שרלוק הולמס (סרט, 2009)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרלוק הולמס
Sherlock Holmes
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על דמויות מאת ארתור קונאן דויל
בימוי גאי ריצ'י
הופק בידי ג'ואל סילבר
ליונל ויגראם
סוזן דאוני
דן לין
תסריט מייקל רוברט ג'ונסון
אנתוני פקאם
סיימון קינברג
עריכה ג'יימס הרברט
שחקנים ראשיים רוברט דאוני ג'וניור
ג'וד לאו
רייצ'ל מקאדמס
מארק סטרונג
אדי מארסן
מוזיקה הנס צימר
צילום פיליפ רוסלו
מדינה ארצות הברית
בריטניה
חברת הפקה Silver Pictures
Village Roadshow Pictures
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 בדצמבר 2009
משך הקרנה 128 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט הרפתקאות, סרט באדי קאפ, סרט פעולה, מותחן פשע, סרט בלשי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $90,000,000
הכנסות $524,028,679
הכנסות באתר מוג'ו sherlockholmes
סרט הבא שרלוק הולמס: משחק הצללים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרלוק הולמס (באנגלית: Sherlock Holmes) הוא שמו של סרט פעולה ומסתורין משנת 2009 המבוסס על דמותו של בלש ספרותי מאותו השם שנוצר על ידי סר ארתור קונן דויל. הסרט בבימויו של גאי ריצ'י והופק על ידי ג'ואל סילבר, ליונל ויגראם, סוזן דאוני ודן לין. התסריט נכתב על ידי מייקל רוברט ג'ונסון, אנתוני פקהאם וסיימון קינברג, ופותח מתוך סיפור מאת ליונל וויגרם ומייקל רוברט ג'ונסון. רוברט דאוני ג'וניור וג'וד לאו מגלמים את שרלוק הולמס וד"ר ג'ון ווטסון, בהתאמה.

בסרט, הולמס ובן הלוויה שלו, ד"ר ווטסון, מתבקשים על ידי יריבתם לשעבר, איירין אדלר, לחקור סדרת רציחות הקשורות לטקסים נסתרים. מארק סטרונג מגלם את לורד בלקווד, שחזר איכשהו לאחר הוצאתו להורג עם מזימה להשתלט על העולם בעזרת תחמושת אפלה וטכנולוגיות חדשות.

הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-25 בדצמבר 2009 וב-26 בדצמבר 2009, בבריטניה, אירלנד, ומדינות האוקיינוס השקט, והוא זכה לביקורות חיוביות רבות. הסרט היה גם מועמד לשני פרסי אוסקר, בקטגוריות הבימוי הטוב ביותר והתסריט המקורי ביותר.

סרט ההמשך, שרלוק הולמס: משחק הצללים, יצא לקולנוע ב-16 בדצמבר 2011.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1891, בלונדון, הבלש שרלוק הולמס ושותפו ד"ר ג'ון ווטסון מנסים למנוע רצח פולחני של אישה על ידי הלורד הנרי בלקווד, שגרם למותן של חמש נשים צעירות אחרות באופן דומה. הם עוצרים את הרצח לפני שהמפקח לסטרייד והמשטרה מגיעים לעצור את בלקווד.

שלושה חודשים מאוחר יותר, התנהגותו האקסצנטרית של הולמס שוב מרגיזה את ווטסון. בעוד הוא נהנה מההרפתקאות שלהם ביחד, ווטסון מצפה להתחתן עם מרי מורסטן ולעזוב את רחוב בייקר 221 ב'. בינתיים, בלקווד כבר נידון למוות ומבקש לראות את הולמס בכלא, שם הוא מתריע על עוד שלושה מקרי מוות הממשמשים ובאים ועתידים לגרום לשינויים גדולים. בלקווד נתלה לאחר מכן ומותו נקבע על ידי ווטסון. שלושה ימים לאחר מכן, איירין אדלר מבקרת את הולמס, איירין היא גנבת מקצועית ויריבתו לשעבר, וזו מבקשת ממנו למצוא אדם בשם לוק רייורדן. לאחר עזיבתה, הולמס עוקב אחריה כשהיא נפגשת עם המעסיק המסתורי שלה, המוסתר בצללי כרכרה. האיש קובע כי הסתרת רייורדן היא המפתח לתוכניותיו של בלקווד. הולמס מצליח לגלות רק כי הגבר הוא פרופסור וכי הוא מעורר פחד בליבה של אדלר.

