שמיכת פוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמיכת פוך ללא ציפית עליה

שמיכת פּוּךרוסית: Пух, נוצת פלומה. בעברית: שמיכת מוֹך[1]) היא שמיכה רכה מלאה בנוצות פלומה (מוך) של אווזים, ברווזים או של עופות אחרים, או תחליף סינתטי לנוצות, ומשמשת להתכסות בזמן השינה, בעיקר בחורף. מקורה של שמיכת הפוך באירופה הכפרית, שם היו השמיכות ממולאות בנוצות של אדרית שחורת-כיפה הידועות בתועלתן כמבודד תרמי.

המודעות לצער בעלי חיים הנגרם בתהליך תלישת הנוצות עלתה, ולכן משתמשים יותר בתחליפים סינתטיים, שגם אינם אלרגניים כמו שמיכת פוך או נוצות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצע המאה השמונה עשרה, תומאס נוג'נט (אנ'), אנגלי שהיה בטיול גדול ועבר אז בוסטפאליה, ציין בפליאה:

"יש דבר אחד שמאוד מסוים להם, שהם אינם מכסים את עצמם עם פיג'מה, אלא מתכסים בנוצות ושוכבים על מיטת נוצות. זה נוח מספיק בחורף, אבל איך הם יכולים לשאת את מיטות הנוצות שלהם עליהם בקיץ, כפי הנהוג בדרך כלל, אני לא יכול להעלות על הדעת."[2]

ניצול הנוצות לייצור שמיכות הפוך הביא להתנגדות מצד ארגוני זכויות בעלי חיים לשימוש בשמיכות אלו. בעקבות התנגדות זו, נמצאו תחליפים הניתנים לייצור בעלות נמוכה וכן בעלי אורך חיי מדף ארוכים יותר מפוך, כמו מיקרופייבר. ושילוב העובדה שההמצאה הוזילה את השמיכות העשויות מהתחליפים , הביא לירידה בפופולריות ובמכירות של שמיכות הפוך.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח "יום שמיכת הפוך" משמש במדינות מסוימות כדי לתאר את ההקצבה של יום אחד או יותר בשנה, כאשר העובדים יכולים פשוט לטלפן ולומר שהם לא באים לעבודה, למרות שהם לא הודיעו על כך מראש והם לא חולים. מתן הטבה זו הפכה לאופנתית בסוף 1990 בחברות גדולות רבות בבריטניה[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שמיכת פוך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רוביק רוזנטל / הסנפלינג הציוני, באתר בלוג השפה העברית של מילון רב-מילים, ‏2011-11-20
  2. ^ Nugent, Thomas (1749). The grand tour. Vol. 2 (first ed.). London: S. Birt. p. 109.
  3. ^ Word Spy - duvet day