בוש-דו-רון

(הופנה מהדף שפך הרון)
בוש-דו-רון (מחוז)
Bouches-du-Rhône
מדינה צרפתצרפת צרפת
חבל ארץ פרובאנס-אלפ-קוט ד'אזורפרובאנס-אלפ-קוט ד'אזור פרובאנס-אלפ-קוט ד'אזור
בירת המחוז
(והעיר הגדולה ביותר)
מרסיי עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 4 במרץ 1790 עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם רון, מבוא נהר עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 5,087 קמ"ר
 ‑ הנקודה הגבוהה Bertagne עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 2,056,943 (דירוג: 3, 1 בינואר 2021)
 ‑ צפיפות 390 נפש לקמ"ר (2013)
קואורדינטות 43°30′00″N 5°05′00″E / 43.5°N 5.0833333333333°E / 43.5; 5.0833333333333 
אזור זמן UTC +1
https://www.departement13.fr/, https://www.bouches-du-rhone.gouv.fr/

לחצו כדי להקטין חזרה

פיניסטרקוט-ד'ארמוראיל ווילןמורביאןהלואר האטלנטיואנדה (מחוז)מאנשמאייןאורן (מחוז)קלבדוס (מחוז)מן ולוארסארתאנדר ולוארוייןדה-סווראנדר (מחוז)לואר ושראר (מחוז)אר ולוארסן-מריטיםאואז (מחוז)אן (פיקרדי)סוםפה-דה-קאלהנור (מחוז)ארדןמארן (מחוז)מז (מחוז)מרט ומוזלמארן עיליתווז' (מחוז)מוזל (מחוז)או-רןריין תחתוןטריטוריית בלפורשר (מחוז)לוארהיון (מחוז)אוב (מחוז)קוט-ד'אורנייוורסון עיליתאסון (מחוז)איווליןסן ומארןעמק האואזאו-דה-סןעמק המארןסן-סן-דניפריזדו (מחוז)ז'ורה (מחוז)סון ולואראלייה (מחוז)קורזויין עיליתשראנטהשראנט הימיקרזדורדוןז'ירונדפוי-דה-דוםלואר (מחוז)רון (מחוז)אן (רון-אלפ)סבואה עיליתקנטללוטסבואה (מחוז)לואר עיליאיזר (מחוז)ארדש (מחוז)לאנדלוט וגארוןהאלפים העליוניםדרום (מחוז)האלפים הימייםוארהאלפים של פרובאנס עיליתווקלוזבוש-דו-רוןגארד (מחוז)ארו (מחוז)לוזראוורוןטארן (מחוז)טארן וגארוןז'רהפירנאים האטלנטייםהפירנאים העליוניםאודהפירנאים המזרחייםגארון עיליתארייז'קורסיקה עיליתקורסיקה הדרומיתהממלכה המאוחדתאנדורהגרנזיג'רזיהולנדבלגיהלוקסמבורגגרמניהליכטנשטייןמונקואוסטריהשווייץאיטליהספרד
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בוש-דו-רוןצרפתית: Bouches-du-Rhône, באוקסיטנית: Bocas de Ròse; מילולית: "שפך הרון") הוא מחוז בדרום צרפת. זהו המחוז המאוכלס ביותר בחבל פרובאנס-אלפ-קוט ד'אזור. קוד הדואר וה-INSEE של המחוז הוא 13.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטוריה של האזור קשורה קשר הדוק לזה של פרובנס. פיתוחו של האזור החל עוד בעת העתיקה, עם פיתוחה של מרסיי תחת השלטון הרומי של יוליוס קיסר. המחוז הוא אחד מ-83 המחוזות המקוריים שנוצרו לאחר המהפכה הצרפתית ב-4 במרץ 1790. מיד לאחר היווסדותו, המחוז תמך בעקרונות המהפכה. רוב הכמרים במחוז קיבלו על עצמם את הכפפת הכנסייה לשלטון האזרחי. התמיכה בשמאל המשיכה גם במהלך המאה ה-20, ובמיוחד בפרברים הצפוניים של מרסיי, העיר הגדולה במחוז.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחוז הוא חלק מחבל הארץ פרובאנס-אלפ-קוט ד'אזור. הוא גובל בוואר ממזרח, בווקלוז מצפון, בגאר ממערב, והים התיכון מדרום. האזור הוא די עירוני, עם למעלה מ-28 יישובים שבהם מתגוררים לפחות 10,000 תושבים (נכון לשנת 2008). שלוש הערים הגדולות הן מרסיי (855,000 תושבים), אקס-אן-פרובאנס (141,000 תושבים) וארל (52,000 תושבים).

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המאה ה-19, כתוצאה מגל מהגרים גדול, התפתח מעמד פועלים רחב ועצמתי- דבר שחיזק את הכוחות הסוציאליסטיים. האוכלוסייה הכפרית נוטה דווקא לתמוך במפלגות הימין. בשנות ה-90 של המאה ה-20 המחוז החל לתמוך באופן כללי בימין הפוליטי, דבר שבא לידי ביטוי אף בהתחזקות מפלגת הימין הקיצוני החזית הלאומית.

מועצת המחוז מורכבת מ-60 נציגים. המפלגה החזקה היא המפלגה הרפובליקנית עם כ-25 נציגים. לאחר מכן ישנן המפלגה הסוציאליסטית עם כ-15 חברי מועצה. מבין המפלגות הנוספות ניתן למנות את המפלגה הקומוניסטית (5 נציגים) והחזית הלאומית (2 נציגים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בוש-דו-רון בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של צרפת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.