התפתחויות הסרט מביאות לכך כי קברו של בלקווד נהרס מבפנים החוצה, ואילו רייורדן נמצא מת בארון הקבורה של בלקווד. עדות ראייה של הקברן בבית הקברות טוענת כי בלקווד חי והקברן גורם לפאניקה ציבורית. בעקבות שורת רמזים מגופתו של רייורדן, הולמס ווטסון מוצאים בביתו של רייורדן ניסויים שניסו לשלב מדע עם כישוף. אחרי שהם שורדים מאבק אלים עם נציגיו של בלקווד, הולמס נלקח לבית המקדש של "ארבעת המזמינים", אגודה חשאית שממנהיגיה הם השופט סר תומאס רות'ראם, שגריר ארצות הברית בלונדון סטנדיש, ושר הפנים הלורד קווארד - המבקש מהולמס לעצור את בלקווד, חבר לשעבר באגודה. כפי שהולמס מסיק מדמיונם הפיזי, סר תומאס הוא אביו של בלקווד. סר תומאס נהרג מאוחר יותר על ידי בלקווד באמצעים טבעיים ככל הנראה, מה שמאפשר לו להשליט סדר. הוא מתכנן להפיל את ממשלת בריטניה, ואז לכבוש את ארצות הברית ואת העולם. הוא מפתה את הולמס למחסן שבו שרלוק הולמס מוצא את איירין, הקשורה לוו, משתנקת, ומאוימת על ידי מסור חשמלי ולהבות אש, למרות שהוא מחלץ אותה בזמן. עם זאת, ווטסון נפגע בסדרת פיצוצים שגרם להם בלקווד. לורד קווארד, העובד בסתר עם בלקווד, מוציא צו מעצר להולמס.

הולמס מחליט להסתתר ולחקור את טקסיו של בלקווד, ומגיע למסקנה כי היעד הבא הוא הפרלמנט. תוך שהוא מרמה את קווארד, הולמס מצליח לחשוף כי התוכנית היא להרוג את חברי הפרלמנט. הוא, אדלר ווטסון מגלים מכונה במרתפי ארמון וסטמינסטר, המבוססת על ניסוייו של רייורדן שנועדה לשחרר גז ציאניד לתאי הפרלמנט, להרוג את כולם למעט את בלקווד ותומכיו. כאשר הולמס ווטסון נאבקים שוב בנציגו של בלקווד, אדלר מסירה את מיכלי הציאניד מהמכונה ונמלטת, תוך שהיא נרדפת על ידי הולמס. בלקווד וקווארד מגלים כי תוכניתם נכשלה; קווארד נתפס, אך בלקווד בורח. הולמס מתעמת עם אדלר על גבי גשר הטאוור הלא-גמור, אך עימותם נקטע על ידי בלקווד. הולמס גורם לבלקווד להסתבך בחבלים ושרשראות תלויות מעל נהר התמזה, בעודו מסביר את התחבולות הטכניות שמאחורי הקסמים שלכאורה ביצע בלקווד ומוכיח כי אינו מכשף כלל ועיקר. כשהם נאבקים, נכרכות השרשראות סביב צווארו של בלקווד, הוא נופל מהגשר, נתלה ומת.

אדלר מסבירה כי המעסיק שלה הוא פרופסור מוריארטי, ומזהירה כי מוריארטי הוא אינטליגנטי כמו הולמס אבל הרבה יותר ערמומי.

בחזרה לרחוב בייקר 221 ב', הולמס וד"ר ווטסון מקבלים דו"ח משטרתי לפיו נמצא קצין מת ליד המכונה של בלקווד במרתפי ארמון וסטמינסטר. הולמס מגיע למסקנה כי מוריארטי ניצל את העימות של הולמס עם אדלר ובלקווד ובזמן שדעתו של הולמס הייתה מוסחת, הוא לקח מהמכונה מרכיב עיקרי, שנוצר על-פי טכנולוגיה חדשה מתחום הרדיו. הולמס מצפה ליריבו החדש, פרופסור מוריארטי.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שרלוק הולמס בוויקישיתוף