שחפיתיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשחפיתיים
שחפית צהובת-מקור בתעופה
שחפית צהובת-מקור בתעופה
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: חופמאים
תת־סדרה: שחפאיים
משפחה: שחפיתיים
שם מדעי
Sternidae
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שחפיתיים או שחפיות (שם מדעי: Sternidae) היא משפחה של עופות ימיים בסדרת החופמאים. במשפחה קיימים 11 סוגים. לאחרונה הוחלט על סיווג הקבוצה מחדש כתת-משפחה במשפחת השחפיים (תחת השם: Sterninae), אך הדבר מצוי במחלוקות. משמעות שמן הוא שחפים קטנים (עם הסיומת "ית" המשמשת להקטנה), כיוון שרובן קטנות יחסית.

בעבר, מרבית השחפיתיים השתייכו לסוג גדול אחד, שחפית, אולם ניתוחי רצפי DNA תמכו בהפרדת מינים שונים לסוגים נפרדים, תחת אותה קבוצה[1].

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחפיות רבות נודדות למרחקים גדולים מעל הים, כאשר שחפית הקוטב מעבירה את הנדידה הארוכה בעולם, בין אזורי הרבייה של האזור הארקטי עד לאנטארקטיקה. גם שחפיות אחרות עוברות מעל הים הפתוח בנדידות ארוכות.

רוב השחפיות בעלות גודל בינוני, לרוב עם נוצות אפורות או לבנות. אורך גופם של השחפיתיים נע בין 20 ל-65 סנטימטרים, משקלן 38 עד 782 גרם ומוטת כנפיהם בין 0.5 ל-1.35 מטרים. לרובם יש סימנים שחורים על ראשם. מקורם ארוך, ובכפות רגליהם קיימים קרומים. הם בעלי גוף קליל ואירודינמי (מותאם לתעופה) יותר משל שחפים. דאייתם משווה להם מראה אלגנטי והדור, שכן זנבם ארוך וכנפיהם ארוכות וצרות. תוחלת החיים של השחפיות ארוכה יחסית, לעיתים עד מעל לגיל 30 שנה.

רוב השחפיות הם אוכלות דגים או דיונונים מהים, לאחר שהם צוללים אליהם. הם לא דואות לזמן ממושך אך מינים מסוימים, כמו השחפית הכהה (Sterna fuscata), מגביהים רום בתעופה. למעט ברחצה הן שוחות לעיתים נדירות. יחדיו הן מקננות באיים מרוחקים או בין צוקים ומסתמכים על הגנה הדדית מטורפים.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ del Hoyo et al., 1996; Bridge et al. 2005; Collinson 2006