבייט באירופה[1].

פעילות פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנערותה הייתה שרן פעילה בסניף הכפר-סבאי של תנועת "שלום עכשיו"[2]. בשנת 2013 התמודדה למועצת העיר כפר סבא מטעם רשימת הליכוד. היא לא נבחרה למועצה אך הייתה חברה בוועדה לאיכות הסביבה של עיריית כפר סבא.

בשנת 2015 נבחרה בפריימריז למקום ה-31 ברשימת הליכוד לבחירות לכנסת העשרים, אך הליכוד זכה ב-30 מנדטים והיא לא נכנסה לכנסת.

ב-27 באוגוסט 2015 מינתה הממשלה את השר וחבר הכנסת דני דנון לשגריר ישראל באו"ם, והשכל נכנסה במקומו לכנסת. בכך הפכה לחברת הכנסת הראשונה ששירתה בשירות סדיר קרבי. היא כיהנה כחברה בוועדת החוץ והביטחון ובוועדת הפנים.

השכל כיהנה כיו"ר השדולה לרפורמה באונר"א בכנסת ה-20 ובכנסת ה-24. במסגרת תפקידה פעלה מול הממשל האמריקאי ומול המדינות התורמות לקיצוץ התקציבים לאונר"א[3]. בכל הקשור לנושאים המדיניים היא פעילה בתחום ההסברה[4] והמאבק בתנועת החרם על ישראל (BDS). היא הגישה הצעת חוק לסיפוח שטחי C בבקעת הירדן[5].

בנוסף פעלה לעצירת זיהום מי הים, הנחלים ומי התהום על ידי הרשות הפלסטינית[6]. קיבלה את אות יקירת היישוב היהודי בעיר חברון, בשל פעילותה לפיתוחו[7].

הקומיקאי גדי וילצ'רסקי רוקד לצד חברת הכנסת שרן השכל ב"הפגנת הלגליזציה", פברואר 2017

השכל השתייכה לאגף הליברלי בליכוד ולאחר מכן בתקווה חדשה וזכתה 8 פעמים ברציפות במקום הראשון ב"מדד החירות" של התנועה הליברלית החדשה[8]. זכתה גם במקום הראשון ב"מדד הערכי" של מכון "בצדק" שנבנה לפי תוכן הצעות החוק הנוגעות לכלכלה ולחברה, לפי עמידה בשלושה קריטריונים מרכזיים: ערבות הדדית, אחריות אישית וחירות[9]. תומכת באי הפללה של צרכני קנאביס ובהקלה בתנאי הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי. תומכת בשוק חופשי כמפתח לשגשוג חברתי וכלכלי של מדינת ישראל, ויזמה שתי הצעות חוק לסגירת מועצת הדבש ומועצת הצמחים. בפברואר 2018 עברה בכנסת הצעת חוק של השכל שנועדה להפחית את הרגולציה בשוק הטלוויזיה ובכך לפתוח אותו לתחרות חופשית. ההצעה כונתה "חוק ערוץ 20" שכן הצילה את הערוץ מסגירה ואיפשרה לו לשדר חדשות[10]. היא הביעה את התנגדותה לחוק המאגר הביומטרי, ובעקבות כך הודחה מהוועדה שניסחה את החוק[11]. העבירה הצעת חוק אשר מחייבת גופים ציבוריים לפרסם דרכי יצירת קשר בדואר אלקטרוני ולא רק בפקס[12]. השכל תומכת בשוויון זכויות מלא לקהילה הלהט"בית. שימשה כיו"ר השדולה הגאה בכנסת עד חודש יולי 2018, והתפטרה מתפקידה לאחר שהתקבל תיקון לחוק הפונדקאות אשר לא הכיל אבות יחידנים[13]. בדירוג פעילות חברי הליכוד למען היהדות בכנסת העשרים, הגיעה למקום שלפני האחרון[14]. בינואר 2018, בעקבות התנגדותה ל'חוק המרכולים' שניסתה הקואליציה לחוקק, עתר חבר מפלגתה דודי אמסלם לבית הדין של המפלגה בדרישה להדיחה מתנועת הליכוד, אך בית הדין דחה את העתירה ואף מתח ביקורת על עצם הגשתה[15]. בדצמבר של אותה שנה מונתה השכל ליושבת ראש ועדת המשנה ליחסי חוץ והסברה[16].

חוקים שיזמה במהלך כהונתה בכנסת ה-20:

  • חוק מתן שירות באמצעות דואר אלקטרוני, התשע"ז - חוק המחייב גופים שנותנים שירות ציבורי ליצור קשר ולשלוח הודעות בדואר אלקטרוני במקום בפקס[17][18]. השכל יזמה את החוק יחד עם חבר סיעתה, דוד ביטן.
  • חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 44), התשע"ח-2018 - התיקון מאפשר לערוצים הייעודיים, שקיבלו את רישיונותיהם לפי חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב–1982, להפוך לבעלי רישיונות לפי חוק הרשות השנייה ולעבור, בהתאם לכך, לפיקוחה של מועצת הרשות השנייה, תוך קביעת שורה של הקלות שיחולו במעבר כאמור.
  • תיקון לפקודת הכלבת שחייבה הסגר לכלב שנשך. לפי התיקון לחוק שיזמה עם חברת הכנסת מיקי חיימוביץ', כלב שנשך והיה מחוסן לכלבת, לא יחויב בהסגר, וניתן יהיה להסתפק בבידוד ביתי[19]

בעקבות פעילותה הכלכלית, הוזמנה בשנת 2018 לייצג את ישראל בכנס יום הכלכלה של גרמניה, יחד עם נציגי מדינות G10[20].

בפריימריז בליכוד לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת שנערכו בפברואר 2019 הגיעה השכל למקום ה-22 ובשל כך הוצבה במקום ה-29 ברשימת הליכוד לכנסת ה-21. היא עלתה במיקום לאחר ההתפטרות של פנחס עידן שנדרש לתקופת צינון מהכנסת. הליכוד זכה ב-35 מנדטים והיא נבחרה לקדנציה שנייה בכנסת[21]. בבחירות לכנסת העשרים ושתיים, הוצבה במקום ה-30 ברשימת הליכוד ונבחרה לקדנציה שלישית בכנסת. לקראת הבחירות לראשות הליכוד (2019) הייתה בין הח"כים היחידים שהודיעו על תמיכתם בגדעון סער לראשות המפלגה. היא שובצה באותו מקום גם לקראת הבחירות לכנסת העשרים ושלוש, ונבחרה לקדנציה רביעית בכנסת. בכנסת זו התמנתה לסגנית יושב ראש הכנסת, לחברת ועדת החוץ והביטחון מטעם סיעת הליכוד וליושבת ראש ועדת המשנה ליחסי חוץ.

ב-23 בדצמבר 2020, לקראת הבחירות לכנסת ה-24, הודיעה השכל על התפטרותה מהכנסת, פרישתה מתנועת הליכוד, והצטרפותה למפלגת "תקווה חדשה – אחדות לישראל" בראשות גדעון סער[22], והוצבה במקום החמישי ברשימה[23]. לאחר שבבחירות קיבלה מפלגת תקווה חדשה כ-6 מנדטים, נכנסה השכל לכנסת.

הכנסת ה-24[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכנסת ה-24 כיהנה השכל כיו"ר סיעת תקווה חדשה, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, יו"ר ועדת הרפורמה בקנאביס הרפואי, יו"ר השדולה לקידום היחסים עם הקהילות הנוצריות בעולם, יו"ר השדולה לשינוי המדיניות באונר"א, חברה בוועדת החוקה, חוק ומשפט וחברה בוועדת הכנסת.

חוקים שלה שהתקבלו[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • כחלק מהמאבק בפשיעה האלימה ובנשק הבלתי חוקי, תופעה רחבת היקף במגזר הערבי, קידמה השכל, בשיתוף עם שר המשפטים גדעון סער, את הצעת החוק לעונש מינימום לעבירות נשק. הצעת החוק אושרה בכנסת[24].
  • השכל קידמה את הצעת החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין (פרי העץ המורעל) שעברה בקריאה טרומית ומוזגה עם הצעת החוק הממשלתית שאושרה בכנסת[25].
  • השכל קידמה את הצעת חוק הרדיו שיעודה לתת הקלות רגולטוריות לתחנות הרדיו בדגש על מכרזי התדרים, על מנת לתת לתחנות הרדיו מרווח נשימה כלכלי לאור הירידה ברווחיות לנוכח מגפת הקורונה. הצעת החוק אושרה בכנסת[26].
יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2021 מונתה ליו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, כיו"ר הוועדה פעלה במגוון נושאים:

  • הכינה את הרפורמה בפעוטונים לקריאה שנייה ושלישית במסגרת חוק ההסדרים לתקציב 2022–2023. יעוד הרפורמה היה להוריד את הנטל הרגולטורי על הפעוטונים שנפגעו בזמן מגפת הקורונה[27].
  • אישרה בוועדה צווים לביטול כלובים בתעשיית הביצים שתרמה לקידום לולים ללא כלובים, עליהם נלחמה יחד עם שר החקלאות, עודד פורר[28].
  • קידמה בוועדה נושאים לאומיים רבים כגון אכיפת איסור כניסת ארגונים פוליטיים לבתי הספר כמו פורום המשפחות השכולות הפלסטיניות[29].
  • קידמה איסור הנפת דגל אש"ף ואיסור קיום הפגנות פרו-פלסטיניות בשטחי האוניברסיטאות[30].
  • בחודש יוני 2022 פעלה על מנת לצרף את אוניברסיטת אריאל לוועד ראשי האוניברסיטאות, ובכך סיימה את החרם שהוטל עליה מאז שהוכרזה כאוניברסיטה[31].
  • בחודש מאי 2022 הובילה מאבק שבסופו התקבלה החלטת ממשלה לפירוק החברה הממשלתית לחינוך ימי, אותה ראתה השכל כחברה מיותרת שגוזלת תקציבים ומטילה קשיים מיותרים על בית הספר לקציני ים עכו[32].
  • ועדת החינוך, אמונה בין היתר על חוק צער בעלי חיים, ובכך השכל מימשה בהזדמנויות רבות את קידום הנושא בוועדה בראשותה, על מנת לקדם חקיקות וצווים מגוונים למען צער בעלי החיים.[דרוש מקור]
  • במהלך חודש ינואר 2022, בשיאו של גל וריאנט האומיקרון, ניהלה השכל מאבקים מרובים אל מול הממשלה לעניין תקנות הקורונה, השכל שינתה בוועדה צווי קורונה רבים על מנת להשאיר את בתי הספר פתוחים ולאפשר לתלמידים ללמוד בתנאים נאותים[33].
יו"ר ועדת הקנאביס[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכל פעלה בתחום הקנאביס והקנאביס הרפואי, אך יוזמותיה בתחום זה לא הגיעו להשלמת החקיקה:

  • השכל הגישה את הצעת חוק אי ההפללה בקנאביס, הצעה זו לא אושרה במליאת הכנסת לאור התנגדותה של מפלגת רע"מ. לאחר מכן קידם שר המשפטים גדעון סער אי הפללה באמצעות צווים ממשלתיים[34].
  • הצעת חוק הרפורמה בקנאביס הרפואי של השכל, אושרה במליאת הכנסת בקריאה טרומית[35]. ברפורמה יבוטל משטר הרישיונות וקנאביס רפואי יינתן באמצעות מרשם, קופות החולים ינפקו קנאביס למטופלים, יוסר נטל רגולטורי על הליך הגידול, היצור, האבטחה והניפוק של הקנאביס. לצורך קידום הצעת החוק ובהתאם להסכמים הקואליציוניים הקימה השכל את ועדת הקנאביס ועמדה בראשותה[36]. בוועדת הקנאביס הכינה השכל את הצעת החוק לקריאה הראשונה. הצעת החוק לא אושרה בקריאה ראשונה לאור התנגדותם של חברי כנסת ערביים מהקואליציה ומחברי האופוזיציה[37].
  • השכל העבירה בקריאה טרומית את הצעת חוק העברת שירותי הגמילה מבתי החולים לקופות החולים, הצעה זו נועדה לסייע לצרכני קנאביס שנאלצים, לפעמים בכפייה, להתאשפז ולעבור טיפולים קשים ושנויים במחלוקת[38].
  • השכל הגישה גם את הצעת חוק הלגליזציה של קנאביס, שאושרה בוועדת השרים לחקיקה[39].

בבחירות לכנסת העשרים וחמש, הוצבה במקום ה-11 ברשימת "המחנה הממלכתי", הרשימה קיבלה 12 מנדטים ובכך הושבעה לכנסת בפעם השישית.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2016 בעודה מכהנת כחברת כנסת נישאה לאייל הרפז. היא מנהלת אורח חיים טבעוני ומתגוררת בכפר סבא.

בדצמבר 2019 סיפרה על הקשיים בטיפולי פוריות שעברה במשך כארבע שנים[40], ובמאי 2020 הודיעה שנכנסה להריון[41]. ב-18 באוקטובר 2020 נולדה לזוג בת[42] וביולי 2022 ילדה תאומות[43][44].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שרן השכל בוויקישיתוף
ראיונות בתוכנית הרדיו "הנבחרים"

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שרן השכל - סיו"ר מועדון הדיבייט, באתר אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה (ארכיון)
  2. ^ הילו גלזר, איך הפכה שרן השכל מנערת "שלום עכשיו" למחליפה של דני דנון בכנסת?, באתר הארץ, 24 בספטמבר 2015
  3. ^ עקיבא לם, השכל בפרלמנט השוודי: "הכסף שלכם מממן טרור", באתר ערוץ 20, 7 ביוני 2018
  4. ^ MK Sharren Haskel at UCLA University, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 4:27)
  5. ^ ח"כ השכל יוזמת: חוק ריבונות בבקעה, באתר ערוץ 7, 23 בינואר 2018
  6. ^ שמעון כהן, "אלחם בזיהום הנחלים ע"י הרשות הפלסטינית", באתר ערוץ 7, 7 בספטמבר 2015
  7. ^ אביה ריש, ח"כ השכל סיירה בחברון "כדי להפגין נוכחות באזור", באתר ערוץ 20, 28 בינואר 2018
  8. ^ אריאל ויטמן, "מדד החירות" של התנועה הליברלית החדשה: ח"כ שרן השכל בצמרת, באתר ישראל היום, 18 ביולי 2018
  9. ^ אריאל ויטמן, המדד הכלכלי־חברתי של "בצדק": ח"כ שרן השכל במקום הראשון, באתר ישראל היום, 22 ביולי 2018
  10. ^ הכנסת אישרה: ערוץ 20 ישדר חדשות, באתר ‏מאקו‏, 20 בפברואר 2018
  11. ^ יאיר גליק, מדוע הודחה חברת הכנסת שרן השכל מוועדת הפנים של הכנסת?, באתר ביזנעס, 10.08.2016
  12. ^ "הכנסת אישרה: סוף לפקסים במגזר הציבורי | ישראל היום". ישראל היום. נבדק ב-2018-07-20.
  13. ^ "חוק הפונדקאות מפלה": ח"כ השכל התפטרה מתפקיד יו"ר השדולה הגאה בכנסת, באתר מעריב אונליין, 20 ביולי 2018
  14. ^ משה ויסטוך, ‏רגב בראש, גליק משתרך: דירוג חברי הליכוד בנושאי דת, באתר כיפה, 5 בפברואר 2019
  15. ^ מורן אזולאי, נדחתה העתירה להדיח את ח"כ השכל מהליכוד, באתר ynet, 8 בינואר 2018
  16. ^ מערכת ישראל היום, ח"כ שרן השכל מונתה לתפקיד יו״ר ועדת משנה ליחסי חוץ והסברה, באתר ישראל היום, 26 בנובמבר 2018
  17. ^ זאב קליין, הכנסת אישרה: סוף לפקסים במגזר הציבורי, באתר ישראל היום, 17 ביולי 2018
  18. ^ מירב קריסטל, לא רק פקס: סוף סוף גופים ציבוריים יחויבו לאפשר פנייה במייל, באתר ynet, 24 ביולי 2019
  19. ^ פקודת הכלבת תתוקן: כלב שנשך יהיה בהסגר ביתי ולא בכלביה עירונית, באתר וואלה!‏, 6 באוגוסט 2020
  20. ^ אריאל ויטמן, ח"כ השכל הוזמנה להופיע בכנס ה־G10, באתר ישראל היום, 25 בספטמבר 2018
  21. ^ טל שניידר, ‏תוצאות הבחירות הסופיות התפרסמו: הליכוד וכחול לבן על מספר מנדטים זהה, הימין החדש בחוץ, באתר גלובס, 16 באפריל 2019
  22. ^ חזקי ברוך, שרן השכל מתפטרת מהכנסת ומצטרפת לגדעון סער, באתר ערוץ 7, 23 בדצמבר 2020
  23. ^ רשימת תקווה חדשה, באתר ועדת הבחירות
  24. ^ יובל אראל דפנה ליאל, ‏אושר בקריאה שנייה ושלישית: עונשי מינימום למחזיקי נשק בלתי חוקי, באתר ‏מאקו‏, 7 בדצמבר 2021
  25. ^ אתר למנויים בלבד חן מענית, הכנסת אישרה את החוק שמאפשר פסילת ראיות שהושגו שלא כדין, באתר הארץ, 30 ביוני 2022
  26. ^ מאיה כהן, ועדת הכלכלה אישרה: הרשות השנייה תוכל להאריך בארבע שנים את זיכיונות תחנות הרדיו האזוריות, באתר כלכליסט, 13 ביוני 2022
  27. ^ "ילדים הם לא שימוש חורג": הצעת חוק חדשה עשויה לשנות את מצב הפעוטונים בחריש, באתר חריש 24, ‏2021-10-14
  28. ^ "ניצחון היסטורי לבעלי החיים": תקנות לאיסור לולי כלובים אושרו בכנסת, באתר ‏מאקו‏, 20 ביוני 2022
  29. ^ חזקי ברוך, "מרעילים את התלמידים": משרד החינוך מאשר למשפחות מחבלים להיכנס לבתי הספר, באתר ערוץ 7, ‏2022-01-31
  30. ^ "יש פה תחושת מלחמה": בוועדת החינוך דנו בהנפת דגלי אש"ף בקמפוס, באתר מקור ראשון, ‏2022-05-31
  31. ^ שחר אילן, אחרי חרם של עשור: ועד ראשי האוניברסיטאות צירף את אריאל לשורותיו, באתר כלכליסט, 19 ביוני 2022
  32. ^ עדו בן פורת, הממשלה אישרה את פירוק החברה לחינוך ימי בישראל, באתר ערוץ 7, ‏2022-05-29
  33. ^ אמיר אטינגר, ‏מאחורי הקלעים: כך שרן השכל קיפלה את הממשלה, באתר "סרוגים", 27 בדצמבר 2021
  34. ^ שר המשפטים גדעון סער בוועדת החוקה: "כובדו של המשפט הפלילי צריך להישמר לדברים אחרים; אם אגיע למסקנה שניתן למחוק רישום פלילי גורף על עבירת הקנאביס אעשה זאת"
  35. ^ הקנאביס לקראת לגליזציה? החוק עבר בקריאה טרומית, באתר אייס, 13 באוקטובר 2021
  36. ^ הסכם הקואליציוני בין סיעת יש עתיד לסיעת תקווה חדשה בכנסת ה-24, סעיף 22
  37. ^ בכתה בתום ההצבעה: הצעת החוק של שרן השכל לשימוש בקנאביס למטרות רפואיות - נפלה, באתר כיפה, ‏2022-06-22
  38. ^ לראשונה: טיפולי הגמילה למתמודדים עם התמכרויות יעברו לקופות החולים
  39. ^ "צעד הצהרתי": אושרה הצעת חוק ללגליזציה בועדת שרים, באתר https://www.xn--4dbcyzi5a.com/
  40. ^ "לא הצלחנו להיכנס להריון": שרן השכל נאבקת להיות אמא, באתר "סרוגים", 8 בדצמבר 2019
  41. ^ חדשות כיפה, ‏שרן השכל הודיעה: אני מצפה לילד, באתר כיפה, 18 במאי, 2020 21:03
  42. ^ תגידו מזל טוב: ח"כ שרן השכל ילדה בת, באתר "סרוגים", 18 באוקטובר 2020
  43. ^ שמחה כפולה: שרן השכל מגלה פרט מרגש על ההריון, באתר כיפה, ‏2022-05-17
  44. ^ תגידו מזל טוב לחברת הכנסת שרן השכל, באתר "סרוגים", 27 ביולי 2022