שפייכרשטאדט

שפייכרשטאדט
Speicherstadt
מידע כללי
סוג אזור מחסנים, מכלול מבנים עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת האפנסיטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המבורג-מיטה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים המבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1927
תאריך פתיחה רשמי 1927 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל קרל יוהאן פרידריך צימרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 26 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 53°32′36″N 9°59′31″E / 53.54333333°N 9.99194444°E / 53.54333333; 9.99194444
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2015, לפי קריטריונים 4
שטח האתר 26 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
חלק מתוך Speicherstadt and Kontorhaus District with Chilehaus עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שפייכרשטאדטגרמנית: Speicherstadt, מילולית: "עיר המחסנים", במשמעות "אזור המחסנים") הוא אזור אחסנה הנמצא בעיר המבורג שבגרמניה והוא אזור האחסנה הגדול בעולם שבנייניו ניצבים על יסודות עץ, במקרה זה עצי אלון. האזור שוכן בנמל המבורג שברובע האפנסיטי (HafenCity) ונבנה בין השנים 18831927. אורכו של השפייכרשטאדט הוא 1.5 ק"מ והוא שזור בתעלות הטענה.

האזור נבנה כאזור סחר חופשי להעברת מטענים ללא תשלום מכס. החל משנת 2009 נמצא אזור האחסנה וסביבתו בתנופת שיפוצים. ב-5 ביולי 2015 הוכרז האזור כאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 1815 הייתה העיר העצמאית והריבונית של המבורג חברה בקונפדרציה הגרמנית, איחוד של ארצות מרכז אירופה שנוצר במסגרת קונגרס וינה, אך לא חברה באיחוד המכס הגרמני. עם הקמתה של הקיסרות הגרמנית ב-1871, לא יכלה המבורג עוד להיות גם אזור סחר חופשי וגם חלק מהקיסרות הגרמנית. על פי ההסכמים של 1888 הפכה המבורג להיות חלק מאזור המכס הגרמני והוקם בה נמל חופשי.

ב-1883 החלה הריסתו של אזור קרוויידר והיה צורך לפנות יותר מ-20,000 איש ממקום מגוריהם. בין השנים 18851888 החל להיבנות החלק הראשון של אזור האחסנה והבנייה נוהלה על ידי "חברת האחסנה של הנמל החופשי" (Freihafen-Lagerhaus-Gesellschaft), שקדמה ל"חברת הנמל והלוגיסטיקה של המבורג" (Hamburger Hafen und Logistik AG – HHLA).

במלחמת העולם השנייה נהרס כ-50% משטח השפייכרשטאדט בהפצצות בעלות הברית. כמה מהמבנים שנחרבו לחלוטין לא נבנו מחדש וכיום הם מהווים את שטחו של "מרכז הסחר ההנזאי" (HTC).

ב-1991 הוכנס האזור לרשימת אתרי המורשת המוגנים של המבורג ומאז 2008 הוא מהווה חלק מרובע האפנסיטי. בניסיון להחיות מחדש את אזור העיר הפנימית, יזמה ממשלת המבורג את פיתוחו של אזור האפנסיטי, כמו למשל בניית "האולם הפילהרמוני של האלבה" (Elbphilharmonie).

אדריכלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחסנים נבנו עם מבני תמך שונים, אך המהנדס אנדריאס מאייר יצר שכבה חיצונית של לבנים אדומות בסגנון התחייה הגותית, שזורה במגדלים, גומחות ועיטורי טרקוטה מזוגגים. המחסנים מצויים בבניינים בני 10-7 קומות, עם כניסות מהיבשה ומתעלות שירות. אחד מהמחסנים הישנים ביותר הוא ה-Kaispeicher B, המשמש כיום כמשכן למוזיאון הימי הבינלאומי של המבורג.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפייכרשטאדט מהווה כיום אטרקציה תיירותית בהמבורג. במקום פועלים כמה מוזיאונים, כגון מוזיאון המכס הגרמני, ארץ הפלאות המיניאטורית (Miniatur Wunderland, דגם רכבת), "הצינוק של המבורג" (Hamburg Dungeon), והמוזיאון האפגני.

המבנים משמשים גם כמחסנים. נכון ל-2005 עברו בשפייכרשטאדט שליש מתוצרת השטיחים העולמית, וסחורות נוספות, כגון קקאו, קפה, תה, תבלינים, ציוד ימי, ומוצרי אלקטרוניקה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה פנורמית של השפרייכרשטאדט
תמונה פנורמית של השפרייכרשטאדט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שפייכרשטאדט בוויקישיתוף