שמואל שקולניקוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמואל שקולניקוב
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 11 במרץ 1941 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 באוגוסט 2014 (בגיל 73) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה הר המנוחות עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט ברנארד ויליאמס
עיסוק היסטוריון של הפילוסופיה, פילוסוף עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג חנה שקולניקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שמואל שקולניקוב בראיון על פילוסופיה ופילוסופיה לילדים

שמואל שְקולניקוב (Samuel Scolnicov‏; 11 במרץ 194113 באוגוסט 2014) היה פרופסור לפילוסופיה יוונית ולפילוסופיה של החינוך באוניברסיטה העברית בירושלים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקולניקוב נולד ב-1941 בפורטו אלגרה שבברזיל, בן בכור לשבע קופרשטיין והמשפטן עו"ד ישראל שקולניקוב.[1] כבן שלוש עברה המשפחה לריו דה ז'ניירו. ב-1958 עלה לישראל. שקולניקוב הוא אח שכול: אחותו גולדה נפלה בעת שירותה הצבאי,[2] ולו אח נוסף, יאיר. החל בלימודי כימיה באוניברסיטה העברית, ולאחר שנה עבר לחוג לפילוסופיה. ב-1964 השלים את לימודיו לתואר ראשון עם תעודת הוראה. היה מתלמידיו האחרונים של שמואל הוגו ברגמן. ב-1967 השלים תואר שני בהצטיינות יתרה בפילוסופיה. נושא התזה: On the Epistemological Significance of Plato’s Theory of Ideal Numbers, בהנחיית שלמה פינס. בשנים 1969–1971 למד לימודים קלאסיים בקינגס קולג' באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה. נושא הדיסרטציה: Plato’s Method of Hypothesis in Plato’s Middle Dialogues בהנחיית ברנארד ויליאמס.

בשנים 1974–2010 היה חבר סגל בחוג לפילוסופיה ובחוג לפילוסופיה של החינוך בבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית. ב-1989 היה חבר מייסד של אגודת אפלטון הבינלאומית ובשנים 1998–2001 כיהן כנשיא האגודה.[3] בשנים 1973–1991 היה חבר ויו"ר ועדת התכנון ללימודי פילוסופיה בתיכון. היה מרצה אורח באוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת קיימברידג', אוניברסיטת טורונטו, אוניברסיטת קליפורניה באירוויין ובאוניברסיטת סאו פאולו.

תחומי המחקר בהם עסק רחבים וכוללים פילוסופיה יוונית, פילוסופיה יהודית בימי הביניים והיחס שלה לפילוסופיה יוונית, פילוסופיה של החינוך, הומניזם בחינוך, הכשרת מורים והוראת פילוסופיה בתיכון. חלק נרחב ממחקריו מוקדש לאפלטון. המתודה הפילוסופית בה השתמש דגלה במציאת "ההנחות שעליהן מושתת השכנוע העמוק של אפלטון בדבר הנורמטיביות של התבונה ובדבר הפילוסופיה כדרך חיים". שקולניקוב הדגיש את "החשיבות המכרעת של המתודה הדיאלוגית ושל האירוניה בצורותיה השונות [...] לצד דרישתו הבלתי מתפשרת של אפלטון לבסיס אונטולוגי איתן". הנושאים בהם עסק במחקריו על אפלטון הם: "מעמד הלוגוס ותפקיד האירוניה, המתודה ההיפותטית, שאלות בתורת ההכרה ובמטפיזיקה של אפלטון, מושג האהבה ויחסו למתודה ההיפותטית, תורתו המאוחרת ותורת הטבע של אפלטון, תורת הלשון, תפיסתו את החינוך, תורתו המדינית והשקפתו על הטרגדיה".

שקולניקוב כתב ערכים רבים באנציקלופדיה העברית בנושאי פילוסופיה קדם-סוקרטית והפילוסופיה היוונית, ופיתח יחד עם אלעזר וינריב את הקורס באוניברסיטה הפתוחה על פילוסופיה יוונית.

כמו כן היה המתורגמן לפורטוגזית בחידון התנ"ך הבינלאומי לכל העולם והדתות שנערך בירושלים.

היה נשוי לחנה שקולניקוב, פרופסור אמריטה בחוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב.

שקולניקוב נפטר ב-13 באוגוסט 2014, בגיל 73. הוא נקבר בבית הקברות הר המנוחות בירושלים.[4].

ספריו בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]