שמעון הפקולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שמעון הפָּקוֹלי היה תנא מהדור השני של התנאים. מפורסם בכך שסידר לפני רבן גמליאל דיבנה את תפילת שמונה עשרה.

הכינוי הפקולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי דברי רש"י, הכינוי "הפקולי" נבע מכך שהתפרנס ממכירת צמר גפן[1]. אחרים כתבו שהכינוי "הפקולי" מכוון למי שמעבד פשתן[2]. הרמב"ם בפירושו למסכת אבות מביא את שמעון הפקולי במנותו חכמים שהתפרנסו ממלאכה ולא מלימוד התורה שלהם.

לפי דעות אחרות, נקרא על שם מוצאו - הכפר פיקולה (או פיכולה) הסמוך לירושלים[3], או העיר פקולי, המזוהה היום עם העיר עפולה{{הערה|[4].

נוסח התפילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שמונה עשרה

הגמרא במסכת ברכות מביאה ברייתא[5]:

"שמעון הפקולי הסדיר י"ח ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה"

על מהות אותה מלאכת הסדרה הובאו דעות שונות במפרשים. ספר החינוך כתב[6]:

"וכל נוסח התפילות עזרא ובית דינו תקנום. ... והם זכרונם לברכה, סדרום כסדר שהן סדורות היום בפי כל ישראל; השלש ראשונות בשבח השם יתברך והאמצעיות בבקשת צרכים, ואחרונות בהודאת האל על כל הטובה שעושה עמנו ברוך הוא, ואחר כך לזמן רב, נשכח כוון סידורם, ושמעון הפקולי ידע אותם והסדירם על הסדר המכון, כמו שסגרום עזרא ובית דינו"

אחרים כתבו ששמעון הפקולי כתב את נוסח הברכות. עם זאת, גם הם מודים ששמעון הפקולי לא כתב את ברכת המינים שנתקנה על ידי שמואל הקטן[5].

תפילת שמונה עשרה על פי המסורת היהודית התחברה ברכה אחר ברכה לאורך זמן החל מזמן אברהם אבינו ועד תקופת אנשי כנסת הגדולה[7] לאחר זמן חלו שיבושים בסדר או בתוכן הברכות[8] ולכן הוצרך שמעון הפקולי לסדרם כיאות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רבי שלמה יצחקי בברכות דף כח עמוד ב, וכן במגילה דף יז עמוד ב
  2. ^ Paul Rieger, Versuch einer Technologie und Terminologie der Handwerke in der Misnah, p. 9 note 20; Krauss, Lehnworter, p. 433 (Low's remark); Elbogen, Jewish Liturgy, ed. Scheindlin, p. 202 and footnote 19.
  3. ^ מאיר איילי, "ההתייחסות הערכית למלאכה בספרות חז"ל", מחקרי ירושלים במחשבת ישראל 1(ד), 1982, עמ' 51, הערה 241 (המאמר זמין לצפייה במאגר JSTOR לאחר הרשמה)
  4. ^ יצחק גולדהאר, אדמת קודש, עמוד 226, באתר היברובוקס "ובעברנו בעמק יזרעאל במסילת הברזל ההולכת מעיר חיפה לבית שאן נעבור על פני העיר פקולי היא עירו של שמעון הפקולי שהסדיר י"ח ברכות לפני ר"ג (רבן גמליאל). שם העיר הזאת לא נשתנה, הערבים קורין לה אל-אפולי"
  5. ^ 1 2 תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף כ"ח, עמוד ב'
  6. ^ ספר החינוך, תלג
  7. ^ אנציקלופדיה יהודית -דעת ערך שמונה עשרה בשם הספר תניא
  8. ^ תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף י"ח, עמוד א' שכחום וחזר וסדרם
ערך זה הוא קצרמר בנושא רבנים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.