שלוחות

שלוחות
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הצפון
מועצה אזורית עמק המעיינות
גובה ממוצע[1] ‎-116 מטר
תאריך ייסוד 1948
תנועה מיישבת הקיבוץ הדתי
סוג יישוב קיבוץ
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 465 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎1.8% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
7 מתוך 10

שְׁלוּחוֹת הוא קיבוץ דתי בעמק בית שאן, הנמצא כשלושה ק"מ מדרום לעיר בית שאן ושייך לתנועת הקיבוץ הדתי. הקיבוץ נמצא בשלוחות הר הגלבוע ומכאן שמו. שם הקיבוץ סמלי ולקוח מספר ישעיהו "שְׁלֻחוֹתֶיהָ נִטְּשׁוּ עָבְרוּ יָם"[3]. פירוש השם שלוחות הוא ענפים - זכר למשפחות החברים שנספו בשואה.

היישוב מהווה אחד מתוך רצף של ארבעה קיבוצים דתיים סמוכים בעמק בית שאן (טירת צבי, שדה אליהו, עין הנצי"ב, שלוחות). שייך למועצה אזורית עמק המעיינות.

שלוחות נותן שירותים מוניציפליים לשלפים, שכונה שהוקמה בשטח הקיבוץ ובשטחו של הקיבוץ השכן רשפים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיבוץ נוסד בתאריך 10 ביוני 1948[4], במהלך מלחמת העצמאות, והוא הקיבוץ הראשון שהוקם לאחר קום המדינה.

ראשיתה של שלוחות באביב 1941, כאשר התכנסו כחמישים בוגרי עליית הנוער הדתי בקריית שמואל והקימו גרעין התיישבות. הבחירה בשם זה סימלה את רצונם להיות שלוחה של תנועת הקיבוץ הדתי. חברי הקבוצה התחנכו בקבוצת רודגס ששהתה בכפר אברהם, בשדה יעקב ובמוסדות שונים של עליית הנוער. בשנת 1943 עברה הקבוצה למחנה רודגס בכפר אברהם שהתפנה[5], ושנה לאחר מכן לרמת השומרון שבפרדס חנה שהתפנתה עם עלייתה של בארות יצחק לנגב. בעת שיצאו כתגבורת לסכל את המצור על גבעת חיים, נהרגו שניים מחברי שלוחות, אילה טננבוים ונפתלי שטיינפלד, ושמונה נפצעו.

משנת 1945 נחשבה שלוחות כגוף מתאים להתיישבות חדשה. חבריה קיבלו הצעות שונות אך רק בקיץ 1948 הועלתה ההצעה לעלות לאדמת אשרפייה שליד בית שאן, ובכך לעבות את גוש ההתיישבות של הקיבוץ הדתי בעמק בית שאן[6]. בתחילה הוקם היישוב במחנה משותף עם קיבוץ רשפים החילוני הסמוך, וביוני 1949 נחלקו לשני יישובים סמוכים, המופרדים על ידי שטח חקלאי, עם המעבר של חברי רשפים לנקודת הקבע שלהם[7].

החל משנת 2023 פועלת בקיבוץ שלוחה של המכינה הקדם-צבאית העמק.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיבוץ מעסיק חברי קיבוץ, בני נוער מהמשק, תושבים שאינם חברים, תושבי בית שאן והסביבה ומתנדבים זמניים. כלכלת קיבוץ שלוחות נשענת על כמה מפעלים חקלאיים, טכנולוגיים ותיירותיים:

חקלאות
עיקר הכנסות הקיבוץ עדיין מגיעות מענפי חקלאות שונים, הודות להתמחות חברי הקיבוץ והצלחתם בייעול תהליכים ויצירת תפוקה גדולה יחסית. ענפים גדולים כמו הרפת, לולי תרנגולות הודו, לולי פיטום תרנגולות, מטעי תמרים, בריכות דגים, גידולי שדה ופרדס עדיין מספקים עבודה למספר רב של חברים. לקיבוץ בית אריזה חדיש לגזר שתפוקתו תופסת נתח גדול בשוק הארצי לגזר, בנוסף לייצוא למדינות רבות כמו אירלנד, אנגליה ורוסיה.
טכנולוגיה
אם בעבר כל הכנסת הקיבוץ הגיעה רק מחקלאות, במשך העשורים האחרונים, חברי הקיבוץ יזמו מפעלים שונים על מנת להוסיף אפשרויות פרנסה כמו גם מקורות הכנסה אלטרנטיביים. שני המפעלים נסגרו בתחילת שנות האלפיים וכבר אינם פעילים.
  • מפעל מיקרו-ויו (Microvue) - יוצר ומייצא מכשירי סריקת מיקרופילם. המפעל הוא בין היחידים בעולם שעדיין מייצר סורקי מיקרופילם.
  • מפעל שלטרון (Sheletron) - יוצר פתרונות לתצוגה אלקטרונית על גבי צגי LCD שניתנים לשליטה מרחוק, הוקם בשנת 1996.
תעשייה
מסגריה - מפתחת ויוצרת מגוון מכונות ופתרונות לשוק החקלאי.
נוער ופנאי
באמצע שנות התשעים הוקם מחנה קיץ הנקרא "קיץ בקיבוץ" ומבוסס על חוויות מחנה הקיץ הצפון אמריקאי הטיפוסי. המחנה, המיועד לנוער, נמשך כמה שבועות וכולל לינה במקום, ספורט, שחייה, חקלאות, עבודת קרקע ופעילויות נוספות.
תיירות
במקום יש פינת חי המציעה שלל פעילויות לילדים. היא פתוחה למבקרים בתיאום מראש.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ ספר ישעיהו, פרק ט"ז, פסוק ח'
  4. ^ 63 יישובים חדשים מאז הקמת המדינה, דבר, 4 במאי 1949
  5. ^ קבלת פנים לילדי טהראן בקבוצת שלוחות, הצופה, 8 במרץ 1943
  6. ^ ברוכי נחום, נקום ובנינו כך שוקם הקיבוץ הדתי מחורבנו במלחמת השחרור, הוצ' יד יצחק בן צבי והקיבוץ הדתי 2011
  7. ^ קיבוץ "רשפים" עלה למקום התיישבותו, דבר, 17 ביוני 1949