שחור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שחור
שלשת הקסא #000000
ייצוג RGB R=0, G=0, B=0
ייצוג HSV H=0, S=0, V=0
ייצוג CMYK C=0, M=0, Y=0, K=100
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עורב שחור
אישה לבושה בבגדים שחורים

שחור הוא הצבע הכהה ביותר. התחושה הנוצרת במוח בהיעדר כל אור, או כאשר מכיוון מסוים מגיע לעין אור מועט ביותר ביחס לסביבתו. לדוגמה, בתאורה אחידה פחם הוא שחור, וכן אותיות דפוס בספרים.

בשונה מצבעים כגון אדום וכחול, הצבע השחור איננו תואם לתדירות מסוימת של אור נראה, אלא נובע מעוצמת אור חלשה. ככל שפיגמנט סופג יותר אור ולא משקף אותו בחזרה לעין, כך "ייראה יותר שחור". פיגמנט שחור יכול להיות תוצאה של שילוב של כמה פיגמנטים הסופגים בהתאמה את כל הצבעים. אם מערבבים את שלושת צבעי היסוד בפרופורציות מתאימות, אזי בתאורה אחידה התוצאה מחזירה כה מעט אור ביחס לסביבתה עד שהיא נקראת שחורה.

אטימולוגיה

הטיות של תואר השם "שחור", כמו "שחרחר", מופיעות מספר פעמים בשיר השירים והן מתארות צבעי עור ושיער, הדומים לצבעו של העורב. על פי מודל השפה הפרוטו-שמית, באם כל השפות השמיות הייתה מילה, שתיארה את הצבע השחור. אולם, מילה זו שונה מן המילה העברית "שחור".

שימושים, סמליות וביטויים

בפיזיקה

  • חור שחור הוא גוף כה מסיבי שהאור אינו יכול לברוח ממנו. לכן גם אי אפשר לצפות בו ישירות, רק לשער על מיקומו בעקבות ההשפעות שהוא יוצר על סביבתו.
  • גוף שחור בולע כל קרינה.

בפוליטיקה

שחור ורוע

ויבקה סטנה, סולנית להקת המטאל הגותי טריסטניה לבושה בשמלה גותית שחורה

בעולם המערבי הצבע השחור מעורר לרוב קונוטציות שליליות, לדוגמה: במונח "יום שחור" משתמשים כאשר באותו יום חל אירוע עצוב או טרגי. הסיבה ששחור מקושר לאופל, קדרות ורוע היא העובדה ששחור הוא הצבע של חושך, שממנו פחדו הקדמונים (בניגוד ללבן הבהיר המסמל את האור). כתוצאה מכך הצבע השחור מקושר למוות, לכוחות אפלים, לנסתר ולעל-טבעי ולכוחות הרשע.

  • חתול שחור הוא סמל למזל רע בתרבויות רבות ומקושר גם עם כישוף ועבודת השטן.
  • בתרבות המערבית לבוש שחור הוא הלבוש הנאות ליום אבל והצבע השחור מקושר עם המוות.
  • שחור הוא צבעה של התרבות הגותית, בה הוא מסמל אפלה ומוות.
  • שחור גם נחשב לצבעה של תרבות המטאל, בה הוא מתקשר לעיתים קרובות לנושא השטן.
  • קראקר מכונה בדרך כלל כהאקר בעל "כובע שחור".
  • בספרים ובסרטים רבים שחור הוא צבעם של כוחות הרשע, והמילה "שחור" מופיעה בכינויים הקשורים אליהם. למשל: "השער השחור", "אביר הוורד השחור", דמות מיוחדת המופיעה בשחור באופן תמידי היא דמותו של הקברן ועוד.

לעומת זאת, בתרבויות אחרות כגון שבטי המסאי של קניה וטנזניה, הצבע השחור מתקשר עם ענני גשם ולכן הוא סמל של חיים ושיגשוג. בדת הוויקה, הצבע השחור מסמל הגנה וביטחון.

במזרח הרחוק אין לצבע השחור כל משמעות, חיובית או שלילית.

שחור בחברה ובכלכלה

שחור בדת

  • חלק מפריטי הלבוש של היהודים החרדים הם שחורים. מספר סיבות סופקו לכך, אחת מהן ניתנה על ידי הש"ך[1]: "אין דרך הצנועים להיות אדומים בלובשם וצבע השחור הוא דרך צניעות והכנעה".
  • באסלאם לצבע השחור (ביחד עם הצבע הירוק) יש משמעות סימבולית. על פי המסורת הדגל השחור היה נישא בידי חילותיו של מוחמד וכיום דגל שחור מזוהה בעיקר עם ג'יהאדיסטים סלפיים.
  • בנצרות צבע זה מזוהה עם החושך שהיה לפני אור הבריאה, ועם אפלת הפגאניזם בניגוד לאור הנוצרי. גם השטן מכונה "נסיך האופל".
  • בהינדואיזם צבע זה מזוהה עם האלה קאלי אלת הזמן שצבע עורה הוא שחור, או כחול כהה במיוחד נוטה לשחור.

שחור בספרות

שחור בספורט

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים